Raportul lui
Pilat din Pont către Impăratul Tiberiu
Raportul lui Pilat a fost găsit în una din bibliotecile
Vaticanului de către un student german care se afla la Roma pentru studii
teologice. Dar studentul acesta nu l-a găsit prea important ca să-l copieze.
Întâmplarea a făcut însă ca peste câţiva ani fostul student să-i povestească
despre el unui englez, W.D. Nahan. Englezul s-a arătat extrem de interesat şi
prin intervenţii stăruitoare l-a convins pe tânărul german, ajuns între timp
profesor de teologie, să ia legătura cu Vaticanul pentru a-i procura o copie.
Intrat în posesia documentului Nahan l-a tradus în limba engleză,
încredinţându-l unui cotidian de mare tiraj din Anglia.
================================
Către Cezarul Tiberiu,
Nobile Suverane, salutare!
Cauzele care au provocat acea tulburare în Ierusalim, au fost în
legătura cu Iisus din Nazaret, şi evenimentele care au avut loc în provincia
mea acum câteva zile, au fost de un astfel de caracter care mă face sa vi le
raportez cu de-amănuntul, pentru că eu nu voi fi deloc surprins dacă, în
scurgerea timpului acestuia, nu se va schimba cu totul soarta naţiunii noastre,
căci se pare că în zilele din urmă, zeii au încetat de a mai putea fi ispăşiţi.
Eu, din partea mea, sunt gata să spun: blestemată fie ziua aceea în care eu am
urmat pe Valerius Graţius la guvernarea Iudeii. La sosirea mea în Ierusalim, am
luat în primire sala de judecată şi-am poruncit să se facă ospăţ mare, la care
am invitat pe Tetrarhul Galileii, dimpreună cu Arhiereul, şi pe toţi oficianţii
lui.
La ora anunţată, niciunul din
oaspeţi nu s-a arătat. Aceasta a fost o insultă pentru onoarea mea
personală!….
Mai târziu, după câteva zile, a venit la mine Arhiereul, ca să-şi
ceară scuze. Îmbrăcămintea şi purtarea sa erau grozav de viclene.
El pretindea
că religiunea sa îl opreşte pe el şi pe supuşii lui, de a sta la aceeaşi masă
cu romanii şi să închine libaţiuni (ciocniri de pahare) cu ei. Eu am crezut că e
bine să accept această scuză, dar tot cu acea ocazie m-a convins că cei
cuceriţi se declară duşmani ai cuceritorilor, şi mi se părea că, dintre toate
oraşele cucerite, Ierusalimul unul era cel mai greu de cârmuit.
Atât de
turbulent era acest popor, încât eu trăiam mereu cu frica să nu izbucnească în
orice moment o răscoală. Pentru suprimarea ei eu nu aveam însă, decât o mână de
soldaţi şi un singur sutaş.
Am cerut întăriri de la Guvernatorul Siriei, dar acesta m-a informat că şi el abia are trupe îndeajuns pentru a-şi apăra provincia sa.
O dorinţă nestăpânită de cucerire, adică de a ne întinde
împărăţia dincolo de mijloacele noastre de apărare, mă tem să nu fie o cauză de
răsturnare a nobilului nostru guvernământ.
Printre mai multe veşti ce mi-au
venit, una m-a interesat în mod deosebit: un tânăr – se zice – a apărut în
Galileea, predicând pe un ton blând şi nobil o altă lege, în numele lui
Dumnezeu ce l-a trimis.
La început mă temeam că acesta să nu fie vreun agitator care să aţâţe poporul contra Romanilor, dar nu după mult timp temerile mele au fost spulberate. Iisus din
Nazaret, a vorbit
mai mult ca un prieten al Romanilor decât al evreilor.
Trecând într-o zi pe lângă locul
ce se chema Siloan, am văzut o mare adunare de popor, iar în mijlocul ei pe un
tânăr care stătea rezemat de un copac şi, în seninătate şi calm, predica
mulţimii. Mi s-a spus că este Iisus.
Era tocmai ce mă aşteptam să văd, atât de
mare era deosebirea între El şi ascultătorii lui. Părul şi barba sa aurie, îi
dădeau o înfăţişare cerească.
