PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN*
II I
Psihologia socialĺ are drept scop
sĺ determine żi
sĺ explice însużirile sufleteżti
ale unei populaˇii.
Ąnsużirile sufleteżti ale unei
populaˇii sunt condiˇionate
de trei factori principali: de
fondul biologic ereditar al
populaˇiei, de mediul geografic
żi de caracterele
instituˇionale dobândite de populaˇie
în timpul evoluˇiei
sale istorice.
Ąn fondul biologic ereditar sunt
cuprinse dispoziˇiile
organice, cu care indivizii, care
compun populaˇia, vin
pe lume; dispoziˇii care
reglementeazĺ în mod direct
funcˇiunile vieˇii vegetative ale
populaˇiei żi prin acestea,
apoi, indirect, pe acelea ale
vieˇii sufleteżti. Ąn acest
fond biologic ereditar ceea ce
intereseazĺ sunt
dispoziˇiile deficiente żi
patogene, care scapĺ de sub
influenˇa oricĺrei educaˇii.
Normalul, intereseazĺ mai
puˇin, fiindcĺ el este dirijabil.
Anormalul, adicĺ
dispoziˇiile bolnĺvicioase,
creeazĺ piedici żi fatalitĺˇi
pe care nici o putere nu le poate
înlĺtura.
Ąn mediul geografic intrĺ toate
formele de energie
care înconjoarĺ żi provoacĺ
reacˇii în sufletul populaˇiei:
clima, natura solului;
posibilitĺˇile de producˇie pe
terenul muncii; flora żi fauna;
natura graniˇelor etc.
Ąn sfârżit, în caracterele
instituˇionale sunt cuprinse
manifestĺrile tipice de naturĺ
spiritualĺ. Ele sunt diferite
de acelea provocate de fondul
biologic ereditar żi de
mediul geografic; sunt
manifestĺri aparˇinând
experienˇei istorice a
populaˇiei, care prin tradiˇie se
repetĺ în mod constant în
decursul unei lungi durate
de timp. Ąn numĺrul acestora
sunt: vorbirea, obiceiurile
morale żi juridice, concepˇiile
preferate în preˇuirea
lumii żi a vieˇii; trĺsĺturile
naˇionale.
Actualitatea sufleteascĺ a unei
populaˇii este
condiˇionatĺ de câteżitrei aceżti
factori. Dar nu într-o
mĺsurĺ egalĺ. Populaˇiile cu
trecut istoric, în sufletul
cĺrora caracterele instituˇionale
au ajuns la o
consistenˇĺ puternicĺ, îżi au
actualitatea sufleteascĺ,
în primul rând, influenˇatĺ de
caractere instituˇionale
żi numai în al doilea rând de
ceilalˇi factori. Fondul
biologic ereditar żi mediul
geografic stĺpânesc sufletul
populaˇiilor tinere, care sunt
fĺrĺ trecut istoric żi fĺrĺ
puternice caractere
instituˇionale. Ąntre cei trei factori
existĺ ażadar, în ceea ce priveżte
influenˇa lor, o
contrarietate. La populaˇiile cu
instituˇii spirituale
inconsistente, influenˇa
factorului ereditar żi a mediului
geografic sunt covârżitoare. La
care, dimpotrivĺ,
instituˇiile spirituale sunt
puternice, influenˇele celorlalˇi
factori sunt reduse.
Spiritualitatea este ca o armĺturĺ
de izolare. Ea dĺ posibilitatea
unor populaˇii sĺ-żi
croiascĺ un destin propriu,
emancipat de sub jugul biologic
żi geografic al condiˇiilor lor
de viaˇĺ. Populaˇiile
capabile de asemenea instituˇii spirituale
sunt
popoarele de culturĺ naˇionalĺ,
adicĺ, sunt popoarele
creatoare de originalitate
sufleteascĺ în istoria omenirii.
Nu toate populaˇiile sunt
capabile de culturĺ naˇionalĺ.
Spiritualitatea nu este un produs
al timpului. Sunt populaˇii
care trĺiesc mii de ani fĺrĺ ca
în sufletul lor sĺ prindĺ
rĺdĺcini caracterele
instituˇionale. Ele trĺiesc într-o
veżnicĺ copilĺrie, având sufletul
stĺpânit când de
influenˇa ereditĺˇii biologice,
când de influenˇa mediului
geografic. Populaˇiile care se
ridicĺ la o culturĺ naˇionalĺ
au în ele particularitatea de
a-żi cristaliza experienˇa
istoricĺ în instituˇii de naturĺ
spiritualĺ, instituˇii care,
o datĺ înrĺdĺcinate, preiau
conducerea vieˇii lor
sufleteżti. Populaˇiile acestea
reużesc sĺ dirijeze, dupĺ
normele dictate de voinˇa lor,
atât manifestĺrile care
stau sub influenˇa factorului
ereditar, cât żi manifestĺrile
de sub influenˇa factorului
geografic.
Prin urmare, psihologia socialĺ,
care are drept
obiect studiul vieˇii sufleteżti
a organismelor sociale,
se gĺseżte, dupĺ populaˇie,
înaintea unei vieˇi sufleteżti
deosebite. Când studiazĺ sufletul
unei populaˇii lipsite
de o armĺturĺ spiritualĺ,
obiectul ei se reduce la
studierea manifestĺrilor
sufleteżti simple, pe jumĺtate
biologice. Ąn cazul acesta,
nelegând de sufletul
populaˇiei o finalitate
spiritualĺ proprie, ea rĺmâne pe
planul reacˇiilor sufleteżti
condiˇionate de factorul
ereditar żi de mediul geografic.
