V
Sufletului românesc i s-au mai
atribuit încĺ alte
multe caracteristici. S-a spus cĺ
este nedisciplinat în
ceea ce priveżte munca pe terenul
economic. Pe când
celelalte popoare din Apus
pĺstreazĺ muncii un ritm
regulat, ca de ceasornic, poporul
român cunoażte
munca dezordonatĺ, sub formĺ mai mult de joc.
Românul nu munceżte metodic, ci
în salturi; are lungi
perioade de odihnĺ, iar la nevoie
dĺ pe brânci żi face
muncĺ de sclav. Apoi, ca de o
altĺ caracteristicĺ a
sufletului românesc, s-a vorbit
de lipsa spiritului
comercial. Marea majoritate a populaˇiei
de sat, în
România, nu żtie valora lucrurile
dupĺ valoarea lor de
schimb, ci numai dupĺ valoarea
lor subiectivĺ de uz.
Un ˇĺran român vinde aproape pe
nimic produsele pe
care le are în cantitate mare żi
dĺ un preˇ disproporˇionat
de mare pentru marfa de care are
absolutĺ nevoie. De
asemenea este cheltuitor cu
timpul, într-o mĺsurĺ cum
nu sunt popoarele din Apus.
Timpul este pentru român
orice, numai monedĺ nu. La târg
stĺ żi se tocmeżte
ceasuri întregi pentru un lucru
de nimic. Tot aża la
petrecere, pierde zile żi nopˇi
întregi.
Pe lângĺ aceste caracteristici,
care sunt
defavorabile, i se mai atribuie
sufletului românesc multe
altele, favorabile. Se spune
despre el cĺ este primitor,
tolerant, iubitor de dreptate,
religios.
Problema cea mare a cunoażterii
sufletului
românesc nu stĺ însĺ în
enumerarea de însużiri żi
defecte. Enumerarea nu dĺ
caracterizarea totalĺ żi
esenˇialĺ pe care o urmĺrim. O
asemenea caracterizare
vine numai dupĺ ce ne dĺm seama
de funcˇiunea pe
care o au aceste însużiri żi
defecte în unitatea
sufleteascĺ a poporului român. Care este finalitatea
spiritualĺ a acestei unitĺˇi
sufleteżti? Este aceastĺ
finalitate înruditĺ cu aceea a
popoarelor burgheze,
atunci judecarea însużirilor żi
defectelor se va face
într-un fel; este însĺ aceastĺ
finalitate deosebitĺ, poporul
român aparˇine unui tip de
finalitate spiritualĺ deosebit
de acela al popoarelor din Apusul
european, atunci
judecarea însużirilor żi
defectelor se va face într-alt fel.
Ceea ce apare ca însużire sau
defect în primul caz,
apare în cazul al doilea diferit.
Fiecare tip de finalitate
spiritualĺ se serveżte de
mijloacele sale proprii. Nu tot
ce avantajeazĺ spiritul burghez
este însużire în sine,
pentru orice popor de pe lume; ci
numai pentru
popoarele care sunt de la naturĺ
croite pe spiritul
burghez. Acelea care sunt de la
naturĺ de un tip diferit
vor judeca în practica vieˇii lor
însużirile burgheze ca
tot atâtea defecte. Prin urmare,
totul depinde de criteriul
pe care îl impune finalitatea
spiritualĺ a poporului. Cĺ
în mijlocul fiecĺrui popor se
poate gĺsi o minoritate de
indivizi adaptabilĺ oriżicĺrei
finalitĺˇi spirituale, aceasta
nu constituie un argument contra
afirmaˇiei noastre. O
absolutĺ identitate de structurĺ
sufleteascĺ nu existĺ
niciodatĺ între toˇi indivizii
unui popor. Tipul finalitĺˇii
spirituale este hotĺrât de
majoritate. Minoritatea, ea
însĺżi, nu are interes sĺ-żi
impunĺ finalitatea sa
deosebitĺ, fiindcĺ atunci ea pune
în pericol viitorul
poporului întreg, prin urmare żi
viitorul sĺu propriu.
Numai poporul care gĺseżte în
finalitatea sa spiritualĺ
condiˇii prielnice pentru munca
żi dezvoltarea
sufleteascĺ a majoritĺˇii
membrilor sĺi, numai acela
este sigur de viitor. Poporul cu
o finalitate spiritualĺ
corcitĺ din diferite tipuri este
un popor pierdut pentru
istoria omenirii.
Iatĺ dar marea problemĺ, aż zice
tragedia, dacĺ nu
mi-ar fi teamĺ cĺ se va abuza de
acest cuvânt -, pe care
o ridicĺ cunoażterea sufletului
românesc. La care tip
de finalitate spiritualĺ, sau pe
scurt: la care tip de culturĺ
aparˇine sufletul poporului
român?
Cei care s-au ocupat pânĺ acum de
chestiuni care
veneau în legĺturĺ cu psihologia
poporului român au
evitat sĺ rĺspundĺ direct la aceastĺ
întrebare, dar au
adoptat o pĺrere în mod tacit. Ei
au considerat cĺ
sufletul poporului român, dacĺ nu
aparˇine în mod
lĺmurit, prin manifestĺrile sale,
la tipul popoarelor
apusene, trebuie totużi sĺ
aparˇinĺ acestui tip, cĺci...
idealul culturii omeneżti nu este
altul decât cel
reprezentat prin acest tip.
Este însĺ timpul, credem noi, ca
aceastĺ întrebare
sĺ se punĺ în mod deschis żi sĺ i
se dea un rĺspuns
obiectiv, aża cum se cuvine în
marginile żtiinˇei, „fĺrĺ
urĺ żi fĺrĺ pĺrtinire“.
Acest rĺspuns nu trebuie grĺbit.
Este încĺ prea
devreme dacĺ el va veni peste
zece ani. Cĺci pentru un
PSIHOLOGIA POPORULUI ROMÂN / 27
asemenea rĺspuns nu au valoare
dorinˇele noastre, ci
au valoare documentele żi
raˇionamentele żtiinˇifice.
Problema tipului cĺruia îi
aparˇine sufletul
românesc nu trebuie apoi sĺ fie
complicatĺ cu
întrebarea: care tip de culturĺ
este superior sau inferior?
Nu este vorba sĺ alegem ce este
de preferat, ci sĺ
stabilim ce este real żi
adevĺrat. De altminteri, un tip
de culturĺ, sau cum s-ar zice mai
precis, un tip de
finalitate spiritualĺ nu este,
prin structura sa proprie,
superior sau inferior, ci este
prin potrivirea pe care el o
are cu natura sufleteascĺ a
poporului. Acelażi tip de
culturĺ ridicĺ sau prĺbużeżte un
popor, dupĺ acordul
sau dezacordul în care el stĺ cu
sufletul sĺu. Marele
Imperiu Britanic s-a ridicat żi
se susˇine prin virtuˇile
spirituale ale burgheziei;
aceleażi virtuˇi însĺ s-au arĺtat
slabe pentru a susˇine alte
imperii. De aceea, în Europa
de astĺzi, tipul de culturĺ care
se sprijinĺ pe virtuˇile
burgheze este supus la o asprĺ
criticĺ żi se vorbeżte
chiar de declinul lui.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com