El părea a fi cam de vreo 30 de ani. N-am văzut
în viaţa mea o privire atât de senină şi de dulce, un contrast izbitor între El
şi ascultătorii lui, cu bărbile lor negre şi feţele întunecate. Nevoind să-l întrerup
prin prezenţa mea, mi-am continuat drumul înainte, dar am făcut semn
secretarului meu să se asocieze mulţimii şi să asculte ce vorbeşte. Numele
secretarului meu este Naulius.
El este strănepotul şefului de spionaj şi de
conspiraţie, care s-a ascuns în Etruraia, aşteptând pe Cătălina. Naulius este
un vechi băştinaş din Iudeia, astfel că el cunoaşte bine limba ebraică.
Îmi
este foarte devotat şi vrednic de toată încrederea. Când am sosit şi am intrat
în sala de judecată am găsit pe Naulius care mi-a istorisit cuvintele auzite de
Iisus la Siloan. El mi-a zis: „Niciodată nu am citit în cărţi sau în lucrările
filozofilor, ceva ce ar semăna predicilor lui Iisus".
Unul dintre evreii răsculători,
dintre care sunt atâţia în Ierusalim, l-a întrebat dacă este cu cale de a da
tribut Cezarului, Iisus a răspuns: “Daţi Cezarului cele ce se cuvin Cezarului, şi lui
Dumnezeu, cele ce se cuvin lui Dumnezeu”.
Tocmai din cauza înţelepciunii lui,
eu am îngăduit Nazarineanului libertatea, pentru că era în puterea mea să-l
arestez şi să-l trimit la Pretoriu, dar aceasta ar fi fost împotriva dreptăţii
ce a caracterizat totdeauna pe Romani.
Omul acesta nu era nici tendenţios şi
nici răsculător, şi eu l-am ocrotit cu protecţia mea, poate necunoscută lui. El
avea libertatea să lucreze, să vorbească şi să facă adunări şi să ţină predici
poporului şi să-şi aleagă ucenicii, neîmpiedicat de niciun mandat
pretorian.
Dacă s-ar întâmpla însă,
ferească-ne zeii, aceasta este doar o presupunere, dacă s-ar întâmpla, zic eu,
ca religia strămoşilor noştri să fie înlocuită de religia lui Iisus, lucrul
acesta s-ar datora acestei nobile toleranţe şi prea marii indulgenţe pe care le
îngăduie Roma.
Pe când eu, mizerabil nenorocit, voi fi fost poate instrumentul
pe care creştinii îl numesc “Providenţa” prin care să vină peste noi această
soartă şi destin. Dar libertatea aceasta nemărginită, dată lui Iisus, a
indignat tare pe evrei; dar nu pe cei săraci, ci pe cei bogaţi şi puternici,
într-adevăr, Iisus era foarte aspru cu cei din urmă (cu bogaţii) şi de aceasta
a fost pentru mine un bun motiv de a nu tulbura libertatea Nazarineanului.
Fariseilor şi cărturarilor le zicea: „Voi sunteţi pui de viperă, voi vă asemănaţi cu
mormintele văruite”; alteori indignat de îngâmfatele lor postiri şi dăruiri ale bogaţilor
le spunea că „doi bani ai unei văduve sărace sunt mai preţuiţi înaintea lui
Dumnezeu”, decât darurile lor bogate. În fiecare zi se făceau plângeri la
sala de judecată contra abuzurilor evreilor bogaţi.
Eram informaţi că vreo
nenorocire o să i se întâmple acestui om; căci nu va fi fost pentru prima oară,
când Ierusalimul să-şi omoare cu pietre pe cei care erau numiţi de ei
„profeţi”.
Şi dacă Pretoriul le va refuza plângerea, ei vor face apel la
Cezarul! Conduita mea a fost aprobată de Senat, şi mi s-a promis o întărire de
soldaţi, dupăterminarea
războiului cu Parţii, fiindcă altfel, eu nu eram în stare să preîntâmpin o răscoală. M-am
hotărât apoi să iau o măsură, care făgăduia de mai mult, pentru a stabili liniştea
în oraş, fără a supune Pretoriul la concesiuni umilitoare. Am scris lui Iisus,
invitându-l la o convorbire cu mine,
în sala de judecată, şi el a venit. Precum
ştiţi, Nobile Suverane, în venele mele curge sânge iberic amestecat cu sânge
roman, care nu cunoaşte frica şi este nesupus emoţiilor: mă plimbam prin curtea
palatului meu, când Nazarineanul apăru şi, când am dat cu ochii de el, mi s-a
părut ca şi cum o mână de fier mi-ar fi legat picioarele de pământ şi tremuram,
fără voia mea, ca un vinovat, deşi Nazarineanul era calm şi liniştit ca un
nevinovat.
