de Sorin Claudiu
Puţini intelectuali români se bucură de o
afecţiune publică precum cea de care are parte Neagu Djuvara, istoricul care
ne-a ajutat să redescoperim istoria neamului, tocmai fiindcă a ştiut să ne-o
povestească. La aniversarea celor 99 de ani de viaţă, Q Magazine îl omagiază pe
îndrăgitul boier cu un buchet de 99 de gânduri... neagudjuvărești.
Despre obârşii şi lucrurile importante în viaţă
1. M-am născut la trei zile după intrarea României în Primul Război
Mondial. Din partea mamei, istoria familiei se pierde în urmă cu cinci veacuri.
Tatăl meu cobora dintr-o familie veche de celnici aromâni.
2. Am avut, de când eram copil, ambiţia de a fi foarte bun în ceea
ce fac. Ambiția te împinge să muncești, să fii întotdeauna înaintea celorlalţi.
3. Sunt, cum îi plăcea lui Ceauşescu să fie ţara, „multilateral
dezvoltat”!
4. Când eram adolescent, la ţară eram foarte poetic, ca să spun
așa. Îmi plăcea teribil să stau întins pe o claie de fân, stăteam cu orele,
până noaptea, ca să văd stelele. În tot acest timp îmi cântam cântece de-ale
mele și romanțe ușoare.
5. Toată viaţa mea a fost
o întâmplare. M-a luat Dumnezeu de la locul cutare, m-a trântit la locul
cutare. Nu eu sunt cel care mi-am ales calea, ci Dumnezeu.
6. Eu sunt foarte religios. Mă rog dimineaţa, mă rog seara, mă rog
pe stradă când merg, umblu pe stradă citindu-mi în cap Psalmul al XX-lea al lui
David, „Mulţumescu-ţi Doamne”... nemurirea ta etc., etc. îl ştiu pe dinafară.
7. Am avut cea mai extraordinară și devotată mamă. Am găsit și
explicaţia de ce Dumnezeu mi l-a retras pe tata la vârsta de 38 de ani, când
era atât de preţios ca individ. Dacă el ar fi trăit, eu aş fi fost un băiat de
bani gata, aş fi fost un nimica toată.
8. Faptul că am avut o tinereţe şi o copilărie dificile a făcut să
fiu ce sunt.
9. Să fii întotdeauna onest, să spui adevărul, să nu cauţi să iei
bunul altuia. Acestea sunt lucrurile cu adevărat importante în viaţă.
Despre pasiuni
10. Pasiunea mea pentru istorie a început pe la 11-12 ani. Apoi,
când eram la liceu, în fiecare joi mă repezeam la o bibliotecă care se cheamă
Sainte-Geneviève, la Paris, lângă Panteon, ca să citesc istorie.
11. Citesc foarte încet și nu atât de mult pe cât mi-aș fi dorit. Eu
mistui cartea pe care o citesc.
12. Recitesc de o sută de ori ceea ce scriu, cioplesc fraza.
13. Erudiţia e un bagaj foarte important, dar dacă nu ştii să
interpretezi cunoștințele acumulate, să le pui împreună, să faci din ele o
piramidă, degeaba ai această erudiţie, eşti un bou. Eşti un bou foarte învăţat.
14. Istoria a fost şi a rămas dragostea vieţii
mele, chiar dacă am profesat în Drept.
15. Lucrul care place la mine e că nu vorbesc o limbă savantă.
Transpun istoria pe înţelesul omului de pe stradă.
16. Uneori dansez singur. Când aud anumite discuri mă apucă... Mi se
mişcă picioarele singure. Dansul a fost o mare pasiune a vieții mele.
Despre elitele şi exaltările româneşti
17. De cele mai multe ori, încă din trecut, talentele noastre cele
mai mari nu s-au putut manifesta decât în străinătate. Începând de la Cantemir,
până la Eliade și Cioran, toți marii noștri intelectuali s-au remarcat pe alte
meleaguri. Este ca un fel de blestem asupra acestei ţări.
