GLORIE SI PRETUIRE VESNICA
ARMATEI ROMANE!
[In concordanta cu data de astazi!]
Un citat interesant:
Se remarcă la ceremonia de inaugurare absenţa aproape în
totalitate a oamenilor politici aceasta având explicaţie poate în
caracterul apolitic pe care armata română încerca să îl afişeze.
Cercul
Militar, a fost de pe
când nu s-a zărit .....
Monumentele și locurile intrate în istorie și ulterior demolate
sunt o poveste eternă a oricărui oraș, dar parcă a Bucureștiului în special.
În următoarele două episoade ne vom concentra pe istoria unuia dintre cele
mai reprezentative monumente pentru capitala ultimului secol: Cercul Militar
Național.
Construit cu doar câțiva ani înainte de Marele Război și Marea
Unire, Cercul Militar a luat locul unei mănăstiri despre care puține
informații s-au mai păstrat, astăzi. Se numea Mănăstirea Sărindar și a
dăinuit cel puțin 300 de ani, până să fie demolată, în 1907. În cinstea ei,
totuși, după 1989, autoritățile au numit zona din fața Cercului Militar
”Rotonda Sărindar”, unde găsim, conform unei plăci de marmură așezată în
2001, ”Fântâna Sărindar”.
În prezent, locul pe care era poziționat „Serindarul”
se află în centru Capitalei, deși pe atunci se afla la marginea orașului, iar
mănăstirea din jurul lui se întindea începând cu lacul Cișmigiu până aproape
de malul Dâmboviței.
„Serindarul” a devenit apoi unul dintre cele mai
sigure din capitală, drept pentru care visteria țării a decis să se mute
aici.
Biserica din jurul „Serindarului” a căzut victima
cutremurelor violente din secolul XIX (în 1802, 1838 și 1894).
După ultimul, biserica ajunsese atât de șubredă încât
autoritățile au considerat că pune în pericol viața cetățenilor și au
demolat-o.
Zidurile au fost date jos și în loc s-au făcut un
scuar, o fântână și un piedestal, pe care avea să fie așezată o machetă a
Statuii Libertății. După mai bine de un deceniu, avea să înceapă construcția
Cercului Militar, în 1912, pe care o putem vedea și astăzi, impozantă și
plină de istorie.
Cercurile
militare au reprezentat o formă organizatorică adaptată unui demers
socio-cultural modernizator. Nevoia de modernizare în domeniul militar a fost
acută, împrumutirile, în special instituţionale, din armatele occidentale, cu
referire deosebită către armata franceză făcându-se simţite în organizarea
instituţiilor armatei romaneşti nu însăşi în mentalitatea conducătorilor.
Teoria
conservatoare a formelor fără fond, în măsura în care poate fi considerată o
realitate greu de contestat nu a ocolit instituţia armatei române.
Cercul militar
a fost considerat drept locul consacrat al întâlnirilor ofiţerilor în afara
cazărmii unde se discutau probleme legate de teoria războiului, chestiuni
doctrinare sau de strategie militară. Nu trebuie neglijat nici aspectul
monden al cercurilor militare, acestea având rolul de pilon de comunicare
între armată şi societatea civilă. Ideea înfiinţării cercurilor militare în
garnizoanele armatei române a apărut în deceniul al optulea al secolului al
XIX-lea cu puţin timp înainte de războiul de independenţă. Astfel Cercul
Militar al ofiţerilor din garnizoana Bucureşti a luat fiinţă la data de 15
decembrie 1876. Noua instituţie a fost pusă în patronajul direct al, pe
atunci, principelui Carol I. Asemenea celorlalte cercuri militare si cel din
garnizoana Bucureşti era un mod de asociere privată a corpului ofiţieresc,
desfăşurarea activităţilor fiind susţinute financiar prin cotizaţiile
membrilor sau prin donaţii ori valorificarea unor produse culturale. Primul
sediu al cercului din capitală se găsea în localul Eforiei din Bulevardul
Elisabeta (în prezent sediul Primăriei sectorului 5). Apoi, din aprilie 1887
s-a mutat în Casa Greceanu, local aflat la intersecţia Căii Victoriei cu
Bulevardul Elisabeta în apropierea Bisercii Doamnei. La începutul secolului
XX, Cercul Militar s-a mutat in Casa Oteteleşanu în locul căreia se va ridica
mai târziu Palatul Telefoanelor.
