CONSTANTIN RĹDULESCU-MOTRU
ÎN GÂNDIREA CONTEMPORANĹ
Sumar
Notĺ introductivĺ ............................................ 7
Psihologia poporului român .......................... 11
Sufletul neamului nostru. .............................. 33
calitĺˇi bune żi defecte.................................. 33
Psihologia industriażului ............................... 49
Psihologia martorului .................................... 61
Psihologia ciocoismului ................................. 93
Din psihologia revoluˇionarului .................... 107
Anexĺ
C. Rĺdulescu-Motru ..................................... 139
de N. Bagdasar
Postfaˇa
Constantin Rĺdulescu-Motru
în gândirea contemporanĺ .......................... 181
de Al. Boboc
Tipĺrit la
Ateliere Tipografice
METROPOL
1. Atunci când, în prefaˇa la
ediˇia I (1912) a
Elementelor de metafizicĺ scria: „prezint publicului
românesc o carte îndrĺzneaˇĺ,
atât prin cuprinsul ei,
cât żi prin metoda cu care e
scrisĺ“1, Rĺdulescu-Motru
îżi anunˇa, de fapt, programul
angajĺrii sale pe o direcˇie
de gândire proprie, în centrul
cĺreia se aflĺ valorile
durabile ale żtiinˇei żi raˇiunii
żi, ceea ce sporeżte żi
mai mult valenˇele demersului sĺu
teoretic, ideea
semnificaˇiei umane a metafizicii
żi, în genere, a menirii
sociale a filosofiei. „De la
origine – scria el în alt context
– gândirea filosoficĺ a fost
îndreptatĺ spre
perfectarea omului, sub raportul
conduitei żi al
mentalitĺˇii. Filosofia a fost żi
este, în primul rând,
înˇelepciune; adicĺ: gând żi
faptĺ cumpĺnite. Gând
cumpĺnit: prin ordinea żi
unitatea puse în cunożtinˇe;
faptĺ cumpĺnitĺ: prin stabilirea
principiilor din care
decurg normele de conduitĺ. Sub
ambele raporturi,
filosofia mijloceżte omului
orizonturi largi żi luminoase.
Un om cu o culturĺ filosoficĺ
este presupus a fi înzestrat
1 C. Rĺdulescu-Motru, Elemente de metafizicĺ pe baza
filosofiei
kantiene, ediˇie definitivĺ, Bucureżti,
Casa Şcoalelor, 1928,
p. V.
182 / Constantin Rĺdulescu-Motru
cu spirit critic în judecatĺ żi,
în acelażi timp, stĺpân pe
hotĺrârile voinˇei“1.
De fapt, prin întreaga sa
activitate teoreticĺ żi
practicĺ, Rĺdulescu-Motru a luat
atitudine faˇĺ de
problemele epocii, a promovat
iniˇiativa żi a grupat
energiile creatoare în jurul unor
veritabile programe de
cercetare żi organizare ce vizau
afirmarea identitĺˇii
spiritualitĺˇii româneżti żi
modernizarea ei în contextul
culturii europene. Tocmai în
acest context capĺtĺ o
rezonanˇĺ aparte cuvintele: ...
„originalitatea unui popor
nu se exprimĺ nicĺieri mai
lĺmurit ca pe terenul
filosofic“2, ceea ce nu poate sĺ nu
aminteascĺ de
pledoaria lui Hegel pentru „modul
filosofic de a gândi“,
pentru metafizicĺ: „straniul
spectacol al unui popor
civilizat lipsit de metafizicĺ“
este asemĺnĺtor „unui
templu, de altfel bogat
împodobit, dar lipsit de sanctuar“3.
2. Metafizica sau, aża cum spunea
Hegel, „modul
filosofic de a gândi“ constituie
tema centralĺ în sistemul
preocupĺrilor teoretice ale lui
Rĺdulescu-Motru żi se
desfĺżoarĺ atât în forma
conceperii ideii de metafizicĺ
(motivaˇia ei ca domeniu
teoretico-filosofic), cât żi în
aceea a unei metafizici
determinate („personalismul
energetic“), cu o metodĺ żi o
configuraˇie proprie în
explicarea lumii, a omului żi a
creaˇiei umane.
Tocmai pe baza distincˇiei între problemĺ żi soluˇie,
respectiv între metafizica –
formĺ a venirii în prezenˇĺ
1 C. Rĺdulescu-Motru, Rolul educativ al filosofiei.
Comunicare fĺcutĺ în żedinˇa
publicĺ de la 18 februarie
1944, în: „Analele Academiei
Române“, Memoriile
Secˇiunii Literare, Seria III,
tomul XIII, Mem. 2, Imprimeria
Naˇionalĺ, Bucureżti, 1944, p. 1.
2 Idem, Rostul filosofiei, în „Caiete de filosofie“, 1,
1942, p. 23.
3 G.W.F. Hegel, Ştiinˇa logicii, Bucureżti, Ed. Academiei, 1966,
p. 7, 8.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 183
a filosofiei ca domeniu al
valorilor teoretice żi metafizica
– expresie (interpretare) a
acestui domeniu, Rĺdulescu-
Motru propune: (a) o definiˇie a
metafizicii din unghiul
de vedere al „trebuinˇei de
metafizicĺ“ żi (b) metafizica
„personalismului energetic“ sub
unghiul de vedere al
unei unitĺˇi sui-generis dintre
filosofie żi żtiinˇe żi în
perspectiva unei teorii a
vocaˇiei care evidenˇiazĺ
finalitĺˇile formative ale
metafizicii ca atare.
