IV
Caracteristicile sufleteżti despre
care am vorbit
pânĺ aici sunt condiˇionate în
mod direct de factorul
ereditar żi în mod indirect de
cel geografic. Pentru a le
defini pe amândouĺ în mod precis,
ar trebui sĺ avem
date statistice sprijinite pe
numeroase mĺsurĺtori
antropologice żi psihologice,
care, din nefericire,
lipsesc. De abia de doi, trei ani
s-a introdus żi în żcolile
noastre primare żi secundare fiża
individualitĺˇii
elevului, din care avem câteva
date privitoare la tipul
psihologic românesc, date însĺ cu
totul insuficiente
pentru scopul nostru. Pentru
precizarea individualismului
românesc, ne-ar fi de folos
mĺsurĺtori care
sĺ se raporteze la evoluˇia
personalitĺˇii żi în special
acelea care ar indica procentul
celor egocentrici. De
asemenea de mare folos ar fi
mĺsurĺtorile care stabilesc
proporˇia supranormalilor,
normalilor żi subnormalilor
în colectivul românesc. Nu avem
nici de unele, nici de
altele. Singurele date statistice
pe care le avem żi le
putem folosi pentru scopul nostru
sunt datele privitoare
la raportul dintre numĺrul
elevilor care se înscriu în
żcoli żi numĺrul elevilor care
absolvĺ żcoala. Acest
raport este uimitor.
Interpretarea lui ne duce la
constatarea cĺ sufletul românesc,
într-o chestiune aża
de serioasĺ cum este aceea a
educaˇiei, se manifestĺ
într-un mod excesiv de subiectiv.
Cea mai micĺ greutate
ivitĺ în calea educaˇiei este
motiv de întrerupere. Marea
majoritate a elevilor nożtri nu
ajung sĺ practice carierele
pe care le indicĺ titulatura
żcolilor în care ei au pornit
sĺ se înscrie, ci practicĺ ceea
ce improvizaˇia le-a dĺruit.
Aceasta se poate vedea din
urmĺtoarele date
statistice pe care le împrumutĺm
din cartea d-lui Iosif
I. Gabrea: Şcoala româneascĺ, structura żi
politica ei,
1931-1932; Tipografia Torouˇiu,
Bucureżti.
Rĺmânerea pe drum, adicĺ
pĺrĺsirea żcolii înainte
de absolvire, începe de la
învĺˇĺmântul primar. Ąn cel
rural mai mult decât în cel
urban.
Ąntre anii 1921/1932 au fost
înscriżi în medie anualĺ
în żcolile rurale (żcolile au
fost 11 104 în 1921/
1922 żi 13 777 în 1931/1932) un numĺr
de elevi
între 1 245 914 żi 1 795 037. Am
avut astfel în timpul
acestor zece ani un numĺr de
aproximativ 16 000 000
înscriżi. Dintre aceżtia au
absolvit aproximativ numai
730 000. Ąn medie anualĺ 70 000.
Pentru aceżti 70 000
absolvenˇi anuali, am întreˇinut
în medie anualĺ 25 000
de învĺˇĺtori.
Ąn żcolile urbane, situaˇia este
ceva mai bunĺ,
dar fĺrĺ sĺ se depĺrteze prea
mult. Aici, în aceiażi
ani, am avut 2 270 000 elevi
înscriżi, dintre care au
absolvit 174 000. Aceste żcoli
sunt în numĺr de
aproximativ 1 000 żi au peste 3
500 învĺˇĺtori.
Şcolile primare însĺ nu preparĺ
pentru cariere practice,
ci ele dau o culturĺ elementarĺ.
Asupra lor nu
trebuie insistat. Totużi
disproporˇia dintre numĺrul
elevilor înscriżi żi cel al
elevilor absolvenˇi este o
indicaˇie preˇioasĺ chiar
mĺrginitĺ la żcoala primarĺ.
Improvizaˇia începe de jos.
Dĺm, dupĺ acelażi autor, datele
statistice asupra
aceluiażi raport, constatat la
żcolile celelalte: secundare,
normale, profesionale, superioare
etc.
Ąn cursul anilor 1921/1932, au
fost înscriżi în żcoala
secundarĺ de stat (żcoli medii,
gimnazii, licee de bĺieˇi
żi fete) un numĺr de 1 243 911
elevi. Au absolvit în
cursul acestor ani aproximativ
numai 95 000.
La învĺˇĺmântul secundar
particular, acelażi raport:
1 395 918 înscriżi, 107 250
absolvenˇi.
Am socotit la învĺˇĺmântul
secundar, ca absolvenˇi,
pe elevii care au terminat ultima
clasĺ de liceu, iar nu
pe bacalaureaˇi, cĺci dacĺ ar fi
fost sĺ considerĺm pe
bacalaureaˇi, disproporˇia ar fi
fost mai mare. Din
absolvenˇii ultimei clase care se
prezintĺ la bacalaureat
reużesc de abia jumĺtate.
