Mihai Eminescu- Deviza
asasinilor
Existã, se
vede, între radicalii din România un fel de dictionar secret de locutiuni,
de parole ce au valoarea unor ordine de zi, cari ne rãmîn necunoscute
nouã profanilor precum: „Vegheati! Ora a sosit” si altele de
acestea.
O foaie din
Focsani, „Luptãtorul”, dînd seamã despre atentatul încercat asupra d-lui
Brãtianu, încheie cu cuvintele : „Ale tale dintru ale tale, frate
Brãtiene!” Fost-or-fi potrivite cu ceea ce se petrecuse, avut-or-fi aceste
cuvinte alt farmec asuprã-ne nu stim, destul cã, la încheiarea unui articol în
care condamnam fapta, cercam însã a explica cum instinctele rele, înclinãrile
criminale ale oamenilor gãsesc în precedentele create de principiile si
apucãturile rosiilor o atmosferã ce le prieste, pusesem si noi cuvintele,
rãmase în mintene la citirea ziarului din provincie, „Ale tale dintru ale
tale”.
Nici prin
vis nu ne trecea cã, din întîmplare, puseserãm mîna pe una din acele locutiuni
mistice, din acele devize ale partidului rosu de cari ascultã orbeste toatã
suflarea patrioticã, cã noi, neconsacratii în misterele organizatiei
internationale ale societãtii de exploatare, atinsesem cu vîrful condeiului un triangul
cabalistic din marea carte secretã a partidului.
Odatã
atinsã, aceastã formulã a început sã geamã sub pana d-lui C.A. Rosetti, d-sa
s-a tinut obligat a ne da o explicare pe larg a acestor vorbe si a fãcut-o în
cinci articole consecutive ale „Românului”, în acel stil onctios si
apocaliptic care-i-e propriu.
Iatã ce
însemneazã aceastã nefericitã cabalã dupã esplicarea „Românului”.
Cuvintele „Ale
tale dintru ale tale”, zise asupra unui asasinat si aruncate victimei
asasinatului, cuprind însãsi legitimarea crimei.
A zice unui
om asupra cãruia s-a fãcut o încercare de asasinat „ale tale dintru ale
tale” este a-i zice „ai meritat a fi asasinat”.
Toti
asasinii zic victimelor lor „ale tale dintru ale tale”; mai cu seamã în
asasinatele politice aceasta este o regulã fãrã esceptiune.
E foarte
trist cã organul de cãpetenie al partidei conservatoare a adoptat aceastã devizã
a asasinilor. . .
Depinde de
partida conservatoare de a proba tãrii, printr-o dezaprobare categoricã, cã nu
în numele ei „Timpul” a adoptat aceastã devizã. Nouã ni se pare cã
principiele conservatoare ar reclama aceastã regulare, cãci altfel ar putea sã
intre în societatea noastrã un virus dizolvãtor care sã nu crute pe
membrii partidei conservatoare mai mult decît pe membrii partidei liberale; si
la fiece loviturã de cutit sau de pistol ar rãsuna deviza adoptatã de organul
partidului conservator: „Ale tale dintru ale tale”.
A zice „ale
tale dintru ale tale” unui bãrbat politic în urma unei încercãri de
asasinat. . . este în adevãr culmea neomeniei.
Iatã dar ce
însemneazã acest fatal cuvînt, asupra adîncimii întelesului cãruia d. C.A.
Rosetti a trebuit sã ne lãmureascã.
„Ale tale dintru ale tale” însemneazã:
Legitimarea
crimei;
Judecata: „Ai
meritat sã fii asasinat”,
În regulã
fãrã esceptie aceasta e deviza asasinilor;
Un virus
dizolvãtor;
Culmea
neomeniei.
Poate fi
sigur d. C.A. Rosetti cã nu-i sîntem decît multumitori pentru aceastã
explicatie. Am suportat cinci articole de insinuatiuni nemeritate pînã acum,
pînã sã ni se esplice marele cuvînt cabalistic al religiei revolutionarilor.
Deodatã ni s-a luminat dinaintea ochilor, deodatã am simtit cã atinsesem
triangulul mistic al conspiratorilor, deodatã ne-am adus aminte cã acest fatal
„ale tale dintru ale tale” a mai fost întrebuintat într-o ocazie analogã de
cãtrã chiar esplicatorul ei actual.
În adevãr,
în ianuarie 1876, un om, anume Paraschivescu, care nu putuse justifica
întrebuintarea unei sume, îndealtmintrelea de tot neînsemnate, din fondurile
politenesti si care n-o putuse restitui, a fost depãrtat din functie. Ministrul
prezident de pe atunci, d. Lascar Catargiu, refuzînd în mod constant a-l mai
numi în vro functie, dar stiindu-l în mare mizerie, îl ajuta din cînd în cînd
cu cîte-o micã sumã. Din cauza refuzului de-a-l pune în functie, acest om a
comis un atentat asupra ministrului prezident.
Iatã însã ce
scria „Românul” de la 15 ianuarie 1876 asupra acestui atentat:
Oricît de
reprobabil este faptul, dacã vreodatã cuvintele ale tale dintru ale tale
si-au gãsit o exact aplicare este acum, la adresa primului-ministru.
Cum cuteazã „Monitorul”
a spune cã acest functionar a delapidat cînd delapidatorul n-a fost dat
judecãtii, astfel ca sã nu mai aibã cuvînt de-a cere slujba, nici îndrãznealã
de-a mai cãlca pragul primului-ministru? Deci ale tale dintru ale tale.