Definiˇia „personalismului
energetic“ este edificatoare
în acest sens, relevând totodatĺ
unitatea dintre
tradiˇia kantianĺ a metafizicii
żi mediul żtiinˇific al
afirmĺrii metafizicii în
modelĺrile „metafizicii inductive“
(Lotze, Fechner, Wundt ż.a.):
„Personalismul energetic
este un raˇionalism pus la punct
cu progresul żtiinˇei
contemporane. Ąn locul denumirii
de raˇionalism el are
denumirea de personalism fiindcĺ
persoana omeneascĺ
este pentru dânsul realitatea cea
mai generalĺ dobânditĺ
prin experienˇĺ żi inducˇie.
Personalismul energetic este,
prin urmare, un realism fundat pe
extensiunea legii
energiei pe întreg câmpul
experienˇei omeneżti, atât
materiale cât żi sufleteżti. Ąn
sistemul lui, persoana
omeneascĺ ocupĺ locul central
fiindcĺ în viaˇa acesteia
se face îmbinarea diferitelor
concretizĺri pe care le
studiazĺ un mare numĺr de żtiinˇe
speciale“1.
Ąn alˇi termeni, în spiritul
criticismului, dar regândit
în perspectiva modernĺ scientistĺ
sau, cum scrie autorul
însużi, luând „perspectiva
kantianĺ“ ca „o perspectivĺ
heuristicĺ żi nimic mai mult“;
întrucât „adevĺrurile
żtiinˇei vin din experienˇĺ:
numai o bunĺ organizare a
lor poate veni din apriorism“2.
1 C. Rĺdulescu-Motru, Personalismul energetic, Bucureżti, Casa
Şcoalelor, 1927, p. 239-240.
2 C. Rĺdulescu-Motru, Elemente de metafizicĺ, p. 134.
184 / Constantin Rĺdulescu-Motru
Aceastĺ idee a unui kantianism
corectat întâlneżte
astfel „o vocaˇie filosoficĺ de
netĺgĺduit“ żi „o erudiˇie
żtiinˇificĺ de prim ordin“, dezvoltatĺ
mai ales pe un
fundament psihologic, dincolo de
alte influenˇe fiind
evidentĺ în primul rând cea a lui
Wundt1.
Mediul psihologiei experimentale
rĺmâne, incontestabil,
una dintre condiˇiile motivĺrii
nevoii de
metafizicĺ, aża cum o aratĺ
urmĺtoarea formulare:
„Ąntre undele de reacˇii cu care
omul rĺspunde
impresiilor lumii externe żi care
constituie perspectivele
żtiinˇelor speciale existĺ żi o
undĺ de reacˇie
fundamentalĺ care este
determinatĺ de totalitatea fiinˇei
omeneżti żi care constituie
punctul de vedere al
metafizicii. Ąn aceastĺ reacˇie
totalĺ pĺtrunde ceva mai
mult din eternul omenesc decât în
toate celelalte reacˇii.
Ea determinĺ amplitudinea tuturor
celorlalte acˇiuni.
Ea este gestul supremului interes
omenesc; ea dĺ
valoare lucrurilor cu care omul
vine în contact. Ąn reacˇia
aceasta totalĺ îżi gĺseżte un loc
żi adevĺrul żtiinˇei
speciale, dar ea, reacˇia
aceasta, este la limita
adevĺrului; este poate adevĺrul
relativ al tuturor
celorlalte żtiinˇe speciale“2.
Desigur, formularea nu poate sĺ
nu aminteascĺ de
Wundt, care scria: „oricât de
multiform żi contradictoriu
ar fi tabloul pe care ni-l oferĺ
conˇinutul filosofiei dupĺ
condiˇiile dezvoltĺrii ei
istorice, pe atât de concordant
apare totużi scopul spre care a nĺzuit filosofia; żi
aceasta
când în mod expres, când tacit.
El constĺ pretutindeni
în strângerea cunożtinˇelor
noastre particulare într-o
concepˇie despre lume żi viaˇĺ
care sĺ satisfacĺ
exigenˇele intelectului żi
nevoile inimii“3. Filosofia –
1 M. Djuvara, C. Rĺdulescu-Motru (Cu prilejul
ultimei lucrĺri: „Timp
żi destin“), în „Revista de filosofie“,
vol. XXV, nr. 3-4 (1940), p. 222.
2 C. Rĺdulescu-Motru, op. cit., p. 17.
3 W. Wundt, System der Philosophie, 4. Aufl., Erster Band,
Leipzig, A. Kröner, 1919, p. 2.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 185
preciza Wundt în continuare – „nu
este fundament al
żtiinˇelor particulare, ci,
dimpotrivĺ, ea le are drept fundament
pe acestea“ żi, „cum nĺzuieżte sĺ
ducĺ mai
departe żi sĺ desĺvârżeascĺ
travaliul żtiinˇelor
particulare, este ea însĺżi
filosofie żtiinˇificĺ“1.
