II
Cu aceste rezerve ne propunem sĺ
schiˇĺm în
rândurile de mai jos câteva date
privitoare la însużirile
sufleteżti ale poporului român,
sub latura vieˇii sale
sociale żi economice.
Aceste date sunt obˇinute, în cea
mai mare parte,
prin compararea manifestĺrilor
sufleteżti obiżnuite
românului cu acelea pe care le
gĺsim la popoarele culte
apusene. Aceastĺ comparare s-ar
fi putut face żi cu
manifestĺrile sufleteżti ale
popoarelor învecinate
românului żi aceasta ar fi fost
poate de recomandat;
am preferat-o totużi pe cealaltĺ,
fiindcĺ aceasta se poate
face pe baza unui material mai
precis żi mai controlabil.
Ąn afarĺ de aceasta, cum în viaˇa
socialĺ żi economicĺ
a poporului român a existat, în
timpul din urmĺ mai
ales, tendinˇa de a se imita
instituˇiile din Apus,
compararea aleasĺ de noi are
avantajul de a ilustra
tocmai, în perspectiva acestei
tendinˇe de imitare, unele
din cele mai caracteristice
dispoziˇii ale sufletului
românesc.
Datele noastre sunt ażadar, cu
precĺdere,
dobândite prin metoda
comparativĺ.
Ąncepem cu acelea care se impun
de la prima
privire.
Ąntre acestea: individualismul sufletului
românesc
faˇĺ de individualismul
popoarelor culte apusene.
Despre individualismul românesc
s-a vorbit adeseori.
Unii au fĺcut dintr-însul
principala trĺsĺturĺ
caracteristicĺ a românului.
Românului nu-i place
tovĺrĺżia. El vrea sĺ fie de
capul lui. Stĺpân absolut la
el în casĺ. Cu o pĺrticicĺ de
proprietate cât de micĺ,
dar care sĺ fie a lui. Din
aceastĺ cauzĺ el înclinĺ puˇin
spre anarhie. Acest individualism
românesc însĺ nu
implicĺ spiritul de iniˇiativĺ în
viaˇa economicĺ żi prea
puˇin spiritul de independenˇĺ în
viaˇa politicĺ żi socialĺ,
cele douĺ însużiri prin care se
caracterizeazĺ
individualismul popoarelor culte
apusene żi care
constituie sufletul burghez.
Marea majoritate a
populaˇiei satelor româneżti
n-are într-însa nici o
asemĺnare cu sufletul burghez.
Din mijlocul ei nu ies
indivizi întreprinzĺtori, care
sĺ-żi riżte odihna żi avutul
pentru a se îmbogĺˇi prin
mijloace neîncercate.
Populaˇia satelor româneżti,
dimpotrivĺ, stĺ sub tradiˇia
muncii colective. Fiecare sĺtean
face ceea ce crede cĺ
va face toatĺ lumea. N-are
curajul sĺ înceapĺ o muncĺ,
decât la termenele fixate prin
obicei. A ieżi din rândul
lumii este, pentru sĺteanul
român, nu un simplu risc,
ci o nebunie. De aceea slabele
rezultate date de żcolile
primare rurale la noi. Copilul de
sĺtean învaˇĺ în żcoalĺ
sĺ fie cu iniˇiativĺ, fiindcĺ
żcoala noastrĺ este croitĺ pe
modelul żcolilor burgheze
apusene, dar cu toate
sfaturile primite, copilul de
sĺtean când iese din żcoalĺ
se supune tradiˇiei colective: el
munceżte cum a
pomenit la el în sat, din możi
strĺmożi.
Aceastĺ tradiˇie de muncĺ
colectivĺ, de altminteri,
i-a fost de ajutor populaˇiei
noastre sĺteżti, odinioarĺ, în
timpul secolelor de urgie. Prin
aceastĺ tradiˇie de muncĺ
colectivĺ, satele româneżti au
durat. Când urgia le izbea,
ele nu se risipeau, ci se mutau,
ca un singur om, de la
żes la munte, dintr-un cap la
altul al ˇĺrii. Ąn Apus, în
ˇĺrile locuite mai ales de
anglo-saxoni, colonizĺrile s-au
fĺcut prin împrĺżtierea
indivizilor; în ˇĺrile locuite de
români prin împrĺżtierea
colectivitĺˇilor sĺteżti.
Individualismul românesc este,
prin urmare, de altĺ
naturĺ de cum este acela cunoscut
în Apusul european.
Ąn Apusul european
individualismul se manifestĺ pe
planul vieˇii sociale żi
economice, este creator de
instituˇii, pe când individualismul românesc este o
simplĺ reacˇie subiectivĺ, un
egocentrism, sub influenˇa
factorului biologic ereditar. Dacĺ, cu vremea, acest
individualism
românesc poate fi educat żi
transformat
într-un individualism creator de
instituˇii, este o altĺ
chestiune. Educaˇia żi transformarea
nu se pot opera
decât sub influenˇa factorului
spiritual. Trebuie mai întâi
realizatĺ o voinˇĺ unitarĺ a
sufletului românesc, care
sĺ-żi facĺ un ideal din sufletul
burghez, żi sub
conducerea cĺreia sĺ se facĺ
educaˇia żi transformarea
individualismului subiectiv
într-un individualism
instituˇional. Nimeni nu poate
prevedea dacĺ aceastĺ
voinˇĺ se va realiza prea curând;
ceva mai mult: dacĺ
se va realiza vreodatĺ. Cĺci nu
este numaidecât un
postulat al istoriei omeneżti ca
toate popoarele de pe
pĺmânt sĺ ajungĺ la individualism
comercial burghez.
Pot fi żi alte idealuri.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com