VII
Aceste consideraˇii le-am expus în
diferite scrieri,
începând cu Cultura românĺ żi politicianismul, apĺrutĺ
pentru prima oarĺ în anul 1904.
Am avut însĺ
neprevederea sĺ asociez în
scrierile de pânĺ acum, la
spiritul burghez, politica liberalĺ,
ceea ce a atras dupĺ
sine o confuzie regretabilĺ.
Mulˇi cititori au interpretat
cele scrise de mine ca o criticĺ
la adresa partidului
politic liberal român żi ca o
pledoarie în favoarea
partidelor conservatoare. Ąn
fapt, nu fĺceam o greżealĺ
de raˇionament, fiindcĺ spiritul
liberal żi spiritul burghez
merg împreunĺ din punctul de
vedere al idealului lor
politic żi economic, totużi
fĺceam o mare greżealĺ de
1 Sunt caracteristice, în aceastĺ
privinˇĺ, cuvintele cu care
profesorul N. Iorga, unul din cei
mai ilużtri membri ai corpului
didactic român, sfârżeżte
conferinˇa sa, ˇinutĺ în seminarul
de limbi romanice, de sub
direcˇiunea lui Ernst Gamillscheg,
la Universitatea din Berlin;
conferinˇĺ fĺcutĺ tocmai asupra
sufletului românesc: „Der neue
(rumänische) Staat aber...
wartet auf die Stunde einer,
hoffen wir nicht allzu fernen
Uebersetzung ins Rumänische. In
jenem, von mir als Politiker
seit langem heiss ersehnten
Augenblicke, wird in höherer
Form der vollständige Organismus
der patriarchalischen Zeit
zu neuem Leben für wirklich
fruchtbare Taten wiederer
stehen“. (Rumänische Seele, von prof. N. Iorga. Jena u.
Leipzig, 1933).
metodĺ, amestecând consideraˇii
privitoare la interese
vremelnice de politicĺ cu
consideraˇii care priveau o
mare problemĺ de culturĺ româneascĺ. Greżita
interpretare, prin urmare, s-a
produs din vina mea.
Acum, în studiul de faˇĺ, las la
o parte tot ce ar putea
atinge interesele actuale ale
partidului politic liberal żi
pun, ca o problemĺ de sine
stĺtĺtoare, problema cea
mare a finalitĺˇii spirituale româneżti, în forma ei cea
mai restrânsĺ pentru moment: este
sufletul poporului
român în acord sau în dezacord cu
sufletul burghez?
De soluˇia pe care oamenii de żtiinˇĺ
vor da-o
acestei probleme depinde
orientarea noastrĺ politicĺ
żi culturalĺ în viitor.
Suntem noi, românii, înrudiˇi
sufleteżte cu
burghezia occidentalĺ, atunci
ceea ce ne rĺmâne de
fĺcut este sĺ aplicĺm principiile
lor politice żi
economice, în mod sincer,
înlĺturând, pedepsind chiar
cu brutalitate toate apucĺturile
care ne depĺrteazĺ; vom
fi burghezi sinceri, nu de
paradĺ.
Suntem noi, românii, dimpotrivĺ,
strĺini sufleteżte
de burghezii occidentali, atunci
ceea ce ne rĺmâne de
fĺcut este ca, înainte de a copia
legi żi instituˇii
burgheze, sĺ începem prin a ne
studia pe noi înżine,
ca sĺ vedem cine suntem żi ce
putem.
Rużine nu este pentru poporul
care se żtie deosebit
sufleteżte de popoare glorioase
żi puternice, dar este
rużine pentru poporul care n-are
curajul sĺ-żi cunoascĺ
firea żi destinul.
SUFLETUL NEAMULUI NOSTRU.
CALITĹşI BUNE ŞI DEFECTE*
Dacĺ pe seama unui neam ar fi sĺ
punem toate
calitĺˇile bune żi toate
defectele pe care le prezintĺ
acei care îl constituie, żi nu
numai acei din prezent, ci
żi acei din trecut, cĺci drept
este cĺ toˇi aceżtia
constituie laolaltĺ un neam,
atunci sufletul neamului
nostru ar fi cel mai variat
mozaic din câte se pot imagina.