Ąntr-un mod asemĺnĺtor,
„însużindu-żi definiˇia,
curentĺ la începutul secolului
nostru, cĺ «metafizica este
żtiinˇa care are ca scop de a ne
da cunożtinˇa cea mai
completĺ żi mai puˇin relativĺ
despre lume»“,
Rĺdulescu-Motru „o completeazĺ żi
o adânceżte“2. Cĺci
metafizica elaboreazĺ „o
cunożtinˇĺ unitarĺ superioarĺ
înlĺuntrul cĺreia adevĺrurile
vechi apar într-o altĺ ordine
żi într-o altĺ luminĺ. Cine a
întrezĺrit aceastĺ unitate a
devenit metafizician, żi pentru
totdeauna“3.
De fapt, intervine aici o
veritabilĺ necesitate: „Omul
de żtiinˇĺ specialĺ trebuie sĺ
gĺseascĺ înaintea sa o
żtiinˇĺ anume organizatĺ, care
sĺ-i înlesneascĺ
aprofundarea noˇiunilor
fundamentale pe care el
adeseori le-a adoptat numai prin
puterea tradiˇiei.
Aceastĺ żtiinˇĺ este metafizica“4.
3. Se ajunge astfel la ideea de
„Absolut“, pe care o
proiecteazĺ żi alte douĺ forme
ale culturii: arta żi religia.
De aceastĺ proiecˇie autorul se
delimiteazĺ însĺ în
spiritul scientismului żi al
raˇionalismului: „Absolutul
metafizic consistĺ dintr-o
gândire, care, deżi deasupra
żtiinˇelor speciale, se sprijinĺ
totużi pe metodele
żtiinˇelor experimentale, pe când
absolutul artei żi al
religiei se prezintĺ ca desprins
de orice metodĺ żtiinˇificĺ
experimentalĺ“5.
1 Ibidem, p. 9, 10.
2 N. Bagdasar, Istoria filosofiei româneżti, în: Scrieri, Bucureżti,
Ed. Eminescu, 1988, p. 68.
3 C. Rĺdulescu-Motru, op. cit., p. 13.
4 Ibidem, p. 15.
5 Ibidem, p. 18.
186 / Constantin Rĺdulescu-Motru
Ąnsĺżi logica de care se servesc
arta żi religia este
una a sentimentului, ceea ce
potenˇeazĺ diferit żi idealul
żi finalitatea lor. Ąn termenii Elementelor de metafizicĺ
ideea sunĺ în felul urmĺtor:
„Idealul metafizicii este
sugerat de experienˇĺ żi el
ażteaptĺ ca sĺ existe
confirmarea experienˇei, pe când
idealul artei żi idealul
religiei pot fi sugerate din
experienˇĺ, dar ele nu ażteaptĺ
confirmarea experienˇei“1. Mai mult, metafizica, arta żi
religia se deosebesc în
atitudinea lor privind raportul
dintre cunoscut żi necunoscut, în
modul de a înˇelege
curiozitatea umanĺ żi
satisfacerea ei. „Metafizicianul –
scrie Rĺdulescu-Motru – cautĺ sĺ
înˇeleagĺ experienˇa
întregind-o, artistul żi omul
religios cautĺ sĺ înˇeleagĺ
aceeażi experienˇĺ
simplificând-o... Câteżtrele au ca
ˇintĺ aflarea absolutului, dar
arta żi religia gĺsesc
absolutul lor prin înfrumuseˇare
żi prin îndumnezeire,
în ambele cazuri, prin
simplificarea actualitĺˇii, pe când
metafizica gĺseżte absolutul sĺu
prin adâncirea żi
extinderea actualitĺˇii“2.
Nu este de neglijat faptul cĺ
metafizica
„personalismului energetic“ (sau
acesta luat ca
metafizicĺ-soluˇie) reia aceastĺ
punere a problemei atât
prin nominalizarea
(identificarea) Absolutului, a
obiectului metafizicii, cât żi
prin conceperea finalitĺˇilor
acesteia. Şi aceasta prin
resemnificarea metafizicĺ a
teoriei psihologice a
personalitĺˇii żi a teoriei energiei,
în funcˇie, bineînˇeles, de ceea
ce trebuie sĺ fie
metafizica întrucât aduce o
explicare a lumii żi o luare
de atitudine a omului faˇĺ de aceasta.
„Personalitatea –
scria Rĺdulescu-Motru – nu este
decât statornicirea unor
aptitudini izvorâte din naturĺ żi
destinate sĺ continue
activitatea energeticĺ a naturii.
Munca omeneascĺ se
leagĺ ca o verigĺ în lanˇul
transformĺrilor pe care natura
1 Ibidem, p. 19.
2 Ibidem, p. 86.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 187
le-a început înainte de apariˇia
omului. Personalitatea
este o energie ce izvorĺżte, fĺrĺ
nici un mister, din
ordonarea energiilor psihofizice
cu care omul vine pe
lume“1.
Pentru „personalismul energetic“
personalitatea
„este energia în actul ei cel mai
desĺvârżit“, în ea
îmbinându-se „sufletul cu corpul,
valoarea cu
indiferentul, anticiparea cu
invariabilul“; „pentru
energetism, personalitatea este
un moment al energiei,
pentru personalismul energetic,
personalitatea este
o direcˇie a energiei. Cel dintâi
este o filosofie
monistĺ pe baza abstracˇiilor
mecaniciste; cel de-al
doilea este o filosofie monistĺ
pe baza realului trĺit
în personalitate“2.