Populaˇiile de sĺlbatici,
bunĺoarĺ, aproape cĺ nu prezintĺ
psihologiei sociale
ceva interesant pentru cercetare;
ele sunt de preferinˇĺ
obiect de studiu pentru
etnografie żi sociologie.
Ąn cazul în care psihologia
socialĺ are sĺ cerceteze
sufletul unor populaˇii cu trecut
istoric żi cu instituˇii
spirituale bine înrĺdĺcinate,
atunci obiectul sĺu este
cu totul schimbat. Sufletul
acestor din urmĺ populaˇii
are într-însul realitĺˇi suprabiologice, care trebuie explicate
pe planul unei finalitĺˇi
spirituale. Şi ceea ce
este mai anevoios: nu pe planul
aceleiażi finalitĺˇi
spirituale pentru toate
populaˇiile, ci pe planul unei
finalitĺˇi speciale pentru
fiecare populaˇie în parte.
Acesta este cazul populaˇiilor pe
care le numim popoare
culte, sau naˇiuni creatoare de
originalitate sufleteascĺ.
Dacĺ la cercetarea sufletului pe
care îl au populaˇiile
sĺlbatice obiectul psihologiei
sociale aproape cĺ este
inexistent sau se confundĺ cu
obiectul altor żtiinˇe, la
cercetarea sufletului pe care îl
au popoarele culte,
obiectul psihologiei sociale nu
numai cĺ este existent,
dar el se multiplicĺ dupĺ numĺrul
acestor popoare;
avem nu o singurĺ psihologie
socialĺ pentru toate
popoarele culte, ci psihologii
sociale diferite: psihologia
socialĺ a poporului englez,
psihologia socialĺ a
poporului francez, psihologia
socialĺ a poporului
german żi aża pentru fiecare
popor cult în parte. Ceea
ce este o realitate sufleteascĺ
în sufletul unui popor nu
este żi în sufletul altui popor.
Fiecare popor cult îżi are
structura żi evoluˇia sufleteascĺ
proprii sieżi; îżi are
destinul sĺu.
Aceste consideraˇii fac sĺ
întrevedem dificultĺˇile
care însoˇesc cercetĺrile de
psihologie socialĺ. Cu cât
un popor are o culturĺ mai veche
żi mai originalĺ, cu
atât żtiinˇa despre sufletul sĺu
are de cercetat un obiect
mai special, mai singular. Datele
statistice żi
experimentale pe care se fundeazĺ
psihologia socialĺ
a unui popor nu pot fi utilizate
la psihologia socialĺ a
altui popor, fiindcĺ
spiritualitatea fiecĺrui popor e de
sine stĺtĺtoare żi aceastĺ
spiritualitate trebuie mai întâi
înˇeleasĺ, pentru a putea în urmĺ
interpreta datele pe
care le dau statistica żi
experienˇa. Cu alte cuvinte,
żtiinˇa psihologiei sociale nu
este o żtiinˇĺ liberĺ, în
înˇelesul cĺ ea îżi adunĺ
cunożtinˇele clĺdind numai pe
baza postulatelor logicii, ci ea
se subordoneazĺ de la
început finalitĺˇii spirituale în
care se desfĺżoarĺ istoria
poporului la care se aplicĺ; ea
depinde de idealul pe
care îl urmĺreżte poporul, care
îi constituie obiectul1.
1 Aceastĺ dependenˇĺ de ideal o
gĺsim la toate żtiinˇele, afarĺ
de cele matematice, dupĺ
filosofia naˇional-socialistĺ,
împĺrtĺżitĺ de guvernanˇii de
astĺzi ai Germaniei (comp.
Das national-sozialistische
Deutschland und die
Wissenschaft. Heidelberger Reden von
Reichsminister Rust
und Professor E. Krieck, 1936).
La popoarele cu culturĺ veche żi
originalĺ
dificultĺˇile acestea se pot în
parte birui prin lumina pe
care o rĺspândeżte idealul lor,
care este bine prins în
instituˇiile pe care le-a
inspirat. La popoarele cu o culturĺ
mai nouĺ żi nu atât de originalĺ,
dificultĺˇile rĺmân mari.
Aproape de nebiruit. Acesta este
cazul psihologiei
sociale a poporului român.
Oricâte date statistice żi
observaˇii scoase din
experienˇĺ am avea strânse asupra
vieˇii sufleteżti a
poporului român, întrucât
lipseżte conżtiinˇa clarĺ a
finalitĺˇii spirituale a acestei
vieˇi, interpretarea datelor
se va face în mod nesigur. Datele
pot cel mult sĺ justifice
o finalitate spiritualĺ
dezvĺluitĺ prin instituˇii precise żi
desĺvârżite, dar când aceastĺ
finalitate nu este
dezvĺluitĺ, sau este dezvĺluitĺ
în mod nebulos żi
fragmentar, atunci ele pot servi
cel mult ca indicii
supuse discuˇiei. Conżtiinˇa
poporului român are pânĺ
acum despre finalitatea
spiritualitĺˇii sale numai indicii
żi încĺ indicii vagi.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com