Sĺ urmĺrim datele statistice mai
departe, żi anume
la żcolile care se leagĺ direct
cu carierele practice.
Situaˇia nu devine mai bunĺ.
La żcolile normale de învĺˇĺtori
żi învĺˇĺtoare, care
sunt żcoli de specializare
profesionalĺ, s-au înscris în
cursul anilor 1921/1932 un numĺr
de 238 654 de elevi.
Au absolvit cu diplomĺ 29 748.
Ąn seminariile teologice, żcoli
de purĺ pregĺtire
profesionalĺ, s-au înscris, în
cursul acelorażi ani,
49 812 elevi żi au absolvit cu
diplomĺ 4 860.
La liceele militare, în aceiażi
ani: 20 612 înscriżi;
3 238, absolvenˇi.
Ąn învĺˇĺmântul profesional żi
menajer pentru fete,
s-au înscris în cursul anilor
1921/1932 un numĺr de
119 373 eleve; au absolvit 7 587.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 23
Ąn învĺˇĺmântul comercial, s-au
înscris în cursul
anilor 1921/1932, la żcolile de
stat, un numĺr de
204 066 de elevi; au absolvit: 30
712.
Ąn învĺˇĺmântul meseriilor, pe
aceeażi perioadĺ,
s-au înscris 142 053 elevi; au
absolvit 18 431, adicĺ în
medie câte 1 800-2 000 de
absolvenˇi pe an, la un
numĺr cam tot atât de profesori.
Câˇi profesori atâˇi
absolvenˇi au dat żcolile noastre
comerciale între anii
1921-1932.
Ąn sfârżit, în învĺˇĺmântul
superior, universitar żi
tehnic, disproporˇia este
catastrofalĺ, cĺ aici ar fi de
presupus cĺ situaˇia n-are sĺ mai
fie aceeażi. Un tânĺr
ajuns sĺ se înscrie într-o
facultate de drept, de żtiinˇĺ,
de medicinĺ, de litere etc., sau
într-o żcoalĺ politehnicĺ,
sau într-o academie de înalte
żtiinˇe comerciale, se
presupune cĺ nu mai merge la
întâmplare; el
candideazĺ la o carierĺ bine
definitĺ, în vederea cĺreia
a fost selecˇionat prin żcolile
prin care a trecut pânĺ
aici żi vrea o carierĺ pentru
care se simte cu tragere de
inimĺ.
Cu toate acestea situaˇia este
aceeażi.
La Facultatea de Drept au fost
înscriżi, în perioada
anilor 1921/1932, un numĺr de 122
035 de studenˇi.
Au ieżit licenˇiaˇi: 8 673.
Ąn aceeażi perioadĺ, la
Facultatea de Ştiinˇe, s-au
înscris 40 620 żi au ieżit
licenˇiaˇi 2 875.
La Facultatea de Medicinĺ:
înscriżi 31 759, iar
absolvenˇi doctori 3 852.
La Facultatea de Litere, 58 353
înscriżi; 5 232
licenˇiaˇi.
La żcolile superioare
politehnice, în aceeażi
perioadĺ de ani, 11 579 înscriżi;
1 588 absolvenˇi.
La Academia de Ąnalte Studii
Comerciale din
Bucureżti, gĺsim în studiul
domnului C. Kiriˇescu
Problema educaˇiei dirijate (Institutul Social Român,
1937) urmĺtoarele date pentru
ultimii ani (1930-1934):
24 / Constantin Rĺdulescu-Motru
media anualĺ: 3 400 înscriżi żi
250 licenˇiaˇi. La Cluj,
faˇĺ de 931 înscriżi, în 1934,
numai 42 licenˇiaˇi.
Ąn cauzele care produc aceastĺ
disproporˇie dintre
numĺrul celor înscriżi żi numĺrul
celor absolvenˇi, este
logic sĺ enumerĺm cazurile de
mortalitate, precum żi
dificultĺˇile economice pe care
elevii au avut sĺ le
învingĺ în susˇinerea lor la
żcoalĺ; totużi, oricât de mare
ar fi partea ce se cuvine acestor
cauze, rĺmâne destul
de importantĺ partea ce se cuvine
a fi atribuitĺ
dispoziˇiilor înnĺscute, sau
provocate de înnoirea
organizĺrii statului, în sufletul
românesc. Ąn preocupĺrile
acestui suflet, constatĺm cĺ
alegerea unei cariere joacĺ
un rol puˇin important. Aceastĺ
constatare se explicĺ
prin nepotrivirea dintre sufletul
românesc żi sufletul
burghez. Sufletul românesc se
adapteazĺ la instituˇiile
statului sĺu, instituˇii imitate
dupĺ acelea ale popoarelor
din Apus, numai prin atitudini
subiective żi improvizate.
El nu trĺieżte în spiritualitatea
sa proprie.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com