18. Pe Emil Cioran l-am iubit, ce mai tura-vura! Tipul e genial! De
aceea mă supără că în România e mai puţin venerat decât Mircea Eliade. Cioran
era mult mai autentic, în timp ce Eliade era un egocentric.
19. Naționalismul ăsta exacerbat l-au avut și comuniștii, dar și
alții. Iorga deține recordul mondial al scrisului: a scris 1.300 de cărți și
13.000 de articole, pe lângă editorialul zilnic din ziarul lui politic. Asta nu
există în toată istoria universală! Din păcate, avea o prejudecată de exaltare
a neamului românesc care nu e rentabilă în străinătate!
20.Cioran chiar era convins că societatea noastră
se duce la pieire. Pesimismul lui e trăit.
21. Nu suntem respectați în lume nu din cauză că n-am jucat un rol
important în istorie, ci fiindcă mințim! De aceea nu suntem preluați de către
istoricii din Occident. Noi le umflăm așa de mult că ajungem să nu mai fim
luați în serios.
22. Primul lucru pe care trebuie să îl facem pentru brandul nostru
de țară e să scriem istorie cinstită!
23. O naţiune în ascensiune poate profita de mediocrităţi; o naţiune
în declin nu mai ştie să-şi folosească geniile.
Despre tânăra generaţie şi sfârşitul Europei
24. Tineretul care se revoltă astăzi nu se revoltă pentru un ideal,
se revoltă ca să dărâme. Asta înseamnă că s-a stricat ceva în mentalul european
colectiv.
25. Tineretul, ca purtător de idealuri viitoare,
chiar greșite cum a fost comunismul, nu mai are niciun ideal.
26. În mai puțin de un secol, Europa va fi metisă. Mie îmi este clar
că indo-europenii se sinucid încet, dar sigur. Nu mai fac copii, nu mai au
nicio ambiție. Și asta nu de ieri, ci de zeci de ani.
27. Nu ştiu cât va mai dura - două sute, trei sute, poate patru sute
de ani. Ca şi la sfârşitul Imperiului Roman, masa de sclavi, invaziile
germanice şi turanice au făcut să se schimbe componenţa etnică a Europei. Aşa
se schimbă şi acum.
28. Dacă te duci în metroul parizian, poți afla cum va arăta Europa
de mâine.
29. Noi nu suportăm un „atac” al lumii a treia. Dimpotrivă, noi am
creat un gol, pe care cei din lumea a treia vin să-l umple.
30. Civilizația europeană este menită să dispară. Asta este o lege
universală. Când ai avut atâta splendoare de creativitate și de putere
politică, ca să te întinzi pe globul întreg, trebuie să plătești prin
dispariție.
31. Cu fiecare cultură care moare, o floare unică se veştejește
pentru a nu mai renaște, o mireasmă incomparabilă se risipește pentru
totdeauna.
Despre exodul creierelor peste hotare
32. Dintre intelectualii tineri care prind o bursă Fullbright, nu se
mai întorc în România decât 1%. E o tragedie. Nu putem să ieşim din bârlog,
dacă această fugă a creierelor continuă.
33. Eram obsedat de un lucru, că românul de azi - şi cred că rămâne
valabil ce gândesc - nu mai ştie ce a fost acum 200 de ani. Oricine avea
mijloace putea să plece să vadă Occidentul şi să revină de acolo cu studii.
34. „Fie pâinea cât de rea, tot mai bine în ţara mea”. Asta era o
vorbă de secole în mintea românului. Faptul că acum tinerii pleacă fără
gânduri de întoarcere este o schimbare dramatică în mentalitatea românului după
atâtea veacuri.
35. Dacă tinerii care pleacă în străinătate, la
doctorate în Germania, Franța, Statele Unite nu se mai întorc în țară, atunci
Româna este pierdută definitiv.
36. Eu, câtă vreme am fost în străinătate, cu toate că sunt
căsătorit cu o franţuzoaică şi mi-am făcut toate studiile în Franţa, nu m-am
gândit niciodată să mă fac franţuz. Nu te poţi transforma în francez sau în
neamţ când eşti născut român.