Nu este calitate bunĺ care sĺ nu
fi împodobit vreodatĺ
sufletul unui român, precum nu
este defect care sĺ nu
fi fost sau sĺ nu fie, când żi
când, în acelażi suflet:
totalizarea calitĺˇilor żi
defectelor ar fi o împieticĺrire
fĺrĺ sfârżit. Dar sufletul unui
neam nu este o simplĺ
totalizare de peticĺrii
sufleteżti, ci este el însużi o unitate
care trĺieżte de sine prin
armonia funcˇiunilor sale,
întocmai cum trĺieżte żi sufletul
fiecĺrui individ în parte.
Sufletul neamului nostru s-a
format ca o rezultantĺ din
sufletele românilor care au trĺit
żi trĺiesc; el îżi are firea
sa proprie, pe care o putem
explica din sufletele
* Sufletul neamului nostru.
Calitĺˇi bune żi defecte, Ed.
„Lumen“, Bucureżti, f.d. 23 p.
Menˇionĺm cĺ ideile de bazĺ
ale acestei conferinˇe (ˇinutĺ la
Ateneul din Bucureżti în ziua
de 21 februarie 1910) se regĺsesc
(bineînˇeles, la un alt
nivel de argumentare!) żi în alte
scrieri żi articole (texte ale
unor conferinˇe), îndeosebi în
lucrarea, intitulatĺ semnificativ,
Cultura românĺ żi politicianismul
(Bucureżti,
Librĺria Socec
& Co, 1904.)
românilor, dar pe care nu o putem
confunda cu firea
vreunuia dintre aceżtia. El este
în fiecare din noi, żi cu
toate acestea este în afarĺ de
noi: noi îi împrumutĺm
viaˇa organicĺ, el ne dĺ
continuitatea żi durata istoricĺ;
el este chipul în care ne întrupĺm
pentru ochii altor
neamuri.
Cum însĺ sĺ deosebim żi sĺ
caracterizĺm un aża
suflet, care este în noi żi
totużi trĺieżte în afarĺ de noi?
Pe vecinul de lângĺ tine îl vezi
żi îl judeci dupĺ faptele
sale żi totużi este aża de greu
sĺ żtii ce suflet are! Este
crud żi merge la bisericĺ; este
mincinos żi pe buzele
lui numai legea żi adevĺrul!
Adeseori o viaˇĺ întreagĺ
trĺieżti cu el alĺturi żi tot nu
ajungi sĺ-l cunożti
sufleteżte! Dar sĺ mai cunożti
sufletul unui neam întreg,
din care tu însuˇi faci parte!
Cum ai sĺ te ridici peste
amĺrĺciunile tale personale
pentru a vedea żi calitĺˇi
în afarĺ de defecte? Cum ai sĺ te
ridici peste amorul
propriu, pentru a vedea żi
defecte în afarĺ de calitĺˇi?
Multe greutĺˇi sunt, negreżit. Cu
ce le poˇi înlĺtura
żi pânĺ la ce mĺsurĺ? Cu puˇine
ajutoare żi pânĺ la o
micĺ mĺsurĺ. Le poˇi înlĺtura cu
ajutorul experienˇei
altora, experienˇĺ tradusĺ în
proverbe żi zicĺtori
populare; cu ajutorul experienˇei
tale proprii żi cu
ajutorul żtiinˇei teoretice,
żtiinˇĺ sprijinitĺ pe observarea
comparatĺ a altor neamuri. Pânĺ
la ce mĺsurĺ? Pânĺ la
o mĺsurĺ foarte modestĺ. Drumul
pe care pleci este
puˇin bĺtut; toˇi te bĺnuiesc żi
cĺlĺuzĺ nu ai decât
iubirea ta de adevĺr...
Cunoażterea sufletului unui neam,
cu dezvĺluirea
calitĺˇilor żi defectelor
acestuia, nu este o operĺ de
patriotism, ci este o serioasĺ
operĺ de żtiinˇĺ. Aceastĺ
cunoażtere trebuie sĺ o
stabileżti cu aceeażi
obiectivitate cu care stabileżti
oriżice altĺ cunożtinˇĺ
despre lumea fizicĺ. Intenˇia
bunĺ ce vei fi având de
a-ˇi preamĺri neamul nu are ce
cĺuta aici. Cu atât mai
mult nu are ce cĺuta aici nici
intenˇia cealaltĺ, de a-ˇi
micżora neamul. Dupĺ ce
conżtiinˇa obiectivĺ este
stabilitĺ, patriotismul poate sĺ
intervinĺ; cĺci el ajutĺ
sĺ se traducĺ în faptĺ ceea ce
raˇiunea ˇi-a impus ca o
concluzie logicĺ. Ąntâi lumina
minˇii żi pe urmĺ focul
aprins al patriotismului. La un
drum pe întuneric, de
altminteri, un foc, oricât de
aprins ar fi el, nu poate
decât sĺ te cĺlĺuzeascĺ; de
luminat te lumineazĺ faza
stelei care scânteie în lumea cea
rece a albastrului
ceresc.