Când a venit la mine, s-a oprit deodată şi ca printr-un semn, părea
că-mi zice: Iată-mă, am sosit! Câtva timp eu am rămas încremenit şi priveam cu
admirare, respect şi frică, asupra acestei figuri de om supranatural, o formă
de om, necunoscută numeroşilor pictori şi sculptori, care au dat forme şi
figuri la tot felul de zei şi eroi.
„Iisuse, i-am zis în cele din urmă şi limba
mea gângăvea…, Iisuse din Nazaret, eu ţi-am dat, timp de trei ani de
zile, o mare libertate de vorbire şi rău nu-mi pare. Cuvintele tale sunt ale
unui înţelept, ale unui om învăţat. Nu ştiu dacă tu ai citit Socrate sau
Platon, dar un lucru îţi spun, că în predicile tale se află o simplitate
majestuoasă, care te ridică mult mai sus deasupra acestor filozofi.
Împăratul
este informat despre tine, şi eu, umilul său reprezentant în această
comunitate, sunt foarte fericit că ţi-am îngăduit această libertate, de care te
bucuri şi tu atât de vrednic.
Totuşi nu pot ascunde de tine că predicile tale
au stârnit mari şi puternice duşmănii contra ta. Nici aceasta nu este de mirat:
Socrate şi-a avut duşmanii săi, şi a căzut victima lor. Ai tăi sunt fără
îndoială aprinşi contra ta, din pricina libertăţii pe care ţi-o dau.
Mă
învinuiesc de a fi în legătură directă şi unire cu tine, cu scopul de a
dezbrăca pe evrei de mica putere ce o mai au de la romani. Rugămintea mea deci
– nu zic puterea mea – este ca tu să fii pe viitor mai cu băgare de seamă şi să
eviţi a jigni mândria duşmanilor tăi, ca să nu se răscoale populaţia stupidă în
contra ta, şi să mă silească pe mine să întrebuinţez mijloacele justiţiei…”.
Nazarineanul însă a răspuns
liniştit: „Prinţ al pământului, cuvintele tale nu ies din
adevărata înţelepciune. Spune furtunii: stai în mijlocul muntelui, căci altfel
vei dezrădăcina copacii din vale. Furtuna îţi va răspunde: numai Dumnezeu
cunoaşte încotro merge furtuna. Adevăr zic ţie, înainte de a înflori rozele
Saronului, sângele celui drept va fi vărsat…”, continuă el cu emoţie.
Eu i-am zis:
„Tu eşti mai preţios mie pentru înţelepciunea ta, decât toţi
tulburătorii aceştia şi îngâmfaţii de farisei, care abuzează de libertatea dată
lor de Roma, complotează contra Cezarului şi ne ţin într-o frică continuă,
aceşti mizerabili neliniştiţi. Ei cunosc că lupul din pădure se-mbracă uneori
în lână şi piei de oaie. Eu te voi apăra faţă de ei. Palatul meu de justiţie
este deschis ţie pentru scăpare…”.
Cu nepăsare, şi clătinându-şi capul, cu un har şi un zâmbet
dumnezeiesc Iisus îmi ripostă “Când ziua aceea va fi sosit, nu va fi scăpare pentru
Fiul Omului, nici sub pământ. Sălaşul celui drept este acolo, zise el arătând
spre cer: ceea ce este scris în cărţile profeţilor, trebuie să se împlinească”! “Tânărule, i-am răspuns eu pe un ton moale, tu mă obligi
ca simpla mea cerinţă să o preschimb în poruncă. Siguranţa provinciilor mele,
care este încredinţată îngrijirii mele cere asta.
-4-
Trebuie să arăţi mai multă moderaţie în
predicile tale. Nu vătăma pe alţii, aceasta îţi poruncesc. Fericirea ta te
însoţeşte, mergi în pace”. “Prinţ al pământului, a răspuns Iisus, nu am venit ca să aduc în lume
război, ci pace şi iubire şi bunăvoinţă. Eu m-am născut în aceeaşi zi în care
Cezarul a dat pace lumii romane. Prigonirea nu este de la mine. Eu o aştept de
la alţii, şi o voi întâmpina în supunere faţă de voinţa Tatălui meu, care mi-a
arătat calea. De aceea, restrânge-ţi puţin înţelepciunea ta lumească. Nu este
în puterea ta, de a aresta victima de la picioarele altarului ce ispăşesc”.
