Monday, June 11, 2012

Psihologia poporului roman / 05


IV
Caracteristicile sufleteżti despre care am vorbit
pânĺ aici sunt condiˇionate în mod direct de factorul
ereditar żi în mod indirect de cel geografic. Pentru a le
defini pe amândouĺ în mod precis, ar trebui sĺ avem
date statistice sprijinite pe numeroase mĺsurĺtori
antropologice żi psihologice, care, din nefericire,
lipsesc. De abia de doi, trei ani s-a introdus żi în żcolile
noastre primare żi secundare fiża individualitĺˇii
elevului, din care avem câteva date privitoare la tipul
psihologic românesc, date însĺ cu totul insuficiente
pentru scopul nostru. Pentru precizarea individualismului
românesc, ne-ar fi de folos mĺsurĺtori care
sĺ se raporteze la evoluˇia personalitĺˇii żi în special
acelea care ar indica procentul celor egocentrici. De
asemenea de mare folos ar fi mĺsurĺtorile care stabilesc
proporˇia supranormalilor, normalilor żi subnormalilor
în colectivul românesc. Nu avem nici de unele, nici de
altele. Singurele date statistice pe care le avem żi le
putem folosi pentru scopul nostru sunt datele privitoare
la raportul dintre numĺrul elevilor care se înscriu în
żcoli żi numĺrul elevilor care absolvĺ żcoala. Acest
raport este uimitor. Interpretarea lui ne duce la
constatarea cĺ sufletul românesc, într-o chestiune aża
de serioasĺ cum este aceea a educaˇiei, se manifestĺ
într-un mod excesiv de subiectiv. Cea mai micĺ greutate
ivitĺ în calea educaˇiei este motiv de întrerupere. Marea
majoritate a elevilor nożtri nu ajung sĺ practice carierele
pe care le indicĺ titulatura żcolilor în care ei au pornit
sĺ se înscrie, ci practicĺ ceea ce improvizaˇia le-a dĺruit.
Aceasta se poate vedea din urmĺtoarele date
statistice pe care le împrumutĺm din cartea d-lui Iosif
I. Gabrea: Şcoala româneascĺ, structura żi politica ei,
1931-1932; Tipografia Torouˇiu, Bucureżti.
Rĺmânerea pe drum, adicĺ pĺrĺsirea żcolii înainte
de absolvire, începe de la învĺˇĺmântul primar. Ąn cel
rural mai mult decât în cel urban.
Ąntre anii 1921/1932 au fost înscriżi în medie anualĺ
în żcolile rurale (żcolile au fost 11 104 în 1921/
1922 żi 13 777 în 1931/1932) un numĺr de elevi
între 1 245 914 żi 1 795 037. Am avut astfel în timpul
acestor zece ani un numĺr de aproximativ 16 000 000
înscriżi. Dintre aceżtia au absolvit aproximativ numai
730 000. Ąn medie anualĺ 70 000. Pentru aceżti 70 000
absolvenˇi anuali, am întreˇinut în medie anualĺ 25 000
de învĺˇĺtori.
Ąn żcolile urbane, situaˇia este ceva mai bunĺ,
dar fĺrĺ sĺ se depĺrteze prea mult. Aici, în aceiażi
ani, am avut 2 270 000 elevi înscriżi, dintre care au
absolvit 174 000. Aceste żcoli sunt în numĺr de
aproximativ 1 000 żi au peste 3 500 învĺˇĺtori.
Şcolile primare însĺ nu preparĺ pentru cariere practice,
ci ele dau o culturĺ elementarĺ. Asupra lor nu
trebuie insistat. Totużi disproporˇia dintre numĺrul
elevilor înscriżi żi cel al elevilor absolvenˇi este o
indicaˇie preˇioasĺ chiar mĺrginitĺ la żcoala primarĺ.
Improvizaˇia începe de jos.
Dĺm, dupĺ acelażi autor, datele statistice asupra
aceluiażi raport, constatat la żcolile celelalte: secundare,
normale, profesionale, superioare etc.
Ąn cursul anilor 1921/1932, au fost înscriżi în żcoala
secundarĺ de stat (żcoli medii, gimnazii, licee de bĺieˇi
żi fete) un numĺr de 1 243 911 elevi. Au absolvit în
cursul acestor ani aproximativ numai 95 000.
La învĺˇĺmântul secundar particular, acelażi raport:
1 395 918 înscriżi, 107 250 absolvenˇi.
Am socotit la învĺˇĺmântul secundar, ca absolvenˇi,
pe elevii care au terminat ultima clasĺ de liceu, iar nu
pe bacalaureaˇi, cĺci dacĺ ar fi fost sĺ considerĺm pe
