Friday, March 21, 2014

Adolf Eichmann



Românul din echipa Mossad care l-a capturat pe Adolf Eichmann



La Tel Aviv , într-un apartament cu pereţi împodobiţi cu tablouri valoroase, diplome, fotografii, tăieturi de ziar, numeroase medalii şi decoraţii, trăieşte, aproape în anonimat, un octogenar, încă viguros, a cărui viaţă este mai mult decât un roman. 

Este un conaţional de-al nostru plecat din Sighet în urmă cu aproape 60 de ani. Prea puţini ştiu astăzi că Michael bar Yehuda  Moldovan a făcut parte din echipa Mossadului care l-a capturat în Argentina pe Adolf Eichmann. Deşi nu obişnuieşte să dea interviuri  - de altfel, după câte mi-a spus, multe lucruri nici nu are voie să le dezvăluie -, a avut amabilitatea să stea de vorbă cu semnatara acestor rânduri.

Student la Sorbona şi luptător în Rezistenţa Franceză "M-am născut în Sighet, în 1920, şi mă trag dintr-o familie foarte cunoscută în acea vreme în oraş, Moldovan-Rosner, proprietara unei mari tăbăcării, prezentă de mai multe generaţii aici", îşi începe povestea bătrânul.
"Deşi aş fi dorit să urmez o carieră militară, părinţii mei au avut alte gânduri şi, în condiţiile în care în România situaţia politică se înrăutăţea şi studenţii evrei erau persecutaţi de legionari, ei au decis să mă trimită la Paris , astfel că, în 1937, m-am înscris la Sorbona, la Facultatea de Filologie. Studenţia mea nu a durat decât doi ani. În 1939, la izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, m-am înrolat în armata franceză. Am fost
luat prizonier, dar am reuşit să evadez şi m-am refugiat în sudul Franţei, lângă Toulouse , la frontier cu Spania. Aici am intrat în Rezistenţa evreiască şi franceză, unde am continuat lupta împotriva germanilor nazişti.
La un moment dat, am fost arestat de poliţia franceză, dar, spre norocul meu, i-am putut convinge că sunt francez. În aceste condiţii, superiorii mei au considerat că ar fi mai bine să părăsesc Franţa şi să trec în Spania şi acolo să ajut armata franceză, Rezistenţa, organizând trecerea frontierei pentru refugiaţi - atât evrei, cât şi neevrei. Dar şi aici am fost capturat şi închis în lagărul de la Miranda d.Ebro", povesteşte el.
După multe peripeţii, tânărul Moldovan ajunge, în 1943, pe un vapor portughez, în Palestina, se înrolează în armata britanică şi apoi în Brigada Evreiască, parte componentă a armatei britanice, participând la luptele din
Italia, efectiv până la 8 mai 1945. Între timp, află că familia sa din Sighetul ocupat de horthyişti a fost deportată şi asasinată la Auschwitz , în 1944. 
După război, Michael bar Yehuda Moldovan îşi continuă activitatea, de-acum în armata israeliană, participă la războiul din 1948 şi părăseşte armata în 1958, cu gradul de căpitan.

În căutarea criminalilor de război Despre cei şase ani petrecuţi în Mossad, interlocutorul nostru nu ne-a spus prea multe, fiind constrâns de un angajament de confidenţialitate. Cum acţiunile Mossad privind capturarea lui Eichmann (colonelul SS care a organizat exterminarea evreilor din teritoriile ocupate de cel de-al III-lea Reich) au fost de-acum dezvăluite, ne-a relatat, totuşi, câteva amănunte.
"Am fost cel de-al doilea om din echipă care s-a ocupat de localizarea şi prinderea lui Eichmann. Am fost apoi confruntat cu una dintre cele mai dificile sarcini din viaţa mea. Am stat cam două luni împreună cu el în celulă, pentru a-l interoga". A regretat Eichmann cele făcute? "Niciodată nu a manifestat vreun regret, nu a avut vreo mustrare de conştiinţă. Eichmann scria scrisori din închisoare soţiei lui şi cita tot felul de denumiri de lacuri şi mine de sare din Austria . Eram convins că sunt referiri la locurile unde el a ascuns bunuri luate de la evrei, destinate lui şi familiei lui. Am încercat să le găsim, dar se pare că americanii au început căutările înaintea noastră". Mossadul a vrut să localizeze şi să captureze şi alţi criminali de război nazişti - Mengele, Bormann -, dar căutările au eşuat.


Una dintre imaginile aflate pe peretele biroului lui Michael BarYehuda este un facsimil dintr-un ziar egiptean de limbă franceză, cu fotografia lui şi cu titlul: "Iată şeful reţelei de spioni din RAU (Republica Arabă Unită,
numele Egiptului la un moment dat), care a vrut să-l asasineze pe Nasser".
Este adevărat?, l-am întrebat eu. Nu mi-a răspuns, mi-a zâmbit doar enigmatic şi s-a limitat să-mi spună: "Am fost de multe ori ameninţat cu moartea, au vrut să mă răpească; spre norocul meu, nu au reuşit". După câţiva ani petrecuţi în Mossad, Michael bar Yehuda a trecut la Ministerul de Externe. A fost ambasador sau membru al ambasadelor israeliene în ţări ca Burundi, Finlanda, Belgia şi altele.
Întors la centrala ministerului, a îndeplinit funcţii de ministru consilier şi director adjunct la Departamentul de cercetări politice.
Fostul spion a devenit pictor, sculptor şi scriitor. Michael Bar Yehuda Moldovan s-a pensionat în 1985, dar aceasta nu înseamnă că a devenit inactiv. Este preşedintele Asociaţiei evreilor din Israel proveniţi din Sighet, al Asociaţiei de Prietenie Finlanda-Israel, vicepreşedinte al Organizaţiei veteranilor şi rezistenţilor francezi din Israel . A fost decorat de numeroase ori, atât în Israel , cât şi în străinătate. "Sunt un om al cărţii şi spadei", se autocaracterizează, cu referire la faptul că-şi scrie memoriile. Are ca hobby sculptura şi pictura, dovedind un talent ce depăşeşte amatorismul. "Spielberg a vrut să facă un film despre viaţa mea,dar condiţia pusă de mine a fost ca pelicula să nu fie valorificată în scopuri comerciale. Cum n-am ajuns la înţelegere, proiectul a căzut", îmi povesteşte el.
La încheierea întâlnirii, mi-a spus, cu regret, că, deşi Ambasada română din Israel a promis că-l va invita la evenimentele organizate acolo, acest lucru nu s-a întâmplat. Poate că, citind articolul de faţă, cei de acolo îşi vor aduce aminte de această personalitate, cu un trecut care face cinste şi ţării sale de origine.

[sursa Emil Mano ]

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com