Dacĺ adĺugĺm aici teoria vocaˇiei, într-un fel,
finalizarea metafizicii
„personalismului energetic“,
dubla motivaˇie – „exigenˇele
intelectului żi nevoile
inimii“ (Wundt) – devine żi mai
evidentĺ, aducând
totodatĺ în atenˇie unitatea
dintre o concepˇie despre
menirea metafizicii żi modelarea
ei într-o concepˇie
(într-o metafizicĺ luatĺ ca
soluˇie). „Omul de vocaˇie –
scrie Rĺdulescu-Motru – este
instrumentul care ridicĺ
energia unui popor de la nivelul
rĺdĺcinilor cosmice la
nivelul culturii spirituale.
Natura întrebuinˇeazĺ pe
oamenii de vocaˇie pentru a
asigura cristalizarea unei
culturi, întocmai cum
întrebuinˇeazĺ germenii pentru
a asigura continuitatea formelor
vieˇii animale“3.
Poate de aici żi importanˇa
deosebitĺ acordatĺ
metafizicii żi cultivĺrii unei
formule de metafizicĺ
autenticĺ în viaˇa żi cultura
popoarelor. „Sintezele
1 C. Rĺdulescu-Motru, Personalismul energetic, p. 115.
2 Ibidem, p. 244-245.
3 C. Rĺdulescu-Motru, Vocaˇia, factor hotĺrâtor în
cultura
popoarelor, Ediˇie definitivĺ, Bucureżti,
Casa Şcoalelor, 1935,
p. 99.
188 / Constantin Rĺdulescu-Motru
filosofice – sublinia
Rĺdulescu-Motru – reprezintĺ forˇe
de propulsie în cultura fiecĺrei
epoci... Fiecare popor
îżi face mândrie din faptul cĺ în
producˇia sa culturalĺ
apar asemenea sinteze, fiindcĺ
originalitatea żi
continuitatea de apariˇie a
acestora dovedesc o energie
vitalĺ. Popoarele unitare żi tari
sunt în acelażi timp
popoare cu bogatĺ creaˇie
filosoficĺ“1.
Datĺ fiind aceastĺ posibilitate,
devine iminentĺ
afirmarea originalitĺˇii żi
depĺżirea practicii cliżeelor, a
transformĺrii unei culturi în
simplu mediu de rezonanˇĺ
a ceea ce se petrece în „cultura
universalĺ“. Câteva
formulĺri devin în acest sens
extrem de semnificative:
„Metafizica este o activitate
raˇionalĺ respectabilĺ, dar
numai atunci când se produce unde
trebuie“; „sintezele
filosofice“ nu trebuie confundate
cu „cliżeele filosofice“,
care „usucĺ din rĺdĺcini, ori pe
unde ajung, seva creaˇiei
originale“, sunt „un simptom de
boalĺ mintalĺ“.2
4. Prin ideea de bazĺ, ca żi prin
configuraˇia sa,
demersul lui Rĺdulescu-Motru în
conceperea esenˇei żi
funcˇiilor metafizicii se
circumscrie unei gândiri
moderne de sorginte criticistĺ,
dar resemnificatĺ în
contextul diferenˇierii żi al
afirmĺrii żtiinˇelor umane
(începând cu psihologia żi
mergând pe întreg palierul
disciplinelor privind omul,
istoria, cultura żi creaˇia
umanĺ). El preia ideea din
stadiul în care au adus-o
metafizicile postkantiene,
îndeosebi „metafizica criticĺ“
żi „metafizica inductivĺ“ żi o
resemnificĺ în funcˇie de
noua explicare a omului żi a culturii
propusĺ de
instituirea „żtiinˇelor
spiritului“ (Dilthey) żi de nevoile
personalizĺrii żi afirmĺrii
noilor culturi.
Fĺrĺ dezvoltĺri prea largi,
reˇinem atenˇia asupra
faptului cĺ punctul de vedere al
tuturor acestor
1 Idem, Rostul filosofiei, p. 9.
2 Ibidem, p. 15, 16, 17.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 189
metafizici este solidar cu
urmĺtoarea concepere a
esenˇei metafizicii: metŁ din ceea ce în tradiˇia studierii
textelor Stagiritului s-a numit t¶ met¶ t¶ fusikŁ nu are
numai semnificaˇia unui „nume
care vrea sĺ indice locul
problematicii de bazĺ a
filosofiei, ordonarea exterioarĺ
a scrierilor (aristotelice –
n.ns.)“, ci are „o semnificaˇie
de conˇinut, anume dincolo (trans.)“: astfel „«metafizicĺ»
înseamnĺ «desemnare pe linie de
conˇinut żi
interpretare» a «filosofiei
prime» prÓtŞ fulosofÖa, resp.
żtiinˇĺ despre suprasensibil“1.
Este de la sine înˇeles cĺ
metafizicile moderne (aici
żi cea a „personalismului
energetic“) nu mai dau acestui
„trans“ înˇelesul de
„suprasensibil“ (în accepˇia
teologico-scolasticĺ sau cea a
metafizicilor leibnizowolfiene,
care vizau un „inteligibil“,
chiar transinteligibil),
ci îl semnificĺ în unitatea
metafizicĺ- experienˇĺ,
proiectând „Absolutul“ nu ca
„inteligibil“, ci ca
ireductibilul (în fond, valoricul
ca formĺ a universalitĺˇii)
din unitatea fiecĺrui domeniu
teoretic (unitatea unei
modelĺri ca teorie: a
cunoażterii, a valorilor, a culturii
ż.a.), a fiecĺrui tip de
experienˇĺ (żtiinˇificĺ, metafizicĺ,
religioasĺ, artisticĺ etc.).
