Friday, March 21, 2014

Iarasi ... pana cand ...?



On Thursday, March 20, 2014 10:15 AM, Mowrote:

 Pentru "o grămadă" de ingineri ,care poate nu au ştiut acest lucru,ca dealtfel nici eu ,felicitări pentru ştiutori ...
 
 
 Inginerie  românească
 
 "INGINERUL  PANCULESCU - INSPIRATORUL LUI  EIFFEL?"
  
 Puţini  sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn  Eiffel, a fost realizat dupa o tehnologie descoperită în  România de proiectantul şi constructorul Gustave Eiffel,  care a importat-o de la noi.

 După ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, inginerul Gheorghe Panculescu
 ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile
 Alecsandri.
 În 1878, Panculescu revine în  ţară pentru a construi  calea ferată Bucureşti-Predeal. În acea perioadă,  inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor
 de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile  metalice. Astfel, datorită metodei de montare a şinei pe  traverse în afara spaţiului căii ferate, Panculescu a
 reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul era de aproape cinci  ani.
 Panculescu l-a  gazduit pe Gustave Eiffel
 
 Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează la
 Vălenii de Munte pentru a-l întalni pe  Panculescu, cel care avea să devină
 inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea caii ferate.
 În 1879, în casa unde se află  acum Muzeul "Nicolae Iorga", francezul a fost
 găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de geniul  românului.
 Aici, Gustave Eiffel, care avea  să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul
 său, înalţarea unui turn ieşit din comun, la  Paris , pentru Expoziţia universală din 1889.
 Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia  turnului, folosind subansamble metalice confecţionate la
 sol şi asamblate după aceea, pe masură ce se înalţă lucrarea. Interesant este şi faptul că destinul celor doi  ingineri avea să se încheie, în acelaşi an, 1922.
 
 Cunoscut in Franţa, anonim in Romania
 
 Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie s-a numărat  printre puţinii cercetători ai acestui inedit episod.
 A fost special in Franţa pentru a  studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la  ridicarea simbolului oraşului luminii.
 Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les  travaux de la tour de 300m",
 datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave  Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu  s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica
 inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Panculescu
 la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti-  Predeal.
 Din păcate, numele românului  este mult mai cunoscut în Franţa decât în
 ţara unde s-a născut.
 La insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă de la începutul acestui an numele inginerului Pănculescu.

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com