37. Fără tinerii plecați în Occident nu putem construi o Românie de
alt soi decât cel moştenit de la comunişti.
Despre cum s-a metamorfozat românul în ultimul
veac
38. În anii mei de şcoală, în România aproape că nu existau bătăi
între copii. Românii de astăzi se bat până se omoară şi asta este foarte
îngrijorător.
39. Acum țăranii noştri beau de zece ori mai mult decât în vremea
copilăriei mele.
40. Foarte mulți tânjesc după lucrul pe care-l văd la vecin. Mie nu
mi-a fost niciodată poftă de ceea ce are altul.
41. Românul, în general, era destul de blajin, ştia
să plece capul când trebuie și îl ridica atunci când era necesar. Toată
istoria noastră dovedeşte asta încă de la Mircea cel Bătrân și Ştefan cel Mare.
Au fost însă vreo două veacuri, în timpul epocii fanariote, în care am cam luat
obiceiul să nu reacţionăm.
42. Românul pe care l-am cunoscut eu, când eram copil, era prea
blând, prea supus. Dintr-odată a venit un regim atât de brutal şi atât de
injust, încât omul a început să se apere cu dinţii, să se înrăiască.
43. Anii de comunism au creat acest fenomen: să ajungi să îţi fie
scârbă de ţara ta.
44. Nu mai există sentimentul că vecinul tău e un prieten. Lumea nu
se mai salută pe scara blocului pentru că zice „Bună ziua ţi-am dat, belea
mi-am căpătat!”
Despre comunism
45. Comunismul: un regim în care minciuna a fost ridicată la rangul
de metodă de guvernare, în care teroarea a dezvoltat laşitatea la cei mai mulţi
şi eroismul imprudent la câţiva, în care delaţiunea a fost considerată o
virtute, în care furtul, nu numai din bunul statului, dar şi din cel al
vecinului, a sfârşit prin a părea legitim din cauza privaţiunilor permanente şi
a exemplului de înşelăciune venit de sus...
46. Masele au ieșit din 50 de ani de comunism cu o mentalitate
inconștientă că șpaga și șmecheria sunt mijloace indispensabile de
supraviețuire.
47. Moştenirea noastră cea mai tragică constă în
faptul că acea jumătate de secol de regim comunist ne-a stricat sufletul.
48. Un asemenea regim nu putea să nu lase urme profunde în
mentalităţi şi comportamente. Ele sunt astăzi piedica majoră în integrarea
noastră într-o lume nouă.
49. Răul făcut mi se pare atât de adânc şi de generalizat, încât nu
ştiu dacă va mai putea fi stârpit de tânăra generaţie. Moralitatea batjocorită
se repară mai greu decât uzinele învechite.
Despre cinste la români
50. Mă întristează că noi nu avem ceea ce
scandinavii, după multe secole de educație, au deja în sânge – chestia cu
cinstea.
51. În timpul celui mai dur regim comunist din zona asta a Europei,
furtul devenise o necesitate pentru oamenii cei mai cinstiţi. Altfel nu aveai
cum să trăieşti.
52. Necinste nu este doar că furi – e că nu te ții de cuvânt, că nu
ești la ora la care spui că ești, că nu-ți faci treaba care trebuie.
53. Poate doar generaţiile următoare să reuşească a regăsi
echilibrul, dacă ar şti, cu hotărâre, să impună cultul cinstei, al respectului
pentru cuvântul dat şi pentru semeni.
Despre obsesii politice şi politicieni
54. De două veacuri, istoriografia noastră e obsedată de
„continuitate”, deci de permanență, de imobilitate; e o viziune strâmtă și
statică. Or, ceea ce a dat naștere Europei noi, cea de după Imperiul Roman, a
fost Istoria în mișcare.
55. Sintagma „mândri că suntem români” e un
anacronism într-o epocă în care încercăm să fim europeni şi să ne înţelegem cu
vecinii noştri europeni.