După aceste cuvinte el a dispărut
ca un nor luminos, după perdelele pretoriului. Duşmanii lui Iisus s-au adresat
în cele din urmă lui Irod, să se răzbune asupra Nazarineanului. Dacă Irod ar fi
urmat propria sa înclinare, în aceasta privinţă, el ar fi ordonat imediat
osânda la moarte a lui Iisus; însă el, deşi mândru de cinstirea domniei sale,
se temea de senatul Roman, de a nu comite vreo faptă care ar fi putut să-i
nimicească influenţa sa asupra Senatului, astfel nu luă nicio hotărâre. Într-o
zi, Irod veni la mine în pretoriu.
Când s-a ridicat să plece, după câteva
cuvinte neînsemnate, m-a întrebat ce părere am eu despre Iisus Nazarul. Eu i-am
spus că după părerea mea, Iisus este un mare filozof, după cum unele naţiuni
mari adesea produc, şi că învăţăturile sale, cu niciun chip, nu pot fi socotite
ca fiind eretice sau primejdioase, iar Roma este dispusă a-i îngădui toată
libertatea de a vorbi şi este îndreptăţit prin faptele sale.
Irod a surâs cu
ironie şi salutându-mă, cu respect prefăcut, s-a depărtat. Se apropia marea
sărbătoare a evreilor; conducătorii religioşi plănuiau să se folosească de
această ocazie şi de exercitarea populară, care are loc întotdeauna, la
sărbătoarea Paştilor lor. Oraşul era arhiplin de o populaţie turbulentă care
dorea moartea Nazarineanului.
Spionii mei mi-au raportat că Arhiereii şi
Fariseii întrebuinţează tezaurul templului ca să mituiască în acest scop pe
popor. Primejdia creştea pe fiecare oră. Am scris atunci la Prefectul Siriei
să-mi trimită imediat o sută de soldaţi de infanterie şi tot atâţia de
cavalerie, dar el a refuzat să-mi trimită. M-am văzut atunci rămas singur,
numai cu o mână de soldaţi; nişte păzitori îmbătrâniţi în mijlocul unui oraş
răsculat, neputincioşi de a reprima o răscoală şi fiind silit să o tolerez.
Răsculaţii au pus mâna pe Iisus, şi cu toate că ei simţeau că nu au de ce să se
teamă de Pretoriu, crezându-mă alături de conducătorii lor, în privinţa
aceasta, au continuat să strige: „Răstigneşte-l!”. Trei partide se uniseră împotriva
lui Iisus: Irodienii, Saducheii şi Fariseii; Saducheii, a căror conduită era
sprijinită de două motive: ei urau pe Iisus, şi doreau să scape de sub jugul
roman. Aceştia nu au putut uita niciodată, intrarea mea în sfântul lor oraş, cu
steaguri care purtau chipul împăratului Roman, deşi eu cu acea ocazie, am făcut
o greşeala din necunoaşterea legilor lor.
Totuşi, în ochii lor, profanarea
aceasta nu s-a micşorat. O altă nemulţumire pe care o purtau ei înşişi, era
propunerea mea, de a întrebuinţa o parte din tezaurul templului pentru ridicarea
de clădiri publice. Din cauza acestei propuneri, ei erau plini de amărăciune.
Fariseii erau duşmanii pe faţă ai lui Iisus, şi nu le păsa prea mult de guvernul nostru.
Ei au fost siliţi să înghită timp de trei ani şi jumătate pilulele amare pe care
Nazarineanul le arunca în faţa lor, în public, oriunde se ducea, şi fiind prea slabi şi sfioşi
şi neavând curajul de a lua singuri măsurile dorite, ei au fost bucuroşi de a
se uni cu Irodienii si Saducheii. Pe lângă cele trei partide, ei mai aveau de
luptat împotriva unei populaţii îndârjite şi totdeauna gata de a se uni la
răscoală şi de a se folosi de confuzia şi
neînțelegerea ce rezulta din
aceasta. În felul
acesta Iisus a fost târât înaintea Arhiereului şi condamnat la moarte. Cu
aceasta ocazie, Casa Arhiereului, a săvârşit umilul fapt de supunere; el şi-a
trimis prizonierul la mine ca să pronunţ eu osânda definitivă, asupra lui. Eu
i-am răspuns că, deoarece Iisus este Galilean afacerea cade sub jurisdicţia lui
Irod şi am poruncit să-l trimită la el. Acel tetrarh viclean şi-a mărturisit
umilinţa, pretextând a avea respect faţă de mine, prin sutana Cezarului, mi-a
încredinţat mie soarta acestui om. Îndată palatul meu a luat înfăţişarea unei
cetăţi ocupate.
