Monday, June 11, 2012

Psihologia poporului roman / 03

II
Cu aceste rezerve ne propunem sĺ schiˇĺm în
rândurile de mai jos câteva date privitoare la însużirile
sufleteżti ale poporului român, sub latura vieˇii sale
sociale żi economice.
Aceste date sunt obˇinute, în cea mai mare parte,
prin compararea manifestĺrilor sufleteżti obiżnuite
românului cu acelea pe care le gĺsim la popoarele culte
apusene. Aceastĺ comparare s-ar fi putut face żi cu
manifestĺrile sufleteżti ale popoarelor învecinate
românului żi aceasta ar fi fost poate de recomandat;
am preferat-o totużi pe cealaltĺ, fiindcĺ aceasta se poate
face pe baza unui material mai precis żi mai controlabil.
Ąn afarĺ de aceasta, cum în viaˇa socialĺ żi economicĺ
a poporului român a existat, în timpul din urmĺ mai
ales, tendinˇa de a se imita instituˇiile din Apus,
compararea aleasĺ de noi are avantajul de a ilustra
tocmai, în perspectiva acestei tendinˇe de imitare, unele
din cele mai caracteristice dispoziˇii ale sufletului
românesc.
Datele noastre sunt ażadar, cu precĺdere,
dobândite prin metoda comparativĺ.
Ąncepem cu acelea care se impun de la prima
privire.
Ąntre acestea: individualismul sufletului românesc
faˇĺ de individualismul popoarelor culte apusene.
Despre individualismul românesc s-a vorbit adeseori.
Unii au fĺcut dintr-însul principala trĺsĺturĺ
caracteristicĺ a românului. Românului nu-i place
tovĺrĺżia. El vrea sĺ fie de capul lui. Stĺpân absolut la
el în casĺ. Cu o pĺrticicĺ de proprietate cât de micĺ,
dar care sĺ fie a lui. Din aceastĺ cauzĺ el înclinĺ puˇin
spre anarhie. Acest individualism românesc însĺ nu
implicĺ spiritul de iniˇiativĺ în viaˇa economicĺ żi prea
puˇin spiritul de independenˇĺ în viaˇa politicĺ żi socialĺ,
cele douĺ însużiri prin care se caracterizeazĺ
individualismul popoarelor culte apusene żi care
constituie sufletul burghez. Marea majoritate a
populaˇiei satelor româneżti n-are într-însa nici o
asemĺnare cu sufletul burghez. Din mijlocul ei nu ies
indivizi întreprinzĺtori, care sĺ-żi riżte odihna żi avutul
pentru a se îmbogĺˇi prin mijloace neîncercate.
Populaˇia satelor româneżti, dimpotrivĺ, stĺ sub tradiˇia
muncii colective. Fiecare sĺtean face ceea ce crede cĺ
va face toatĺ lumea. N-are curajul sĺ înceapĺ o muncĺ,
decât la termenele fixate prin obicei. A ieżi din rândul
lumii este, pentru sĺteanul român, nu un simplu risc,
ci o nebunie. De aceea slabele rezultate date de żcolile
primare rurale la noi. Copilul de sĺtean învaˇĺ în żcoalĺ
sĺ fie cu iniˇiativĺ, fiindcĺ żcoala noastrĺ este croitĺ pe
modelul żcolilor burgheze apusene, dar cu toate
sfaturile primite, copilul de sĺtean când iese din żcoalĺ
se supune tradiˇiei colective: el munceżte cum a
pomenit la el în sat, din możi strĺmożi.
Aceastĺ tradiˇie de muncĺ colectivĺ, de altminteri,
i-a fost de ajutor populaˇiei noastre sĺteżti, odinioarĺ, în
timpul secolelor de urgie. Prin aceastĺ tradiˇie de muncĺ
colectivĺ, satele româneżti au durat. Când urgia le izbea,
ele nu se risipeau, ci se mutau, ca un singur om, de la
żes la munte, dintr-un cap la altul al ˇĺrii. Ąn Apus, în
ˇĺrile locuite mai ales de anglo-saxoni, colonizĺrile s-au
fĺcut prin împrĺżtierea indivizilor; în ˇĺrile locuite de
români prin împrĺżtierea colectivitĺˇilor sĺteżti.
Individualismul românesc este, prin urmare, de altĺ
naturĺ de cum este acela cunoscut în Apusul european.
Ąn Apusul european individualismul se manifestĺ pe
planul vieˇii sociale żi economice, este creator de
instituˇii, pe când individualismul românesc este o
simplĺ reacˇie subiectivĺ, un egocentrism, sub influenˇa
factorului biologic ereditar. Dacĺ, cu vremea, acest individualism
românesc poate fi educat żi transformat
într-un individualism creator de instituˇii, este o altĺ
chestiune. Educaˇia żi transformarea nu se pot opera
decât sub influenˇa factorului spiritual. Trebuie mai întâi
realizatĺ o voinˇĺ unitarĺ a sufletului românesc, care
sĺ-żi facĺ un ideal din sufletul burghez, żi sub
conducerea cĺreia sĺ se facĺ educaˇia żi transformarea
individualismului subiectiv într-un individualism
instituˇional. Nimeni nu poate prevedea dacĺ aceastĺ
voinˇĺ se va realiza prea curând; ceva mai mult: dacĺ
se va realiza vreodatĺ. Cĺci nu este numaidecât un
postulat al istoriei omeneżti ca toate popoarele de pe
pĺmânt sĺ ajungĺ la individualism comercial burghez.
Pot fi żi alte idealuri.

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com