Tocmai de aceea se żi vorbeżte
în secolul nostru despre
varietĺˇi żi tipuri ale experienˇei,
ca: „varietĺˇi ale experienˇei
religioase“ (W. James);
„experienˇa moralĺ“ (Fr. Rauh);
„experienˇa misticĺ“
(L. Lévy-Bruhl) żi (de ce nu?)
„experienˇa metafizicĺ“
(J. Wahl).
Ąn fond, totul vine cumva dupĺ
modelul: „gândire
prelogicĺ“ (Lévy-Bruhl); „gândire
misticĺ“ (Schelling,
Cassirer); „pensée sauvage“ (Cl.
Lévy-Strauss) ż.a. żi
poate tolera ideea cĺ modelarea
domeniilor nu are loc
1 M. Heidegger, Die Grundbegriffe der Metaphysik.
Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, în: Gesamtausgabe, II.
Ableitung, Bd. 29/30, Frankfurt
a.M. V. Klostermann, 1983,
p. 56, 58.
190 / Constantin Rĺdulescu-Motru
sub specia unicĺ a raˇionalitĺˇii
żtiinˇifice, ci are nevoie
żi de alte tipuri de
raˇionalitate (e adevĺrat, funcˇionând
mai mult cu o „logicĺ a inimii“,
cum s-ar spune,
urmându-l pe B. Pascal). Aża cum
preciza J. Wahl, în
sintagma „experienˇĺ metafizicĺ“
nu trebuie sĺ vedem
neapĺrat „o alianˇĺ paradoxalĺ“;
dupĺ cum avem
„experienˇa a ceea ce e dat empiric“,
experienˇa
żtiinˇificĺ (experiment),
„experienˇa în sensul kantian“,
„experienˇa ante-predicativului“
(Husserl), tot aża avem
żi o „experienˇĺ metafizicĺ“
diferitĺ de la un gânditor la
altul, dar żi având o structurĺ
unitarĺ1.
Este, credem, acel „Gebietmetaphysik“2 din orice
domeniu (modelare a domeniului)
żi, în ultimĺ instanˇĺ,
din modelarea la nivelul unitĺˇii
prin limitĺ żi
necondiˇionat.
Acesta este contextul în care
devine inteligibilĺ żi
metafizica lui Rĺdulescu-Motru.
Tocmai în acest sens
îżi aflĺ deplina îndreptĺˇire
marca specificĺ a cuprinderii
ideii de metafizicĺ (żi a
problematicii ei) în metafizica
„personalismului energetic“
într-o concepˇie cu
semnificaˇie în contextul genezei
żi proiectĺrii idealului
major al culturii naˇionale.
De altfel, ideea unitĺˇii dintre
metafizicĺ żi
experienˇĺ nu e deloc strĺinĺ de
acest context, de
nevoia de transcendere prin luare de atitudine żi
acˇiune, de obiectivarea prin
muncĺ żi creaˇie,
fenomene structurale genezei
personalitĺˇii żi
personalizĺrii culturilor în
istoria timpurilor noi.
Conżtiinˇa acestei nevoi strĺbate
întreaga operĺ
psihologicĺ żi metafizicĺ a
ilustrului gĺnditor, aflându-żi
nu puˇine forme de expresie ce
frizeazĺ exemplaritatea
1 J. Wahl, L’Expérience métaphysique, Paris, Flammarion,
1965, p. 5, 6, 12.
2 N. Hartmann, Grundzüge einer Metaphysik der
Erkenntnis,
5. Aufl., Berlin, W. de Gruyter,
1965, p. 11.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 191
aforismului żi a imperativelor
acˇiunii. De pildĺ: „spiritul
nu intrĺ în activitate decât chemat
de condiˇiile istorice
ale omenirii“; „omul de vocaˇie
are o productivitate
originalĺ żi închinatĺ binelui
social, cum nu o au ceilalˇi
oameni“, originalitate
caracterizatĺ „printr-o izbitoare
«unitate de sine», pe care el
însĺ o împreunĺ la un loc
cu un puternic sentiment de
rĺspundere personalĺ“1.
5. Ideea de transcendere însĺżi
trimite la tradiˇiile
metafizicii, în care termenul metŁ (însemnând „peste“
„dincolo de ceva“, „de cealaltĺ
parte“) exprimĺ ideea de
depĺżire. La aceasta îndeamnĺ
chiar modul de interogare,
care, vizând interogatul, face
iminentĺ trecerea „dincolo
de t¶ fusikŁ“, adicĺ pune „problema metafizicĺ
fundamentalĺ“, metafizica
devenind „sâmburele oricĺrei
filosofii“, iar „introducerea în
metafizicĺ“ – „accesul la
chestionarea privind problema
fundamentalĺ“2. Acest
„acces la“ – continuĺ Heidegger –
„nu este un mers spre
ceva ce s-ar afla într-un anumit
loc, ci trebuie sĺ trezeascĺ
żi sĺ producĺ interogarea însĺżi“3.