56. Este o datorie absolută să votezi, ca să-ţi dai apoi cu părerea.
A nu participa la vot, la viaţa politică a ţării este un soi de laşitate.
57. Nu cred că românii vor alege vreodată în fruntea statului o
femeie, pentru că românii sunt misogini!
58. Noi avem o inteligență politică remarcabilă. Eu vă garantez că
în următorii ani, un român ar putea ajunge... prim-ministrul Europei.
59. În momentul ăsta nu știu dacă avem vreun politician de valoare.
Toţi cei pe care-i văd agitându-se în Parlament dau impresia de mediocritate.
60. Trebuie să mai treacă două generaţii pentru a avea o nouă clasă
politică. Eu cred că urmaşii lui Adrian Năstase, de pildă, vor fi burghezi
foarte civilizaţi.
Despre destinul neamului
61. Rând pe rând sau deodată, ţaratul bulgar, imperiul bizantin,
regatul ungar, apoi despotatele sârbeşti, regatul polon, turcii otomani,
austriecii, la urmă şi ruşii au jucat un rol în destinul neamului nostru.
62. În 1940, America era bine reprezentată de
toate naţiunile Europei. Românii erau o comunitate de doar 120.000 de familii.
Asta dovedește că, tradițional, am fost naţiunea europeană care emigra cel mai
puţin.
63. Adevărata zi de independență a României este pe 10 mai 1877.
Întotdeauna m-am pronunțat cu furie împotriva alegerii zilei de 1 Decembrie ca
zi națională pentru că nu este ziua când s-a făcut România mare, e doar ziua
când două provincii au cerut să fie primite în regatul român.
64. Mai curând sau mai târziu, această anomalie - care este tăierea
unei provincii în care sunt peste 70% români - va fi înlăturată. Ne aflăm
într-o situaţie nefirească, similară cu aceea a Germaniei de Răsărit şi nu văd
de ce am fi împiedicaţi să realizăm din nou unirea cu Basarabia.
Despre ţigani
65. În vechime, ţiganii erau persecutaţi, ce-i drept, dar erau şi
mai violenţi decât românii. Străinii au constatat că închisorile erau pline de
ţigani, acuzaţi de omor.
66. În Evul Mediu, țiganii erau năpăstuiţi şi de populaţia grecească
din Imperiul Bizantin care îi denumise cu un derivat al sintagmei „oameni de
care să nu te atingi”. Erau un fel de paria. De acolo au venit la noi cu numele
de „aţigani”. Primul document care ne vorbeşte despre existenţa „aţiganilor”
datează din 1385, sub Mircea cel Bătrân.
67. La Paris, aproape toţi cerşetorii de pe stradă sunt ţigani
români. Eu dacă-i văd că au o figură simpatică, mă adresez direct pe româneşte:
„Domnule, ce cauţi aici?” „A, păi dacă la noi nu se poate...”, îmi spune
majoritatea.
68. Problema țiganilor este una europeană. Este și o problemă
românească în măsura în care nenorocul istoric face să avem cea mai numeroasă
populaţie de etnie ţigănească.
69. S-a schimbat ierarhia de valori şi am căpătat o sumedenie de
obiceiuri proaste... Sunt anumite moravuri ţigăneşti pe care noi le-am fi putut
evita. Amestecându-ne cu ei, era de aşteptat ca părţile româneşti să domine,
dar văd că s-a întâmplat invers.
70. Suntem în Europa şi avem deja 10% populaţie ţigănească. Intră
foarte mulţi chinezi şi turci, iar noi nu mai facem copii. Doza de sânge
românesc va fi din ce în ce mai mică. Încetul cu încetul, și noi vom deveni
minoritari în ţara noastră.
Despre marile puteri
ale lumii
71. Un al treilea război mondial este inimaginabil, atâta vreme cât
avem o putere americană colosală.
72. Germania are atâtea interese economice cu Rusia, încât este
dispusă să facă multe compromisuri politice. Germania n-o să
reacţioneze dur împotriva Rusiei pentru a nu-și strica relațiile economice
cu aceasta.
