Monday, June 11, 2012

Psihologia poporului roman / 07


VI
Problema pe care o pune psihologia poporului
român, socotim, cĺ la începutul cercetĺrilor pornite
pentru a-i afla soluˇionarea, trebuie sĺ nu fie complicatĺ
cu discuˇii filosofice asupra definiˇiei culturii în genere
żi asupra clasificĺrii tipurilor de culturĺ. Tipul de culturĺ,
pe care sufletul poporului nostru a râvnit sĺ-l realizeze,
îl avem înaintea noastrĺ, bine caracterizat. Este tipul
culturii europene occidentale. Spiritualitatea care
insuflĺ acest tip este iarĺżi destul de bine cunoscutĺ.
Ąn special este bine cunoscutĺ finalitatea acestei
spiritualitĺˇi, care pe terenul vieˇii politice, economice żi
sociale poartĺ denumirea de spirit burghez. Sĺ mĺrginim
cercetarea noastrĺ, deocamdatĺ, la examinarea
manifestĺrilor sufleteżti ale poporului nostru în lumina
criteriului pe care îl impune spiritul burghez. Sĺ ne
întrebĺm, prin urmare, nu la ce tip de culturĺ aparˇinem
noi românii, întrebare la care este greu sĺ rĺspundem
cu mijloacele żtiinˇifice pe care le avem astĺzi la
dispoziˇie, ci sĺ ne punem întrebĺri mai modeste, żi
anume: existĺ un acord între caracterele sufleteżti ale
poporului român, atât cât cunoażtem din acest caracter
żi spiritul burghez? Din experienˇa pe care o avem pânĺ
acum, putem afirma oare cĺ spiritul burghez oferĺ
poporului român (majoritĺˇii lui, bineînˇeles) condiˇii
prielnice pentru asigurarea viitorului? Sĺ rĺspundem
deocamdatĺ la aceste întrebĺri, iar pe celelalte, mai
pretenˇioase, sĺ le lĺsĺm în sarcina viitorimii.
Pentru a înlesni gĺsirea unui acord, sau a unui
dezacord între sufletul poporului român żi spiritul
burghez, sĺ ne recapitulĺm pe scurt tendinˇele acestuia
din urmĺ. Spiritul burghez aduce pe terenul vieˇii
politice: sentimentul de supunere faˇĺ de opinia
majoritĺˇii żi, mai presus de toate, respectul faˇĺ de
obligaˇiile liber contractate. Nu existĺ comerˇ, żi pentru
burghez comerˇul este pe prima linie, unde nu este
ˇinere de angajamente. Pe terenul vieˇii economice,
spiritul burghez face din libera concurenˇĺ un judecĺtor
suprem la împĺrˇirea beneficiilor. Cine reużeżte în
concurenˇĺ are drept la beneficii. Cine este învins în
concurenˇĺ nu are drept sĺ invoce originea sa de familie
sau originea sa etnicĺ. Lupta se dĺ între indivizi cu
drepturi egale. Pe terenul vieˇii sociale, spiritul burghez
face din iniˇiativa individualĺ suprema virtute a
progresului. Pentru a pĺstra cultul acestei virtuˇi, el
face din proprietatea individualĺ un fundament al
societĺˇii. Ąn rezumat ażadar: supunere la opinia
majoritĺˇii żi respect pentru obligaˇiile contractate;
concurenˇĺ liberĺ între indivizi egali; cultivarea iniˇiativei
individuale prin asigurarea proprietĺˇii individuale.
Sĺ vedem acordul acestui spirit burghez cu sufletul
poporului nostru.
Pe terenul vieˇii politice acordul este foarte vag. La
noi este un fapt recunoscut cĺ legile, care sunt obligaˇii
contractate prin reprezentanˇii majoritĺˇilor cetĺˇeneżti,
nu se respectĺ. Nu se respectĺ nici de cei care le fac,
nici de cei pentru care se fac.
Ąn principiu, s-ar putea zice cĺ nerespectarea legilor,
acolo unde se constatĺ, este datoritĺ educaˇiei
cetĺˇeneżti necomplete. Acesta nu este cazul la noi. La
noi, nerespectarea legilor este o manifestare directĺ a
individualismului subiectiv. Românul considerĺ
nerespectarea legii ca un titlu de mĺrire żi de putere.