Prima persoană
care face publică ideea de local propriu pentru Cercul Militar din Bucureşti
apare la generalul Eraclie Arion, idee primită cu rezerve din varii motive,
primordial fiind cel financiar. In cele din urmă, după dobândirea calităţii
de persoană juridică a cercului și după numeroase discuţii se obţine
aprobarea pentru construirea unui local propriu. Având în vedere numeroasele
edificii care se ridicau la acea perioadă în Bucureşti s-a optat în cele din
urmă pentru terenul pe care s-a aflat Mănăstirea Sărindar care fusese
demolată de municipalitate în 1896. Terenul era însă în proprietatea
Ministerului Agriculturii și Domeniilor iar pentru obţinerea lui era necesară
aprobarea celor două camere ale Parlamentului.
Problema a fost
discutată mai întâi în Senat. Prima şedinţă în care proiectul s-a aflat pe
ordinea de zi a senatorilor a fost 19 martie 1897. Pe 24 martie, la doar 5
zile de la prima dezbatere, proiectul este supus la vot de preşedintele
Senatului, Dimitrie A. Sturdza. Aceştia l-au admis cu 50 de
voturi pentru și 36 împotrivă. Intenţia ca legea să intre
imediat în dezbatere şi în Camera Deputaţilor nu s-a materializat astfel
încât construcţia a trebuit să sufere amânări.
La 26 martie
1897 guvernul condus de P.S. Aurelian a căzut şi s-a format un
altul condus de Dimitrie A. Sturdza în care portofoliul Ministerului de
Război a rămas cu acelaşi titular în persoana lui Anton Berindei, care fusese
numit la 25 noiembrie 1896. Proiectul de lege a fost trecut și prin Camera
Deputaţilor unde este aprobat cu 67 de voturi pentru și doar 5 împotrivă. La
5 aprilie 1898 legea era promulgată și de Carol I.
Obţinerea
terenului pentru viitorul palat reprezenta un mare pas înainte pentru Cercul
Militar din Bucureşti dar şi pentru elita militară a ţării în general. Locul
destinat viitoarei clădiri întrunea toate condiţiile necesare privind
amplasamentul unei asemenea instituţii. În plus, nu era de neglijat nici
valoarea istorică a locului. Pe acest teren a funcţionat vreme de câteva
veacuri biserica Sărindar unul dintre cele mai frumoase lăcaşe de cult din
Bucureşti. După războiul de independenţă, biserica, a rămas neîngrijită
intrând într-o stare de degradare vizibilă, în 1893 Nicolae Filipescu,
primarul Bucureştilor, hotărând dărâmarea ei.
Dispute
“creatoare”
Din raţiuni de
ordin financiar începerea construcţiilor la viitorul palat a fost supusă
amânării în repetate rânduri până la începutul anului 1911 când Nicolae
Filipescu, fiind declarat titularul Ministerului de Război în cabinetul
conservator instalat la finele anului 1910, a dispus ca instituţia pe care o
conducea să ofere o donaţie de 200.000 lei pentru demararea lucrărilor de
construcţie. Deasemenea el s-a implicat efectiv în materializarea proiectului
acordând o serie întreagă de alte facilităţi pe durata mandatului său. Numai
datorită acestui sprijin din partea omului politic conservator s-a putut
trece, după mulţi ani de aşteptare, la începerea construcţiei clădirii.
Proiectul
iniţial fusese semnat de Dimitrie Maimarolu însă de la acel moment trecuseră
deja 12 ani iar noi idei începuseră deja să se contureze în special în jurul
generalului Vasile Zottu care aprecia că proiectul corespundea doar în
mică parte noilor realităti. În consecinţă generalul Zottu împreună cu echipa
sa de colaboratori au adus o serie de modificări proiectului iniţial aceasta
reprezentând cauza unui conflict ce se va dovedi de lungă durată cu
arhitectul Dimitrie Maimarolu și cu echipa acestuia de colaboratori.
Problema
financiară care s-a dovedit a fi un adevărat obstacol pentru începerea
construcţiei vreme de mai mulţi ani a fost rezolvată datorită în primul rând
donaţiei Ministerului de Resort. Fondul aflat la dispoziţie pentru
construirea palatului era de aproximativ 470.000 lei sumă care era suficientă
pentru faza de început.