73. Nu pot să vă descriu cum arătau oraşele nemţeşti în vara anului
'45. Era ceva halucinant! Aproape nicio casă nu mai era în picioare. Nu vedeai
decât dărâmături şi, din loc în loc, câte o uşă, iar în praful şi zgura de pe
străzi, numai femei în doliu şi bărbaţi fără picioare sau mâini. Acest popor a
devenit câțiva ani mai târziu una dintre marile puteri economice ale lumii. Nu
au emigrat, nu au spus „Nu ne vindem ţara”, ba dimpotrivă, au vândut-o, au
aşteptat capital american şi, în câțiva ani, au ajuns să-i ajute ei pe
americani.
74. Nu trebuie să fii Mafalda ca să îţi dai seama când, de pildă,
vizitezi Franţa, că populaţia este formată, într-o mare proporţie, din oameni
de lumea a treia. O spun şi statisticile.
75. Curând, China se va revărsa peste noi!
76. De unde vine puterea ruşilor? De la petrol şi gaze. Asta
înseamnă că au o putere economică foarte mare, care le dă iluzia că sunt (încă)
o mare putere. Dar nu mai sunt.
77. Am putea compara SUA de astăzi cu Imperiul Roman de acum 2.000
de ani. Nu se întâmpla nimic în lumea cunoscută de atunci fără voia Romei. Cam
aceasta e situația cu SUA în ziua de azi.
Despre soarta
artistului / intelectualului
78. Îndârjirea mea a fost de a fi un bun student toată viaţa. La 68
de ani m-am înscris la şcoala de limbi orientale de la Paris, iar la 72 am
făcut o licenţă în sârbo-croată.
79. Unul dintre beneficiile celor care învață pe parcursul întregii
vieți este capacitatea de a fi cât mai rar depășit de situație – acolo unde
muncim sau acolo unde ne aduce istoria.
80. În Africa scriam doar sâmbătă după-amiază şi duminica fiindcă în
restul timpului munceam. Scriam foarte încet, nu mai mult de o pagină pe zi.
81. Dacă în urmă cu două mii de ani se puteau face corespondenţe
între Iad, Rai şi Pământ, vă închipuiţi că acum, cu internetul, sigur o să ştiu
după moarte dacă mai sunt citit sau nu.
82. Noi, autorii, nu ştim niciodată ce are şanse de a dăinui, de a
avea perenitate o carte dintre cele pe care le-am scris.
83. Uitându-mă în istorie, descopăr că, pe măsură ce eşti mai lăudat
când trăieşti, cu atât eşti mai uitat după moarte.
84. Aş fi preferat să am soarta lui Van Gogh, căruia nu i s-a
cumpărat aproape niciun tablou cât a trăit şi acum e unul dintre cel mai bine
vânduţi pictori din lume.
Despre mofturi şi
frivolităţi
85. În secolul al XIX-lea şi la începutul veacului al XX-lea eram
atât de franţuziţi, încât în multe familii se vorbea franţuzeşte acasă.
86. Cuvântul „cultură” aminteşte munca pământului. În civilizaţie
există cetatea.
87. Faimoasa Mița Biciclista era o demimondenă. Lucru rar la vremea
aceea, în anii '20, făcea ciclism prin București pentru a-și menține silueta.
De aceea fusese poreclită Mița Biciclista. Făcuse avere și una dintre casele ei
era cea în care a locuit familia noastră.
88. Termenul „șmecher“ vine de la cuvântul german „schmecker“, care înseamnă degustător de vin. Când au venit primii degustători de vin la noi, pe la mijlocul veacului XIX, ca să califice, să dea o notă Cotnariului sau Drăgășaniului, toți viticultorii noștri s-au minunat: „Ia uite-i pe șmecherii ăștia!”.
