Pace, Lumina , Iubire si Armonie !
Omul este programat sa-si doreasca de a fi dorit
Iubirea ca terapie
- Osho: Într-o lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc.
In timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:
”De
ce este îmbrãţişarea un instrument vindecãtor atât de eficient? Pânã nu
demult credeam cã luciditatea, inteligenţa şi autoanaliza sunt
principalele instrumente vindecãtoare, dar ele nu înseamnã nimic prin
comparaţie cu îmbrãţişarea.”
Te invit sa citesti raspunsul sau, mai jos. Lectura placuta!
Omul
simte nevoia sã fie dorit. Aceasta este una din principalele nevoi ale
fiinţei umane. Dacã nu se simte iubit, omul începe sã moarã. Dacã simte
cã viaţa sa nu conteazã pentru nimeni, ea îşi pierde semnificaţia chiar
pentru el însuşi.
De aceea, iubirea este cea mai mare terapie posibilã. Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru cã îi lipseşte iubirea.
Într-o
lume plinã de iubire, terapia nu ar fi necesarã deloc; iubirea ar fi
mai mult decât suficientã. Îmbrãţişarea nu este altceva decât un gest de
iubire, de cãldurã, de atenţie. Simpla senzaţie de cãldurã provenitã de
la cealaltã persoanã poate vindeca multe boli, inclusiv rãceala şi
egoul. Ea este suficientã pentru a te transforma din nou într-un copil.
La
ora actualã, psihologii au înţeles cã dacã nu este îmbrãţişat şi
sãrutat suficient de mult, copilul nu poate creşte normal. Lui îi
lipseşte un anumit tip de hranã. Sufletul are nevoie de hranã, la fel ca
şi trupul. Îi poţi îndeplini copilului toate nevoile fizice, dar dacã
nu îl îmbrãţişezi niciodatã, el nu va creşte normal. Psihicul lui nu se
va dezvolta. Se va simţi tot timpul trist, neglijat, ignorat, neiubit. A
fost hrãnit fizic, dar nu şi afectiv.
Cercetãtorii
au remarcat faptul cã dacã nu este îmbrãţişat, copilul scade în
dimensiuni şi poate chiar muri, chiar dacã îi este asiguratã hrana
fizicã. Corpul este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. El se
izoleazã, devine rupt de existenţa-mamã.
Iubirea asigurã aceastã punte, ea este rãdãcina noastrã.
Aşa ** respiraţia este esenţialã pentru
corpul fizic – dacã încetãm sã mai respirãm, corpul moare –, iubirea
reprezintã respiraţia interioarã a sufletului. Acesta trãieşte prin
iubire.
Luciditatea,
inteligenţa şi autoanaliza nu sunt suficiente. Poţi sã cunoşti toate
terapiile din lume, poţi deveni un expert, dar dacã nu cunoşti arta
iubirii nu vei rãmâne decât la suprafaţa activitãţii terapeutice.
Din 100 de cazuri, 90 de oameni bolnavi
suferã în primul rând pentru cã nu au avut parte de iubire. De aceea,
dacã terapeutul simte o grijã deosebitã faţã de pacientul sãu,
hrãnindu-l cu iubire şi împlinindu-i aceastã nevoie, starea acestuia din
urmã se poate schimba în mod miraculos.
Dincolo de orice îndoialã, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care existã.
Sigmund
Freud se temea foarte tare de iubire; de fapt, se temea de propria sa
iubire reprimatã. Se temea sã nu se implice. Dorea sã rãmânã în afarã,
nu sã se implice în sufletul pacientului sãu, sã fie doar un observator
ştiinţific, detaşat, rece, la distanţã. El a creat psihanaliza ca şi **
aceasta ar fi o ştiinţã. În realitate, nu este o ştiinţã şi nu va fi
niciodatã! Este o artã, fiind mult mai apropiatã de iubire decât de
logicã. Îmbrãţişarea nici nu intra în discuţie, dar el prefera chiar sã
nu dea ochii cu pacientul, temându-se sã nu simtã o stare de simpatie
faţã de acesta dupã ce i-a ascultat toate plângerile şi coşmarurile
interioare.
Se temea sã nu înceapã sã plângã, sã nu i se
umezeascã ochii, sau sã nu simtã chiar nevoia de a-l lua de mânã pe
pacient. IUBIREA se spune ca ar creste fata in fata.
Omul
şi-a creat un întreg univers al relaţiilor pentru simplul motiv cã este
singurul care face dragoste faţã în faţã. Ochii partenerilor comunicã
între ei, expresiile lor faciale devin un limbaj subtil. În acest fel,
intimitatea creşte, bazându-se pe împãrtãşirea emoţiilor, atât de
intense în asemenea momente (bucurie, extaz, strãlucirea specificã
orgasmului).
