VI
Problema pe care o pune psihologia
poporului
român, socotim, cĺ la începutul
cercetĺrilor pornite
pentru a-i afla soluˇionarea,
trebuie sĺ nu fie complicatĺ
cu discuˇii filosofice asupra
definiˇiei culturii în genere
żi asupra clasificĺrii tipurilor
de culturĺ. Tipul de culturĺ,
pe care sufletul poporului nostru
a râvnit sĺ-l realizeze,
îl avem înaintea noastrĺ, bine
caracterizat. Este tipul
culturii europene occidentale.
Spiritualitatea care
insuflĺ acest tip este iarĺżi
destul de bine cunoscutĺ.
Ąn special este bine cunoscutĺ
finalitatea acestei
spiritualitĺˇi, care pe terenul
vieˇii politice, economice żi
sociale poartĺ denumirea de
spirit burghez. Sĺ mĺrginim
cercetarea noastrĺ, deocamdatĺ,
la examinarea
manifestĺrilor sufleteżti ale
poporului nostru în lumina
criteriului pe care îl impune
spiritul burghez. Sĺ ne
întrebĺm, prin urmare, nu la ce
tip de culturĺ aparˇinem
noi românii, întrebare la care
este greu sĺ rĺspundem
cu mijloacele żtiinˇifice pe care
le avem astĺzi la
dispoziˇie, ci sĺ ne punem
întrebĺri mai modeste, żi
anume: existĺ un acord între
caracterele sufleteżti ale
poporului român, atât cât cunoażtem
din acest caracter
żi spiritul burghez? Din
experienˇa pe care o avem pânĺ
acum, putem afirma oare cĺ
spiritul burghez oferĺ
poporului român (majoritĺˇii lui,
bineînˇeles) condiˇii
prielnice pentru asigurarea
viitorului? Sĺ rĺspundem
deocamdatĺ la aceste întrebĺri,
iar pe celelalte, mai
pretenˇioase, sĺ le lĺsĺm în
sarcina viitorimii.
Pentru a înlesni gĺsirea unui
acord, sau a unui
dezacord între sufletul poporului
român żi spiritul
burghez, sĺ ne recapitulĺm pe
scurt tendinˇele acestuia
din urmĺ. Spiritul burghez aduce
pe terenul vieˇii
politice: sentimentul de supunere
faˇĺ de opinia
majoritĺˇii żi, mai presus de
toate, respectul faˇĺ de
obligaˇiile liber contractate. Nu
existĺ comerˇ, żi pentru
burghez comerˇul este pe prima
linie, unde nu este
ˇinere de angajamente. Pe terenul
vieˇii economice,
spiritul burghez face din libera
concurenˇĺ un judecĺtor
suprem la împĺrˇirea
beneficiilor. Cine reużeżte în
concurenˇĺ are drept la
beneficii. Cine este învins în
concurenˇĺ nu are drept sĺ invoce
originea sa de familie
sau originea sa etnicĺ. Lupta se
dĺ între indivizi cu
drepturi egale. Pe terenul vieˇii
sociale, spiritul burghez
face din iniˇiativa individualĺ
suprema virtute a
progresului. Pentru a pĺstra
cultul acestei virtuˇi, el
face din proprietatea individualĺ
un fundament al
societĺˇii. Ąn rezumat ażadar:
supunere la opinia
majoritĺˇii żi respect pentru
obligaˇiile contractate;
concurenˇĺ liberĺ între indivizi
egali; cultivarea iniˇiativei
individuale prin asigurarea
proprietĺˇii individuale.
Sĺ vedem acordul acestui spirit
burghez cu sufletul
poporului nostru.
Pe terenul vieˇii politice
acordul este foarte vag. La
noi este un fapt recunoscut cĺ
legile, care sunt obligaˇii
contractate prin reprezentanˇii
majoritĺˇilor cetĺˇeneżti,
nu se respectĺ. Nu se respectĺ
nici de cei care le fac,
nici de cei pentru care se fac.
Ąn principiu, s-ar putea zice cĺ
nerespectarea legilor,
acolo unde se constatĺ, este
datoritĺ educaˇiei
cetĺˇeneżti necomplete. Acesta nu
este cazul la noi. La
noi, nerespectarea legilor este o
manifestare directĺ a
individualismului subiectiv.
Românul considerĺ
nerespectarea legii ca un titlu
de mĺrire żi de putere.
Pe terenul vieˇii economice
acordul este żi mai vag.