bacalaureaˇi, disproporˇia ar fi fost mai mare. Din
absolvenˇii ultimei clase care se prezintĺ la bacalaureat
reużesc de abia jumĺtate.
Sĺ urmĺrim datele statistice mai departe, żi anume
la żcolile care se leagĺ direct cu carierele practice.
Situaˇia nu devine mai bunĺ.
La żcolile normale de învĺˇĺtori żi învĺˇĺtoare, care
sunt żcoli de specializare profesionalĺ, s-au înscris în
cursul anilor 1921/1932 un numĺr de 238 654 de elevi.
Au absolvit cu diplomĺ 29 748.
Ąn seminariile teologice, żcoli de purĺ pregĺtire
profesionalĺ, s-au înscris, în cursul acelorażi ani,
49 812 elevi żi au absolvit cu diplomĺ 4 860.
La liceele militare, în aceiażi ani: 20 612 înscriżi;
3 238, absolvenˇi.
Ąn învĺˇĺmântul profesional żi menajer pentru fete,
s-au înscris în cursul anilor 1921/1932 un numĺr de
119 373 eleve; au absolvit 7 587.
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 23
Ąn învĺˇĺmântul comercial, s-au înscris în cursul
anilor 1921/1932, la żcolile de stat, un numĺr de
204 066 de elevi; au absolvit: 30 712.
Ąn învĺˇĺmântul meseriilor, pe aceeażi perioadĺ,
s-au înscris 142 053 elevi; au absolvit 18 431, adicĺ în
medie câte 1 800-2 000 de absolvenˇi pe an, la un
numĺr cam tot atât de profesori. Câˇi profesori atâˇi
absolvenˇi au dat żcolile noastre comerciale între anii
1921-1932.
Ąn sfârżit, în învĺˇĺmântul superior, universitar żi
tehnic, disproporˇia este catastrofalĺ, cĺ aici ar fi de
presupus cĺ situaˇia n-are sĺ mai fie aceeażi. Un tânĺr
ajuns sĺ se înscrie într-o facultate de drept, de żtiinˇĺ,
de medicinĺ, de litere etc., sau într-o żcoalĺ politehnicĺ,
sau într-o academie de înalte żtiinˇe comerciale, se
presupune cĺ nu mai merge la întâmplare; el
candideazĺ la o carierĺ bine definitĺ, în vederea cĺreia
a fost selecˇionat prin żcolile prin care a trecut pânĺ
aici żi vrea o carierĺ pentru care se simte cu tragere de
inimĺ.
Cu toate acestea situaˇia este aceeażi.
La Facultatea de Drept au fost înscriżi, în perioada
anilor 1921/1932, un numĺr de 122 035 de studenˇi.
Au ieżit licenˇiaˇi: 8 673.
Ąn aceeażi perioadĺ, la Facultatea de Ştiinˇe, s-au
înscris 40 620 żi au ieżit licenˇiaˇi 2 875.
La Facultatea de Medicinĺ: înscriżi 31 759, iar
absolvenˇi doctori 3 852.
La Facultatea de Litere, 58 353 înscriżi; 5 232
licenˇiaˇi.
La żcolile superioare politehnice, în aceeażi
perioadĺ de ani, 11 579 înscriżi; 1 588 absolvenˇi.
La Academia de Ąnalte Studii Comerciale din
Bucureżti, gĺsim în studiul domnului C. Kiriˇescu
Problema educaˇiei dirijate (Institutul Social Român,
1937) urmĺtoarele date pentru ultimii ani (1930-1934):
24 / Constantin Rĺdulescu-Motru
media anualĺ: 3 400 înscriżi żi 250 licenˇiaˇi. La Cluj,
faˇĺ de 931 înscriżi, în 1934, numai 42 licenˇiaˇi.
Ąn cauzele care produc aceastĺ disproporˇie dintre
numĺrul celor înscriżi żi numĺrul celor absolvenˇi, este
logic sĺ enumerĺm cazurile de mortalitate, precum żi
dificultĺˇile economice pe care elevii au avut sĺ le
învingĺ în susˇinerea lor la żcoalĺ; totużi, oricât de mare
ar fi partea ce se cuvine acestor cauze, rĺmâne destul
de importantĺ partea ce se cuvine a fi atribuitĺ
dispoziˇiilor înnĺscute, sau provocate de înnoirea
organizĺrii statului, în sufletul românesc. Ąn preocupĺrile
acestui suflet, constatĺm cĺ alegerea unei cariere joacĺ
un rol puˇin important. Aceastĺ constatare se explicĺ
prin nepotrivirea dintre sufletul românesc żi sufletul
burghez. Sufletul românesc se adapteazĺ la instituˇiile
statului sĺu, instituˇii imitate dupĺ acelea ale popoarelor
din Apus, numai prin atitudini subiective żi improvizate.
El nu trĺieżte în spiritualitatea sa proprie.

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com