Omul are nevoie de intimitate; aceasta este o nevoie esenţialã.
De aceea, este mai bine sã faceţi dragoste pe
luminã, nu în întuneric – cel puţin într-o luminã mai slabã, ** ar fi
cea a unei lumânãri. Actul amoros în întuneric exprimã încã latura
noastrã animalã, dorinţa de a evita faţa celuilalt.
Un psihanalist adevãrat nu se teme sã
pãtrundã adânc în sufletul pacientului sãu; dimpotrivã, el este dornic
sã îşi asume acest risc. Într-adevãr, apele sunt tulburi acolo, te poţi
îneca cu uşurinţã – la urma urmei, eşti şi tu un om! Cine ştie peste ce
necazuri poţi da, dar trebuie sã-ţi asumi acest risc.
Wilhelm Reich a transformat întreaga
psihanalizã prin implicarea sa. El a renunţat la detaşarea omului de
ştiinţã. De aceea, este un revoluţionar.
Dacã
nu vã temeţi de propriile voastre reprimãri, le puteţi fi de mare
ajutor semenilor voştri. Dacã nu vã temeţi de propriul vostru
subconştient, dacã v-aţi rezolvat cât de cât problemele personale, vã
puteţi implica în lumea interioarã a pacientului, devenind mai degrabã
un participant la aceasta, nu un simplu observator detaşat.
Aceasta
este diferenţa care existã între relaţia dintre un pacient şi
terapeutul sãu şi cea care existã între un discipol şi maestrul sãu.
Discipolul nu este un pacient, el este copilul iubit al maestrului.
Maestrul nu este doar un observator; el devine un participant. Cei doi
şi-au pierdut entitãţile separate şi au devenit una. Aceastã unitate
este întregul secret.
Îmbrãţişarea este doar un gest care aminteşte de unitate, dar chiar şi acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Mã întrebi: „De ce este îmbrãţişarea un instrument terapeutic atât de eficient?“
Da, este, şi este doar un gest. Dacã este
extrem de autentic – dacã la el participã inclusiv inima – el devine un
instrument magic, un fel de miracol care poate transforma instantaneu
întreaga situaţie.
Nu se pot spune prea multe despre acest gest,
dar unul din lucrurile pe care trebuie sã le înţelegeţi este urmãtorul:
ideea cã un copil moare, iar în om se naşte adolescentul; cã
adolescentul moare, iar în el se naşte adultul tânãr; cã şi acesta
moare, iar în om se naşte adultul matur, şi aşa mai departe – este
greşitã.
Copilul
nu moare niciodatã – nici o etapã nu moare. Copilul rãmâne de-a pururi,
înconjurat de alte experienţe, de adolescenţã, apoi de tinereţe, de
maturitate şi de bãtrâneţe, dar nu moare.
Omul
este la fel ca o ceapã, alcãtuit din mai multe straturi succesive. Dacã
decojeşti ceapa, vei descoperi în curând foile fragede din interior. Cu
cât te apropii mai mult de miez, cu atât mai fragede devin ele. Acelaşi
lucru este valabil şi în ceea ce priveşte omul: dacã pãtrunzi adânc în
interiorul lui vei descoperi întotdeauna copilul inocent, iar contactul
cu acesta este inevitabil un gest terapeutic.
Îmbrãţişarea
permite un asemenea contact. Dacã îmbrãţişezi un om cu cãldurã, cu
iubire, dacã îmbrãţişarea ta nu reprezintã un simplu gest golit de
semnificaţie, ci unul autentic, dacã inima ta participã la el, intri
imediat în contact cu copilul inocent din el. Revenirea acestuia la
suprafaţã reprezintã un act cu o imensã valoare terapeuticã, întrucât
inocenţa copilului este vindecãtoare în sine. Ea nu a fost coruptã. Ai
atins astfel miezul pur al persoanei în care corupţia nu a pãtruns
niciodatã, iar acest lucru este suficient pentru a declanşa procesul de
vindecare.
Copiii
sunt atât de puri, atât de plini de vitalitate, debordeazã de atâta
energie. Regãsirea acestei energii este suficientã pentru a-l vindeca pe
om. Important este sã scoţi acest copil la luminã, iar îmbrãţişarea
este una din modalitãţile cele mai eficiente.
Autoanaliza
este o cale mentalã; îmbrãţişarea este calea inimii. Mintea este cauza
tuturor bolilor, în timp ce inima este sursa oricãrei vindecãri.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com