Fiecare moment ce trecea, sporea numărul tulburărilor.
Ierusalimul era inundat de populaţia adunată de prin munţii Nazaretului. Se
pare că toată Iudeea se afla la Ierusalim. Eu îmi luasem de femeie (soţie) o
domnişoara dintre Galileeni, care avusese nişte descoperiri pentru viitor.
Plângând, ea s-a aruncat la picioarele mele şi mi-a zis: „Păzeşte-te! Să nu te atingi de
omul acesta, pentru că el este Sfânt! Noaptea trecută eu l-am văzut în vis. El umbla
deasupra apelor. El zbura pe aripile vântului, şi vorbea furtunilor şi peştilor
mării şi toate erau supuse voinţei lui. Chiar şi râul de pe muntele Kidron,
curgea plin de sânge. Statuile Cezarului erau pline de murdăria Golgotei.
Catapetesmele dinlăuntrul templului, s-au dărâmat şi soarele s-a întunecat ca
îmbrăcat în doliu. O! Pilate, rău mare te aşteaptă, dacă nu vei asculta sfatul
femeii tale. Blestemele Senatului Roman! Teme-te de puterea Cerului!”
Pe la timpul acesta treptele de
marmură, gemeau sub greutatea mulţimii, iar Nazarineanul, era adus iarăşi la
mine. Eu am pornit spre sala de judecată, urmat de garda mea. Într-un ton
aspru, am întrebat pe popor, ce vrea!…. „Moartea Nazarineanului” a fost răspunsul. „Pentru ce crimă?” am întrebat eu. „El a hulit pe Dumnezeu şi a
profeţit dărâmarea templului. El se numeşte pe sine Fiul lui Dumnezeu, Mesia,
Regele Iudeilor”.
Eu le-am spus că justiţia Romană nu pedepseşte astfel de fapte cu
moartea. „Răstigneşte-l, răstigneşte-l!”- izbucni însă strigătul de la
gloata înfuriată. Strigătele gloatei înfuriate zguduiau palatul din temelie. În
mijlocul acestei zarve nemaipomenite, nu era decât un om liniştit şi calm.
ACESTA ERA IISUS DIN NAZARET.
După mai multe sforţări, fără rezultate, de a-l
scăpa de furia acestor persecutori înverşunaţi, eu am luat o măsură care pentru
moment mi se păru că va servi ca să-i scap viaţa; am dat poruncă ca el sa fie
biciuit; apoi cerând ligheanul cu apă, eu m-am spălat pe mâini în faţa
mulţimii, arătând prin aceasta, dezaprobarea mea pentru acest fapt. Dar în
zadar. Aceşti mizerabili nu s-au mulţumit decât cu viaţa lui.
În desele noastre tulburări civile, eu am fost de mai multe ori martor al furiei popoarelor dar, din câte am văzut, nimic nu se poate asemăna cu aceasta. Într-adevăr s-ar putea spune că în această ocazie toate spiritele rele din ţinutul infernului s-au
strâns în
Ierusalim. Mulţimea părea că nu umblă pe picioare, ci umblă pe sus urlând,
precum valurile
unei mări înfuriate. O mare neastâmpărată se întindea de la porţile
-6-
Pretorului până
la muntele Sion, cu strigăte, cu fluierături, cum nu s-a mai auzit niciodată în
istoria Romei. Ziua s-a întunecat ca un amurg, asemenea celui văzut la moartea
lui Iulius Cezar cel Mare, care s-a întâmplat tot aşa pe la mijlocul lui
Martie.
Eu, Guvernatorul provinciei răsculate, stăteam rezemat de o coloană a
palatului meu, gândindu-mă la înfricoşătorul fapt al acestor oameni cruzi care
târau spre execuţie pe nevinovatul Nazarinean. Toţi dispăruseră din jurul meu.