Ąn alˇi termeni, prin interogare
metafizica vine ca
un comportament metafizic żi ia
forma „experienˇei
metafizice“ (a celei tip,
modelatĺ de specialist, dar żi a
luĺrii la cunożtinˇĺ żi a
„trezirii“ unei asemenea
experienˇe de cĺtre fiecare), se
propune nu doar ca
explicare, ci żi ca luare de
atitudine żi valorizare. Ca
forma-filosofie (sau filosofia ca
unitate între cunoażtere
żi valorizare), metafizica pune
astfel nu numai o
problematicĺ umanĺ, ci pune żi
sursa problematizĺrii
însĺżi (omul ca fiinˇĺ raˇionalĺ)
sub semnul
problematizĺrii, al evaluĺrii żi
proiectĺrii prin
1 C. Rĺdulescu-Motru, Vocaˇia, p. 63, 85, 89.
2 M. Heidegger, Einführung in der Metaphysik, 3. Aufl.,
Tübingen, M. Niemeyer. 1966, p.
12, 13, 15.
3 Ibidem, p. 15.
192 / Constantin Rĺdulescu-Motru
transcendere, al depĺżirii
succesive a oricĺrui nivel de
realizare atins în istoria
fapticĺ żi în creaˇia valoricĺ.
Ceea ce s-a numit
„Necondiˇionatul“, „Absolutul“,
„Ireductibilul“ nu este astfel un
dat absolut, ci se mutĺ
(prin cunoażtere żi luare de
atitudine, valorizare) pe
mĺsura însĺżi a creżterii
gradului de problematizare,
ceea ce żi permite în principiu
un optimism (teoreticognoseologic
îndeosebi) żi, implicit, o
angajare sub
semnul obiectivĺrii, al
producerii personalitĺˇii, aża cum
spunea Rĺdulescu-Motru.
De fapt, metafizica „personalismului
energetic“ dĺ
expresie unei înˇelegeri moderne
a ceea ce înseamnĺ
o problemĺ metafizicĺ, ideii dupĺ
care aceasta este „o
problemĺ ce ne pune în joc pe noi
înżine żi totodatĺ
lumea“ żi, ca urmare, „în faˇa ei
nu putem sĺ rĺmânem
indiferenˇi“1.
Rândurile urmĺtoare sunt
grĺitoare pentru o
asemenea creżtere a importanˇei
omului în raport cu
lumea, cu natura: „...nu contrar
naturii, ci prin naturĺ
spre completarea naturii“; „prin
apariˇia omului natura
îżi serveżte propria sa
finalitate... Omul, dacĺ n-ar fi
apĺrut, evoluˇia naturii ar fi
suferit un hiatus, żi este
cazul de a zice cĺ el ar fi
trebuit sĺ fie inventat, pentru
a completa unitatea“2.
Cu vocaˇia sa de metafizician3, psihologul
Rĺdulescu-Motru nu numai cĺ
înˇelegea, dar żi trĺia,
1 J. Wahl., op. cit., p. 12.
2 C. Rĺdulescu-Motru, Personalismul energetic, p. 112.
3 C. Rĺdulescu-Motru – preciza I.
Brucĺr – „este prin vocaˇie
metafizician“. Aceastĺ vocaˇie el
żi-a manifestat-o o datĺ cu
teza sa asupra filosofiei
kantiene (Zur Entwicklung von Kant’s
Theorie der Naturkausalität, Leipzig, 1894), – „tezĺ care
urma
sĺ arate direcˇia în care
gândirea sa, raˇionalistĺ żi criticistĺ,
îżi va îndrepta nu numai
cercetĺrile, ci żi preferinˇele“
(C. Rĺdulescu-Motru metafizician, în: Omagiu Profesorului
C. Rĺdulescu-Motru, „Revista de
filosofie“, vol. XVII, 1932,
Societatea Românĺ de Filosofie,
Bucureżti, p. 159-160).
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 193
1 Novalis, Die Lehrlinge zu Sais. Gedichte,
Fragmente, hrsg.
von M. Kiessig, Stuttgart, Ph.
Reclam Jun. 1978, p. 116
(“Cĺutĺm pretutindeni
Necondiˇionatul, dar gĺsim totdeauna
numai lucruri“).
situa într-o „experienˇĺ
metafizicĺ“ un paradox structural
gândirii umane, paradox pentru
care romanticul
Novalis gĺsise cândva expresia
exemplarĺ: „Wir suchen
überall das Unbedingte und finden
immer nur Dinge“1.
Al. Boboc
===============
CONSTANTIN RĹDULESCU-MOTRU
CONSTANTIN RĹDULESCU-MOTRU
PSIHOLOGIA POPORULUI ROM˘N
Colecˇia de studii żi eseuri
Redactor: Eugenia Petre
©Editura Paideia, 1999
Şos. Ştefan cel Mare nr. 2,
sector 1
71216 Bucureżti, România
tel. : (00401) 210.45.93, fax:
(00401) 210.69.87
Str. Bucur nr. 18, sector 4
Tel: (00401) 330.80.06
Descrierea CIP a Bibliotecii
Naˇionale
RĹDULESCU-MOTRU, CONSTANTIN
Psihologia poporului român / Constantin Rĺdulescu -
Motru. - Bucureżti : Paideia,
1998
p. ; 17 cm. - (Colecˇia studii żi
eseuri)
ISBN 973-9368-43-3
159.922.4(498)
PSIHOLOGIA
POPORULUI ROM˘N
CONSTANTIN RĹDULESCU-MOTRU
żI ALTE STUDII DE PSIHOLOGIE SOCIALĹ
Ediˇie îngrijitĺ de
ALEXANDRU BOBOC
PAIDEIA
Pentru o ediˇie cât mai
accesibilĺ textul
ediˇiei de faˇĺ a fost transcris
dupĺ normele
ortografice în vigoare, iar cele
câteva erori
tipografice din textele de bazĺ
au fost
îndreptate în mod tacit. (n.r.)
