Monday, October 6, 2014

ROMANIA sau DACIA ...?



Cred ca dupa ce scriu randurile astea voi avea probleme cu domnii profesorii de istorie sau cu cei din diplomatie.., CTP-ul a fost amendat ca face discriminare cu tiganii...


Istoria lor este totus legata de istoria noastra....
Voi atasha o fotografie a unei harti medievale din care poate reesi ca 'rRomania' se faurise cu multe secole inainte si culmea era situata nu pe teritoriul cunoscut de noi ci exact in Sudul Bulgariei !

 

Cartografii care foloseau cunostintele de la acea vreme au fost corecti - acel teritoriu era ocupat de 'rromi' si evident s-a numit Romania....

 
Povestea este legata de cuceririle otomane si de faptul ca, la razboi mai era nevoie si de slugi ['postacii' acelor vremi], tiganii erau la coada trupelor si ajutau, multi fiind sclavi.


Otomanii ii aveau la'ndemana in drumurile lor spre Balcani si asa totul are o explicatie...., DAR...: nimeni dintre cei care au fot implicati direct in infaptuirea Romaniei actuale, probabil, nu au stiut asta si mai ales nu au stiut ca in limba otomana pentru 'tigan' existau mai multe cuvinte.  

Unul era 'cinghene'**, altul era...., ei, aici e aici - 'roman' [pentru noi, romanii neaos, in actualitate, se foloseste cuvantul 'romen', diferenta de o vocala a facut ca multe conflicte sa se intample, in timp], [**adica 'veniti din China'/ vezi o posibila legatura cu denumirea 'ceangailor' sau a numelui orasului Roman, din Moldova noastra]

Cred ca mai inspirati ar fi fost, cei de atunci, de dupa 1887, sa fi cerut Padisahului ca tara deja eliberata de toate, sa nu se numeasca Romania... ci, hai sa zicem 'DACIA'..., asa scapam de cuvantul vechi, traditional -'rromi' si confuzia asta nedorita...; dar cine s-a gandit, atunci, la asa ceva..., cine s-a gandit ca vine vreme a cand 'rromii' isi vor cauta drepturile inseland, inca odata, binecunoscuta 'omenie din strabuni'.

Adevarul e ca tiganii care muncesc cinstit, sunt oameni, uneori, mai de apreciat decat unii dintre ai nostri [ca lautarii, mestesugarii etc.]; dar asti-s putini si sunt dominati de incultura multora dintre ei, incultura care duce la viata atipica, adaptabila la orice conditii si vesnic nemultimiti in cautare de 'ceva'[de aici si butada:"pleaca ai nostri..., vin ai nostri"].

Problema lor, as zice eu... dar iata ca devine acum problema noastra si nu mai enumar 'cum' si 'cat' si 'unde' si 'cand' - practic: in loc ca tiganii sa se ia dupa romani.... s-a intamplat, nu in proportie de 100%..., invers si multi dintre ai "nosti' ruminii" s-au luat dupa tigani si iata cum ei accepta orice [ si asa am ramas cu vb. aia...: 'pleaca ai nostri..., vin ai nostri']. Iata harta cu pricina, sa vedeti de unde 'ni se trage'....




Mircea Olaru Eu, ca antrenor de inot, am avut printre miile de copii si copii de tigani.; niciodata nu am facut vreo diferenta - toti trebuia sa asculte ca sa invete a nu se ineca ! Dar odata a venit Nea Nicu C., si i-am invata odrasla sa inoate, 'nicu' cel mic era un copil adorabil, cuminte si tare ascultator, timid chiar. Dupa ce-a invatat ce-a invatat sa inoate, Nicu cel mic, a plecat..., dar trec 2-3 ani si-l vad venind inapoi pe Nea Nicu C., > 'don prof. faceti ceva cu asta sa intre si el la Liceu', omul promitea bani si ciubucuri fara limita... iar eu l-am luat pe al mic si l-am 'antrenat' inca odata cum sa aibe incredere in el, ca el era bun, ca el era muncitor si cuminte si ca nu se poate sa pice la examen... si asa a fost. 

Nea Nicu C., a venit dupa examen si mi-a spus [era pe vremea lui NC cand se statea la coada pt benzina si 3 zile...] : "don' prof. cand aveti nevoie de benzina veniti la mine"..., si mi-a spus unde si aproape 3 ani, eu nu am mai avut nevoie de benzina sa stau la cozi; deci daca scriu azi ceva contra tiganilor o fac contra hotilor, smecherilor, puturosilor si incultilor nu impotriva celor care muncesc si sunt oameni corecti ! 

Tiganii inca mai traiesc cu gandul ca sunt robi, sclavi..., si nu au nici o raspundere; sa stiti ca doar prin educatie si cultura 'scapam' de ei, altfel NU !!!

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com