Pe terenul vieˇii economice acordul este żi mai vag.
Libera concurenˇĺ nu este câtużi de puˇin intratĺ în
moravurile poporului nostru. Românul cere beneficii
pe baza dovezii cĺ este român. Ąn nici o altĺ ˇarĺ nu se
respectĺ aża des expresiile: fiu al poporului, fiu al ˇĺrii...
Sunt fiu al ˇĺrii, deci trebuie sĺ am o parte la beneficii.
Vechiul descendent al rĺzeżilor, ca unul ce are în sânge
milenara ażezare a satului pe spiˇele de rudenie, îżi
cere dreptul ce i se cuvine la możtenire.
Nici pentru viitor sĺ nu ne facem iluzii, în ceea ce
priveżte adaptarea sufletului românesc la libera
concurenˇĺ. Subiectivitatea caracteristicĺ acestui suflet
se va împotrivi întotdeauna.
Pe terenul vieˇii sociale, aici unde se produc, în
ˇĺrile din Apus, cele mai semnificative manifestĺri
ale spiritului burghez, acordul este cu desĺvârżire
inexistent. Gestul iniˇiativei individuale, în scopul de a
susˇine progresul social prin întreprinderi riscate żi prin
invenˇii, este cel mai plĺpând vlĺstar al sufletului
românesc. Ąn decurs de aproape un secol, cu toate
stĺruinˇele, żcoala nu l-a putut fortifica. Şcoala
româneascĺ, organizatĺ dupĺ programele żcolii
burgheze din Apus, a voit sĺ formeze cetĺˇeni de
iniˇiativĺ, care prin muncĺ îndârjitĺ sĺ creeze un comerˇ
żi o industrie naˇionalĺ. Ea a ajuns la ceva just contrariu.
Sufletul tinerimii żcolare româneżti din zilele noastre
(1937) stĺ într-un complet dezacord cu spiritul burghez
pe acest teren. Ąn loc de o muncĺ individualĺ, pornitĺ
din spirit de iniˇiativĺ, aża cum cere burghezia
apuseanĺ, idealul tinerimii noastre żcolare, de toate
gradele, merge într-o direcˇie opusĺ. Tinerimea noastrĺ
nu fuge de muncĺ, dar vrea o muncĺ în condiˇii speciale;
vrea o muncĺ fĺrĺ liberĺ concurenˇĺ, care sĺ se
rĺsplĺteascĺ nu dupĺ produsul ei, ci dupĺ intenˇiile
muncitorului. Tinerimea noastrĺ, în contra spiritului
burghez, care-l considerĺ pe om ca o forˇĺ salariatĺ
anonimĺ, vrea dimpotrivĺ sĺ facĺ din omul muncitor
un membru al marii familii naˇionaliste române
ortodoxe, cĺreia Dumnezeu i-a hĺrĺzit pe vecii
vecilor sĺ munceascĺ pe pĺmântul pe care locuieżte.
De aceea în programul de reforme al tinerimii noastre
nu se gĺsesc revendicĺri realizabile pe planul obiżnuit
al mĺsurilor legislative, ci se gĺsesc revendicĺri care
cer transformĺri radicale, într-un timp incalculabil.
Tinerimea noastrĺ vrea o nouĺ Românie. Pe câtĺ vreme
aceastĺ nouĺ Românie este nerealizatĺ, ea se crede
furatĺ de un patrimoniu legitim żi, prin urmare, se crede
nedreptĺˇitĺ.
Atitudini analoage cu aceea a tinerimii żcolare
române întâlnim żi la alte popoare. La rużi, în secolul
al 19-lea, żi la germani, în mai multe rânduri. Totużi nu
cu aceeażi semnificaˇie. Ceea ce este semnificativ la
români este împrejurarea cĺ atitudinea tinerimii este
datoritĺ corpului didactic chiar al żcolilor în care aceastĺ
tinerime a fost crescutĺ żi pe care statul le-a organizat
în spirit burghez. Adicĺ statul român a impus żcolilor
sale, prin programe, spiritul burghez, dar acest spirit a
fost trĺdat de însużi corpul lor didactic. Sub mantaua
naˇionalismului, membrii acestui corp didactic au
strecurat în inima tineretului tendinˇe antiburgheze.1
Unii prin propagandĺ directĺ, alˇii prin toleranˇĺ pasivĺ.
Mentalitatea tinerimii noastre nu este un accident romantic,
ci o fatalitate ereditarĺ.

No comments:

Post a Comment

sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com