D. Catargiu
a înlãturat juratii; a dat pe delapidatori la tribunale; pentru ce dar îi
ocroteste? Ale tale dintru ale tale…
… ªi dacã
l-a primit si s-a servit de dînsul, pentru ce în urmã l-a dat afarã? Ale
tale dintru ale tale…
….Însusi
primul-ministru este bãtut de propriul sãu agent politenesc: ale tale dintru
ale tale.
… Iatã-te
acum bãtut de tocmai acei pe care-i plãteai: ale tale dintru ale
tale. . .
Va sã zicã
aceastã vorbã misticã, pe care noi am împrumutat-o unui ziar din provincie, „Românul”
a aruncat-o într-un singur articol de sapte ori la adresa d-lui Lascar
Catargiu. Cînd si cui? Dupã un atentat, victimei atentatului.
Va sã zicã
de sapte ori, cu deplinã cunostintã a întelesului grav ce-l au aceste vorbe,
„Românul” a pronuntat legitimarea crimei, de sapte ori a fost în culmea
neomeniei, de sapte ori într-un singur articol a rostit deviza asasinilor si a
aruncat un virus dizolvator în societate.
Hotãrît, e
ceva din soarta tragicã a regelui Oedipus în purtarea rosiilor. În Teba, în
cetatea cea cu o sutã de porti, trãia acest nefericit rege care, fãrã s-o stie,
ucisese pe pãrintele sãu si se cununase cu mumã-sa. Aflînd de la oracolul din
Delfi cã tara e bîntuitã de ciumã din cauza acestei crime nemaipomenite, pe al
cãrei autor nu-l stia, a pronuntat cu mare furie o osîndã energicã asupra
autorului … asupra sa însusi. Astfel îi vezi pe rosii cãzînd într-o adîncã
furie cînd îsi condamnã vorbele si faptele lor proprii. Sînt momente de tainã
în viata oamenilor, cînd ei se sperie de ei însii, cînd descopãr pe demonul
relelor în ei si-l blestemã orbeste, nestiind cã lovesc cu aceastã estremã
cruzime în pieptul lor propriu.
Nu,
linisteascã-se „Românul”; nu primim deviza asasinilor, nu legitimãm, nu
justificãm nicicînd crimele. E o lege constantã a spiritului omenesc, legea
cauzalitãtii, care sileste pe orice inteligentã de-a explica ceea ce se
întîmplã. Dar de la o explicare curat cauzalã pînã la scuzã, pînã la
legitimare, pînã la justificare, care implicã un act de aprobare din partea
simtului nostru de dreptate si a constiintei noastre, e o deosebire cît cerul
de pãmînt.
E în adevãr
vrednicã de mirare analogia cazului.
Paraschivescu
era bãnuit de delapidare, Pietraru a delapidat în adevãr. Deosebirea e numai cã
d. Lascar Catargiu n-a voit sã-l numeascã în functie pe cel dentîi, d. Brãtianu
1-a numit pe cel din urmã functionar în resortul sãu.
Cu toate
acestea, ce deosebire între tonul nostru si acela al „Românului” de
atunci, care se va vedea si mai bine dintr-alt articol al acelei foi, pe care-l
vom comunica mîine.
Cu tot tonul
necuviincios de atunci al „Românului” am crezut cã nu e demn de pana
noastrã de-a repeta acea necuviintã. Ne doare însã soarta tãrii, ne doare
aceastã anarhie de idei, aceastã viciare a simtului public prin fraze
apocaliptice, ne doare mizeria intelectualã si moralã din tarã si de aceea am
fost siliti nu de-a diminua cu greutatea unui fir de mustar mãcar
responsabilitatea fãptuitorului, ci de-a arãta de ce instinctele rele, în loc
de-a se manifesta, ca altã datã, în crime de rînd, alunecã azi pe clina cea mai
periculoasã din toate, pe clina atentatelor contra sigurantei statului.
Iatã de ce
am relevat antecedentele d-lui Brãtianu si ale partidului sãu. Am declarat-o
anume cã nu recriminatiuni, nu imputãri facem, dar ne adresãm omului cugetãtor,
patriotului, care stie a pune interesele tãrii sale mai presus de ambitia
proprie si de interesele amicilor sãi politici. Conditiile de existentã ale
tãrii noastre au devenit, de la asa-numita Independentã încoace, atît de
gingase încît nu mai e permis nici partidului rosu chiar odiosul lux al
libertinajului de idei si de procedimente.
Dacã vom lua
lista revolutionarilor de la Ploiesti vom observa cã aproape toti sînt azi în
functii si demnitãti ale statului. ªtim foarte bine cã Domnul poate ierta
asemenea lucruri, ca statul are pînã la un grad facultatea de-a nu pedepsi
rebeliunile cu toatã asprimea cuvenitã. Dar de la iertare pînã la recompensare
e mare deosebire. Ei bine, afarã de nefericitul Comiano, încãput sub deplina
greutate a justitiei militare, toti ceilalti sînt favoriti ai guvernului, sînt
oameni mari. De ce oare Comiano — care trebuie sã fie tot atît de nevinovat ca
si complicii sãi — n-a fost înaintat în rang, nu e în gratia d-lui Brãtianu, pe
cînd altii, pentru fapte identice, ba mai grave chiar, sînt recompensati?
Toate
acestea nu se fac într-un stat ce pretinde cã aspirã la civilizatie, nu se fac
dacã nu voim sã demoralizãm constiinta publicã si sã-i inspirãm acea scepticã
nepãsare care-i face pe oameni incapabili de-a distinge bine de rãu si drept de
nedrept.
Timpul, 17 decembrie 1880
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com