88. Termenul „șmecher“ vine de la cuvântul german „schmecker“, care înseamnă degustător de vin. Când au venit primii degustători de vin la noi, pe la mijlocul veacului XIX, ca să califice, să dea o notă Cotnariului sau Drăgășaniului, toți viticultorii noștri s-au minunat: „Ia uite-i pe șmecherii ăștia!”.
89. Cunoașteți definiția flirtului? O spun pe englezește: Hand in
hand; hand in it; it in hand; but never it in it. Cum știți toți engleză, ne e
nevoie să traduc“.
90. O mie de ani! Vă sperie cifra, nu-i așa? Dar gândiți-vă: bunicul
vostru s-a născut, poate, acum aproape o sută de ani. În orice caz, într-o sută
de ani încap trei generații: bunicul, tatăl și fiul, care, de obicei, apucă să
se cunoască. Imaginați-vă, deci, de zece ori aceste trei generații ale unei
familii și iată-ne la strămoșii noștri din anul 1000! Vedeți că o mie de ani
nu-i așa de mult?
Despre actuala criză
a refugiaţilor
91. Văd cum poate absorbi Europa noua populaţie, cea a miilor de
refugiaţi care se îndreaptă spre inima continentului. Cei care vin aici nu sunt
indo-europeni, ci o etnie foarte deosebită, fapt care ne amintește de sfârşitul
Imperiului Roman, când acesta a fost invadat de populaţii din Africa și Asia.
Istoria se repetă într-un fel sau altul. Trăim un lucru comparabil cu ceea ce
s-a petrecut acum 2.000 de ani, o invadare a Europei, care de bine, de rău, se
cam unificase.
92. Nu există o formulă pentru a rezolva această criză a
refugiaților, dar sunt convins că se va găsi o soluție. Întotdeauna istoria
găseşte soluţii, chiar dacă acestea sunt uneori dramatice. Este foarte posibilă
chiar o schimbare a profilului Europei,
într-un mod foarte sensibil. Când avem mase, milioane de turci, algerieni, de naţiuni extrem de diferite de europenii noştri, se pot întâmpla fenomene de refuz. Se pot produce războaie civile. Nu putem ști acum care vor fi consecințele. Nu ne putem da seama care vor fi consecințele.
într-un mod foarte sensibil. Când avem mase, milioane de turci, algerieni, de naţiuni extrem de diferite de europenii noştri, se pot întâmpla fenomene de refuz. Se pot produce războaie civile. Nu putem ști acum care vor fi consecințele. Nu ne putem da seama care vor fi consecințele.
Despre îngrijorări şi speranţe
93. Ajuns la această vârstă, nu mai am speranţă că voi termina ce
vreau să scriu. De aici o îngrijorare, un fel de panică mai exact.
94. Eu cred că există Dumnezeu. Am nevoie de El.
95. Ambiția mă ține tânăr. Din nefericire, nu poți recomanda cuiva
să fie ambițios, pentru că asta e o trăsătură pe care o ai sau nu o ai.
96. Câteva amănunte care mă supără zilnic? De pildă că românul este
singurul cetăţean din Europa care scuipă pe stradă.
97. Mi-aș dori să mor pe un vapor. Când nu voi mai putea să scriu,
voi încerca să-mi găsesc un loc pe un vas cu pânze, din ăsta de comerț care
face înconjurul lumii. Atunci, dacă mori pe drum, te aruncă în mare. Să
terminăm cu poveștile acelea cu înmormântări complicate, cu alaiuri și
discursuri.
98. Nu vreau să spun „După mine, potopul!”, chiar dacă îl prevăd.
Epilog
99. Pentru încheiere aș dori să spun că, pe lângă ce ne-a fost dat
de natură, ca să trăim mai mult sau mai puțin, mai este și aportul nostru,
anume moderația în tot ceea ce facem. În ultimă instanță, una dintre tainele
unei vieți lungi este să nădăjduiești mereu altceva, ca și când ai fi
nemuritor. La vârsta aceasta înaintată, am în continuare sete de viață și ați
văzut că plănuiesc pe mai departe să isprăvesc două cărți. n
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com