Motto:
„Ąn om este atâta realitate câtĺ
este în el energie de muncĺ“
(C. Rĺdulescu-Motru,
Personalismul energetic, 1928)
„Pânĺ la adânci bĺtrâneˇe, n-a
încetat
sĺ cugete żi sĺ-żi punĺ probleme,
sĺ se adapteze spiritual
tendinˇelor
epocii contemporane“
(M. Ralea, 8 martie 1957)
NOTĹ INTRODUCTIVĹ
Reprezentant de seamĺ al żcolii
filosofice
româneżti (într-un fel, în
spiritul lui T. Maiorescu putând
fi considerat chiar iniˇiator),
gânditor cu formaˇie
enciclopedicĺ, savant, dar żi
remarcabil dascĺl żi promotor
al noului în educaˇie żi
învĺˇĺmânt, Constantin
RĹDULESCU-MOTRU (n. 2.02.1868 – m. 6.03.1957)
rĺmâne, orice s-ar spune, una
dintre personalitĺˇile de
prim rang din istoria României
moderne.
Continuând orientarea marilor
nożtri cĺrturari spre
promovarea żi afirmarea valorilor
culturii naˇionale,
autorul Personalismului energetic ajunge la o împlinire
teoreticĺ proprie, într-o
concepˇie care preˇuieżte
totodatĺ faptul pozitiv żi
exigenˇele raˇiunii, continuând
astfel îndemnul spre echilibru żi
armonizarea valorilor
instituite prin criticismul
kantian żi menite sĺ dea un
fundament dezvoltĺrilor
teoretico-metodologice constructive,
dar care sĺ constituie în acelażi
timp matricea
unei filosofii activiste,
finalizatĺ într-o teorie a vocaˇiei,
cu rol hotĺrâtor „în cultura
popoarelor“. Cĺci „vocaˇia“
este o chemare, iar „omul de
vocaˇie are o
productivitate originalĺ żi
închinatĺ binelui social, cum
nu o au ceilalˇi oameni“; mai
mult, omul de vocaˇie
este „acela care corespunde
pĺmântului pe care
trĺieżte“ żi care „gĺseżte în
muncĺ întregirea lui idealĺ“.
„Personalismul energetic“ żi
întregirea lui în teoria
vocaˇiei au la bazĺ o cercetare
psihologicĺ temeinicĺ,
8 / Constantin Rĺdulescu-Motru
finalizatĺ în scris cu mânĺ de
maestru în formularea
unei concepˇii psihologice
moderne, înˇeleasĺ ca
unitate între teoria psihologicĺ
żi analiza unor fenomene
concrete ce aparˇin studiilor de
psihologie socialĺ.
Ąn acest sens, psihologia
persoanei żi concepˇia
asupra personalitĺˇii îżi aflĺ o
ilustrare într-un studiu
avizat al psihologiei poporului
român żi al civilizaˇiei
române moderne. Alĺturi de
scrierile de psihologie żi
de filosofie, micile studii
consacrate acestor teme se
dovedesc astĺzi de mare
actualitate. Cĺci realizarea
„omului de vocaˇie“ trebuie sĺ
aibĺ loc în colectivitĺˇi
moderne bine structurate, ale
cĺror forme superioare
sunt, fĺrĺ doar żi poate,
popoarele, naˇiunile. Tocmai
pentru aceasta (sublinia ilustrul
psiholog żi filosof în:
Vocaˇia. Factor hotĺrâtor în
cultura popoarelor, 1935),
vocaˇia „se aratĺ atunci când ea
este cerutĺ de instinctul
de conservare a unui popor; ea
este o manifestare a
energiei poporului întreg... este
o canalizare a energiei
poporului, żi, prin canalizare,
ea este, în acelażi timp,
o valorificare“.
Fĺrĺ a încerca aici o
caracterizare a concepˇiei lui
Rĺdulescu-Motru (a se vedea
„Postfaˇa“, cu trimiterile
bibliografice necesare),
menˇionĺm cĺ lectura studiilor
ce urmeazĺ nu poate fi decât
instructivĺ żi plinĺ de
îndemnuri cĺtre formarea unei
conżtiinˇe critice żi, în
genere, a spiritului de
discernĺmânt, bazat pe realism
żi obiectivitate... Fĺrĺ sĺ
colorĺm nota criticĺ (pânĺ la
criticism, pe alocuri!), nu putem
sĺ nu observĺm
valoarea de excepˇie, venitĺ de
aceastĺ datĺ prin analiza
psihologicĺ a obiceiurilor żi a
mentalitĺˇilor, nu prin
satirĺ (sau alte forme literare,
exemplare fiind, în acest
sens, comediile lui Caragiale!),
ci, prin formulĺri precum
cele din Sufletul neamului nostru,
calitĺˇi żi defecte.
Şi, fĺrĺ a duce mai departe
gândul, sĺ recomandĺm
żi volumele sub genericul: C.