Ierusalimul, scosese afară pe locuitorii săi, care se înşiraseră pe părţile
funebre ce conduc spre Geronica (Golgota). Un aer de jale şi întristare mă
acoperea. Garda mea însoţise pe cavaleri, iar sutaşul pentru a arăta o umbră de
putere, se străduia să facă ordine.
Eram lăsat singur şi cu inima zdrobită şi
mă gândeam că ceea ce s-a petrecut în momentul acesta stătuse mai mult în
puterea zeilor, decât în puterea omului. Deodată se auzi un mare strigăt, ce
venea de pe Golgota, care părea că este adus de vânt şi care anunţa o agonie pe
care urechea omenească, n-a mai auzit-o vreodată.
Nori mari, întunecoşi şi
negri s-au coborât şi au acoperit aripa templului, şi aşezându-se asupra
oraşului, l-a acoperit ca un val, şi un puternic cutremur de pământ a zguduit
totul. Atât de înfricoşătoare au fost semnele ce s-au văzut, atât pe ceruri cât
şi pe pământ, încât se zice că Dionisie Acropagul ar fi exclamat: „sau că autorul naturii
suferă, sau că Universul se sfârşeşte”.
Către ceasul dintâi al nopţii,
mi-am luat mantaua pe mine şi am pornit pe jos în oraş, spre porţile
Golgotei. Jertfa era consumată!…
Mulţimea se întorcea în cetate, dar de fapt tot agitată, dar şi posomorâtă şi
cu feţele lor întunecate şi mohorâte şi disperate. Mulţi erau cuprinşi de frică
şi de remuşcare pentru cele ce văzuseră. De asemenea, am văzut pe mica trupă de
ostaşi, trecând mâhniţi, iar purtătorii steagului, îşi învăluiseră capul în
semn de întristare.
Am auzit un ostaş murmurând în cuvinte străine, pe care eu nu le-am înţeles. Ici şi colo, se vedeau grupuri de oameni şi femei adunaţi şi, când aruncau privirea spre muntele Calvarului rămâneau nemişcaţi, ca în aşteptarea vreunei alte minuni a naturii. M-am întors în Pretoriu întristat şi plin de gânduri care mă frământau. Urcându-mă pe trepte, se puteau vedea stropii de sânge care curseseră de la Nazarinean.
După un timp
a venit la mine un bătrân, cu o grupă de femei plângând, care rămăseseră la
poartă, iar el s-a aruncat la picioarele mele plângând amar. L-am întrebat ce
vrea şi el mi-a zis: „Eu sunt Iosif din Arimateia, şi am venit să cer de la tine
îngăduinţa de a îngropa pe Iisus din Nazaret”…. I-am zis: „Cerinţa ta se va împlini”….
Atunci, primind raportul că Iisus este mort, am poruncit lui Naulius să ia cu sine ostaşi şi să supravegheze înmormântarea, ca să nu fie împiedicată.
Mai târziu câteva zile, mormântul a fost găsit gol. Ucenicii săi au vestit în toată provincia, că Iisus s-a sculat dintre morţi cum prezisese el. Îmi mai rămăsese numai această datorie, ca să fac cunoscut împăratului această întâmplare dezgustătoare şi neobişnuită. Chiar în noaptea aceea, ce a urmat catastrofei neaşteptate am început a face acest raport şi, de către ziuă, s-a auzit un sunet de pe Calvar, intonând aria
Dianei, care a
venit la urechile mele!… Aruncându-mi privirea spre poarta Cezarului,
am văzut
apropiindu-se o trupa de soldaţi şi am auzit sunetul trâmbiţei care intona
-7-
marşul Cezarului.
Erau întăririle care mi se făgăduiseră, cele doua mii de ostaşi aleşi, şi
pentru a grăbi sosirea lor, au călătorit toată noaptea. A fost hotărât de
soartă!… am strigat eu cu amărăciune şi frecându-mi palmele, ca marea
nelegiuire să fie îndeplinită, şi ca pentru scopul de a împiedica răscoala de
ieri, trupele de ostaşi să sosească astăzi!!!… Soartă cruda, cum îţi baţi joc
de soarta muritorilor! Era prea adevărat ce a strigat Nazarineanul de pe cruce:
„S-a sfârşit”. Acesta este cuprinsul raportului şi rămân al Majestăţii Voastre
supus, cu respect şi smerenie.
Guvernatorul PONŢIU PILAT
Făcut în Ierusalim în a XXVIII-a zi a lunii Martie, Anul
4147 de la creaţiune
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com