Libera concurenˇĺ nu este câtużi
de puˇin intratĺ în
moravurile poporului nostru.
Românul cere beneficii
pe baza dovezii cĺ este român. Ąn
nici o altĺ ˇarĺ nu se
respectĺ aża des expresiile: fiu
al poporului, fiu al ˇĺrii...
Sunt fiu al ˇĺrii, deci trebuie
sĺ am o parte la beneficii.
Vechiul descendent al rĺzeżilor,
ca unul ce are în sânge
milenara ażezare a satului pe
spiˇele de rudenie, îżi
cere dreptul ce i se cuvine la
możtenire.
Nici pentru viitor sĺ nu ne facem
iluzii, în ceea ce
priveżte adaptarea sufletului
românesc la libera
concurenˇĺ. Subiectivitatea
caracteristicĺ acestui suflet
se va împotrivi întotdeauna.
Pe terenul vieˇii sociale, aici
unde se produc, în
ˇĺrile din Apus, cele mai
semnificative manifestĺri
ale spiritului burghez, acordul
este cu desĺvârżire
inexistent. Gestul iniˇiativei
individuale, în scopul de a
susˇine progresul social prin
întreprinderi riscate żi prin
invenˇii, este cel mai plĺpând
vlĺstar al sufletului
românesc. Ąn decurs de aproape un
secol, cu toate
stĺruinˇele, żcoala nu l-a putut
fortifica. Şcoala
româneascĺ, organizatĺ dupĺ
programele żcolii
burgheze din Apus, a voit sĺ
formeze cetĺˇeni de
iniˇiativĺ, care prin muncĺ
îndârjitĺ sĺ creeze un comerˇ
żi o industrie naˇionalĺ. Ea a
ajuns la ceva just contrariu.
Sufletul tinerimii żcolare
româneżti din zilele noastre
(1937) stĺ într-un complet
dezacord cu spiritul burghez
pe acest teren. Ąn loc de o muncĺ
individualĺ, pornitĺ
din spirit de iniˇiativĺ, aża cum
cere burghezia
apuseanĺ, idealul tinerimii
noastre żcolare, de toate
gradele, merge într-o direcˇie
opusĺ. Tinerimea noastrĺ
nu fuge de muncĺ, dar vrea o
muncĺ în condiˇii speciale;
vrea o muncĺ fĺrĺ liberĺ
concurenˇĺ, care sĺ se
rĺsplĺteascĺ nu dupĺ produsul ei,
ci dupĺ intenˇiile
muncitorului. Tinerimea noastrĺ,
în contra spiritului
burghez, care-l considerĺ pe om
ca o forˇĺ salariatĺ
anonimĺ, vrea dimpotrivĺ sĺ facĺ
din omul muncitor
un membru al marii familii
naˇionaliste române
ortodoxe, cĺreia Dumnezeu i-a
hĺrĺzit pe vecii
vecilor sĺ munceascĺ pe pĺmântul
pe care locuieżte.
De aceea în programul de reforme
al tinerimii noastre
nu se gĺsesc revendicĺri
realizabile pe planul obiżnuit
al mĺsurilor legislative, ci se
gĺsesc revendicĺri care
cer transformĺri radicale, într-un
timp incalculabil.
Tinerimea noastrĺ vrea o nouĺ
Românie. Pe câtĺ vreme
aceastĺ nouĺ Românie este
nerealizatĺ, ea se crede
furatĺ de un patrimoniu legitim
żi, prin urmare, se crede
nedreptĺˇitĺ.
Atitudini analoage cu aceea a
tinerimii żcolare
române întâlnim żi la alte
popoare. La rużi, în secolul
al 19-lea, żi la germani, în mai
multe rânduri. Totużi nu
cu aceeażi semnificaˇie. Ceea ce
este semnificativ la
români este împrejurarea cĺ
atitudinea tinerimii este
datoritĺ corpului didactic chiar
al żcolilor în care aceastĺ
tinerime a fost crescutĺ żi pe
care statul le-a organizat
în spirit burghez. Adicĺ statul
român a impus żcolilor
sale, prin programe, spiritul
burghez, dar acest spirit a
fost trĺdat de însużi corpul lor
didactic. Sub mantaua
naˇionalismului, membrii acestui
corp didactic au
strecurat în inima tineretului
tendinˇe antiburgheze.1
Unii prin propagandĺ directĺ,
alˇii prin toleranˇĺ pasivĺ.
Mentalitatea tinerimii noastre nu
este un accident romantic,
ci o fatalitate ereditarĺ.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com