Rĺdulescu-Motru, Revizuiri
żi adĺugiri 1944 (Ed. „Floarea Darurilor“, 1996),
în care
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 9
descrierea vieˇii prilejuieżte
precizĺri de mare
semnificaˇie teoreticĺ żi
totodatĺ analize de psihologie
a poporului român.
Câteva citate (din vol. II) nu
sunt de prisos... astĺzi:
„Este în lumea politicienilor
nożtri o manie de a
considera ˇara ca un bun al lor
propriu asupra cĺruia
pot face tranzacˇii“ (p. 96);
„Lipsa de prevedere, care
caracterizeazĺ opera noastrĺ
legislativĺ, se întinde peste
tot, pânĺ la cele mai neînsemnate
mĺsuri administrative“
(p. 165); „nu apare ceva pe lume
de naturĺ
użoarĺ, idei metafizice, speculaˇii
mistice, żcoli
literare sau artistice de
originalitate dubioasĺ, care
sĺ nu aibĺ numaidecât admiratori
żi imitatori în
România“ (p. 250-251). Şi totużi,
o consolare: „Firea
românului nu este leneżĺ: este
însĺ iubitoare de
ocupaˇie variatĺ“ (p. 250).
Dincolo de orice dezvoltĺri, sĺ
reˇinem preocuparea
centralĺ a marelui filosof, a
cĺrui participare la afirmarea
culturii române moderne acoperĺ
aproape o jumĺtate
de veac: „Singurul rost pe care-l
mai vĺd activitĺˇii mele
viitoare este pe terenul
żtiinˇei: sĺ ajut la extinderea
spiritului żtiinˇific în România“
(p. 250, la 25 iulie 1944).
Este crezul unei vieˇi închinate
adevĺrului żi binelui, o
viaˇĺ pilduitoare pentru
generaˇia de azi żi pentru
generaˇiile de mâine!
Studiile oferite aici, în esenˇĺ
analize
psiho-sociologice desfĺżurate în
lumina creaˇiei
teoretice (în psihologie żi
filosofie) a lui
Rĺdulescu-Motru, oglindesc
preocuparea sa pentru
cunoażterea specificului
spiritualitĺˇii noastre żi al
culturii româneżti, pentru
afirmarea personalitĺˇii
acesteia în contextul istoriei
universale.
Faptul cĺ ele au fost publicate
cândva în revistele
vremii, majoritatea chiar în cele
iniˇiate żi conduse de
ilustrul gânditor żi om de
culturĺ, este el însużi relevant
pentru stilul de lucru żi pentru
modelul de viaˇĺ pe care
10 / Constantin Rĺdulescu-Motru
l-a urmat. Aża cum preciza
Nicolae Bagdasar (în textul
din Portrete, prezent în „Anexĺ“), „gata sĺ
accepte orice
iniˇiativĺ żi sĺ sprijine orice
acˇiune de culturĺ pe care
le considera necesare żi utile,
el nu ezita sĺ ajute cu
sfatul, cu colaborarea
żtiinˇificĺ, cu intervenˇia la locul
de drept, acolo unde era nevoie
de fonduri... Aża se
explicĺ de ce el a fost director
al atâtor periodice...
faptul cĺ un periodic apĺrea sub
direcˇia sau patronajul
sĺu constituia un gir, un factor
moral de prim ordin
pentru cititori. Ąn aceastĺ
privinˇĺ, el a dat dovadĺ de o
energie, de o tenacitate cu
adevĺrat exemplare“1.
Ąn loc de orice încheiere, s-ar
potrivi aici, credem,
cuvintele lui Rĺdulescu-Motru,
prilejuite de un studiu
Despre bĺtrâneˇe“2 (semnalat cu data: 31.12.1952):
„Ąnainte de 1927, activitatea mea
era condusĺ de spirit
curat didactic, constând în
expunerea obiectivĺ a
cunożtinˇelor filosofice
împrumutate din cultura Europei
de Apus, iar dupĺ 1927, cu vârsta
bĺtrâneˇii, activitatea
mea a evoluat, luând caracterul
unui apostolat în spiritul
etnicului românesc“.
1 Pentru ilustrare, vol.: Omagiu Profesorului C.
Rĺdulescu-Motru,
în „Revista de filosofie“, vol.
XVII (1932), Societatea
Românĺ de Filosofie, p. 36-65 – o
amplĺ bibliografie sub
genericul „Opera D-lui Profesor
C. Rĺdulescu-Motru“, alcĺtuitĺ
de C. Vlĺdescu-Rĺcoasa. Pentru
completare: N. Bagdasar,
Istoria filosofiei româneżti, în: Istoria filosofiei moderne, vol.
V (1941), Societatea Românĺ de
Filosofie (reluare în:
Scrieri, Ed. Eminescu, 1988); Istoria filosofiei româneżti
(red. D. Ghiże/M. Gogoneaˇĺ), Ed.
Academiei, vol. II (1980);
„Revista de filosofie“, nr.
2(1992) żi nr. 2(1994), grupaj de
studii despre Rĺdulescu-Motru.
2 Din tradiˇiile medicinei żi ale
educaˇiei sanitare (red. dr.
G. Brĺtescu), Ed. Medicalĺ, 1978,
p. 525-542. (Autorul are
în vedere anul apariˇiei cĺrˇii Personalismul energetic).
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com