Antrepriza
Blekman-Moscovici a fost însărcinată cu execuţia lucrărilor în 1911
executându-se săpăturile pentru fundaţia viitorului palat. Din cauza
conflictului Zottu-Maimarolu lucrările au înaintat lent, până în anul 1913
când lucrările au fost sistate, clădirea a fost ridicată până la cota de 8
metri, construindu-se fundaţiile și placa de beton armat. În cursul anului
1914, construcţia Palatului Cercului Militar s-a încheiat la roşu și s-a
învelit. În campania anului 1915 s-au continuat o serie de finisaje și
lucrări mai ales la etajele 3 și 4 precum și la terasă. La sfârşitul anului
clădirea era practic gata;se punea la acea dată problema ultimelor finisaje
interioare şi exterioare şi a dotării cu mobilier pentru ca la începutul lui
1916 Palatul să reprezinte deja un reper urbanistic al Bucureştiului.
În anii
Războiului
Intrarea
României în Primul Război Mondial pe 25 august 1916 a însemnat o nouă etapă
şi în viaţa noului construit Palat. Întreaga capitală a fost supusă
bombardamentului aerian fenomen care până atunci era total necunoscut
populaţiei bucureştene. Timp de câteva săptămâni forţele aeriene duşmane au
bombardat Bucureştiul provocând distrugeri materiale şi pierderi de vieţi
omeneşti.
Toamna anului
1916 a consemnat două evenimente de tristă însemnătate, primul la nivel
general Bucureştiul fiind ocupat de forţele inamice iar al doilea la nivel
particular pentru Cercul Militar, generalul Vasile Zottu s-a sinucis în
locuinţa sa din strada Golescu nr.1.
În anul 1919,
Cercul Militar a fost obligat să facă faţă unui proces intentat de antrepriza
Blekman și Moscovici, constructorii clădirii. Din cauza intrării României în
război, nu s-au mai putut achita toţi banii cuveniţi pentru lucrări.
Antrepriza s-a adresat Ministerului de Război care a propus un arbitraj
acceptat de Comitetul de Directive al Cercului Militar. Prin decizia acestui
tribunal instituit ad-hoc Cercul Militar a fost obligat să plăteasca
atreprizei suma de aproximiativ 835.000 lei, astfel procesul a încetat.
Anul 1922 a
fost cel mai bogat în ceea ce priveşte lucrările de detaliu ale clădirii. Pe
baza unor sume acordate de Ministerul de Război s-a putut trece la amenajarea
hotelului la etajul 1 și a etajului II. În cursul aceluiaşi an s-a completat
instalaţia electrică, s-au definitivat lucrările de mozaic la pardoseli și
cele de feronerie la uşi şi ferestre, s-au parchetat diferite săli.
În ceea ce
priveste mobilierul, acesta a fost achizioţionat din Germania şi a fost
transportat de Casa Fuller&Kohler realizându-se pe cale maritimă și pe
cale ferată. În luna decembrie 1922 mobilierul a sosit în ţară şi a început
să fie instalat în sălile Palatului. O altă lucrare importantă a constat în
montarea instalaţiilor de încălzire și ventilaţie realizată deasemenea în
luna decembrie a anului 1922. Din fondurile Cercului Militar s-a amenajat pe
locul din faţa Palatului o grădină, care a fost terminată în luna aprilie a
anului 1922.
Deşi nu fusese
complet terminat Palatul Cercului Militar a fost în anii 1919-1923 gazda unor
importante activităţi pentru armată în toată această perioadă au funcţionat
sala de scrimă, popota sau biblioteca.
În
sfârşit…Inaugurarea
Inaugurarea a
fost decisă de conducerea Cercului să aibă loc pe data de 4 februarie 1923.
La festivitate au luat parte Regele Ferdinand, Regina Maria, Principele
Nicolae, generalul Gh.Mărdărescu-Ministrul de Război, Constantin Cristescu,
șeful Marelui Stat Major, etc. IPS Mitropolitul Primat Miron Cristea asistat
de arhimandriţii Gordun Galaction și Gheronte Nicolau, precum și de
arhidiaconii Antonie și Nicodim au oficiat serviciul religios de sfinţire a
localului.În continuare generalul Victor Zottu a făcut o ampla prelegere
asupra istoricului Palatului de la lansarea ideii până la finalizarea
construcţiei. După slujbă a urmat vizita suitei regale în saloanele
localului proaspăt inaugurat. Festivitatea s-a încheiat în jurul orei 13:00.
Seara începând cu orele 21:00 Regele şi Regina au participat la balul
desfăşurat în saloanele Cercului Militar. Reuniunea la care a participat
majoritatea lumii bune a Bucureştiului s-a încheiat în jurul orelor 5:00
dimineaţa. Se remarcă la ceremonia de inaugurare absenţa aproape în
totalitate a oamenilor politici aceasta având explicaţie poate în
caracterul apolitic pe care armata română încerca să îl afişeze.
Drumul parcurs
de Palatul Cercului Militar din Bucuresti de la stadiul de idee la momentul
inaugurarii a fost unul anevoios. Fie că a fost vorba de probleme de ordin
financiar, de ocupaţia germană sau de dispute intestine toate au fost
obstacole care au făcut ca edificiul să fie inaugurat abia la peste 20 de ani
de la ideea iniţială.
|
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com