On Thursday,
March 20, 2014 10:15 AM, Mowrote:
Pentru "o grămadă" de ingineri ,care poate nu au ştiut acest lucru,ca dealtfel nici eu ,felicitări pentru ştiutori ...
Inginerie românească
"INGINERUL PANCULESCU - INSPIRATORUL LUI EIFFEL?"
Puţini sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie descoperită în România de proiectantul şi constructorul Gustave Eiffel, care a importat-o de la noi.
După ce a absolvit cursurile Politehnicii din
Zürich, inginerul Gheorghe Panculescu
ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile
Alecsandri.
În 1878, Panculescu revine în ţară pentru a construi calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioadă, inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor
de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel, datorită metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate, Panculescu a
reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează la
Vălenii de Munte pentru a-l întalni pe Panculescu, cel care avea să devină
inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea caii ferate.
În 1879, în casa unde se află acum Muzeul "Nicolae Iorga", francezul a fost
găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de geniul românului.
Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul
său, înalţarea unui turn ieşit din comun, la Paris , pentru Expoziţia universală din 1889.
Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la
sol şi asamblate după aceea, pe masură ce se înalţă lucrarea. Interesant este şi faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie, în acelaşi an, 1922.
Cunoscut in Franţa, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie s-a numărat printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod.
A fost special in Franţa pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului oraşului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300m",
datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica
inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Panculescu
la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti- Predeal.
Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franţa decât în
ţara unde s-a născut.
La insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă de la începutul acestui an numele inginerului Pănculescu.
ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile
Alecsandri.
În 1878, Panculescu revine în ţară pentru a construi calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioadă, inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor
de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel, datorită metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate, Panculescu a
reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul era de aproape cinci ani.
Panculescu l-a gazduit pe Gustave Eiffel
Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează la
Vălenii de Munte pentru a-l întalni pe Panculescu, cel care avea să devină
inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea caii ferate.
În 1879, în casa unde se află acum Muzeul "Nicolae Iorga", francezul a fost
găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de geniul românului.
Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul
său, înalţarea unui turn ieşit din comun, la Paris , pentru Expoziţia universală din 1889.
Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la
sol şi asamblate după aceea, pe masură ce se înalţă lucrarea. Interesant este şi faptul că destinul celor doi ingineri avea să se încheie, în acelaşi an, 1922.
Cunoscut in Franţa, anonim in Romania
Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie s-a numărat printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod.
A fost special in Franţa pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului oraşului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300m",
datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica
inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Panculescu
la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti- Predeal.
Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franţa decât în
ţara unde s-a născut.
La insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă de la începutul acestui an numele inginerului Pănculescu.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com