II I
Nu este ˇarĺ în hotarele lumii
civilizate în care „gura
lumii“, „gura satului“ sĺ aibĺ
mai multĺ trecere ca în
ˇara noastrĺ! Cele mai multe din
convingerile noastre
sunt întemeiate pe „zvonul
public“ żi numai foarte
puˇine pe dovezile adunate de noi
personal. Se zice
„lumea zice“; żi dacĺ „lumea
zice“, românul, individual
luat, pare cĺ înˇelege cĺ tot aża
trebuie sĺ zicĺ żi el.
Mai ales în lumea ˇĺrĺneascĺ
„gura satului“ este obârżia
tuturor convingerilor. Ąn „gura
satului“ se revarsĺ,
negreżit, gura lui Ion, gura lui
Gheorghe, gura lui Petre
żi a altora, dar o datĺ ce
acestea sunt vĺrsate,
individualitatea lor s-a żters:
„gura satului“ contopeżte
pe toˇi ˇĺranii laolaltĺ, în
acelażi vad sufletesc. Şi tot
aża żi la oraż, opinii personale
foarte puˇine. „Ce zice
lumea“, „ce zice partidul“, „ce
zice stĺpânirea“... dar
foarte rar ce zic Ion żi
Gheorghe. Ce zic Ion żi Gheorghe?
Dar dacĺ Ion este în partidul
liberal, trebuie sĺ zicĺ ce
zic liberalii! Şi dacĺ Gheorghe
este în partidul conservator,
trebuie sĺ zicĺ ce zic żi
conservatorii! Mai poate
fi discuˇie? Indiferent de
chestiunea în care cineva este
chemat sĺ zicĺ ceva: fie în politicĺ,
fie în żtiinˇĺ, fie żi
în literaturĺ, pĺrerea de grup
primeazĺ asupra celei
individuale. Fiecare grup îżi are
pĺrerea sa în bloc, cĺreia
toˇi i se supun întocmai cum żi
la turmele de oi este un
clopot la al cĺrui sunet se adunĺ
toate oile laolaltĺ.
Când un român stĺ la îndoialĺ
fiˇi siguri cĺ el nu stĺ
fiindcĺ are o convingere
personalĺ de apĺrat, ci fiindcĺ
nu żtie încĺ de partea cĺrui grup
sĺ se dea. Sĺ meargĺ
dupĺ cum bate vântul din dreapta
sau dupĺ cum bate
cel din stânga? Iatĺ suprema lui
neliniżte. Pentru
risipirea acestei neliniżti,
sforˇarea românului se
îndreaptĺ în afarĺ, ca sĺ prindĺ
cu urechea mai bine
zvonul cel din urmĺ; mai
niciodatĺ sforˇarea nu merge
înĺuntru, spre forul conżtiinˇei.
Omul de caracter, la români, nu
este acela care
este consecvent cu sine însużi,
ci acel care n-a ieżit din
cuvântul grupului, adicĺ acela
care a urmat totdeauna
clopotul turmei. De consecvenˇa
cu sine însużi a
grupului cine se întreabĺ? Nu
este vorba cum sunĺ
clopotul, ci dacĺ sunĺ; a sunat, ai fost prezent,
żi eżti
român, atunci eżti om de
caracter.
Nu este ˇarĺ cu oameni mai
curajożi ca ˇara noastrĺ
româneascĺ. Românii sunt eroi,
dar cu deosebire când
sunt în grup. Ąn front, la
rĺzboi; în ceatĺ, la revoltĺ; în
cârd, la vânĺtoare... curajul
românului nu are pereche.
Iureżurile de la asaltul Griviˇei
au rĺmas legendare; żi
tot aża, tind sĺ devinĺ legendare
atacurile îndrĺzneˇe
din primĺvara anului 1907. Dar
românul izolat este
blând ca mielul. Când îi bate
cineva din picior, el tace.
Aża a tĺcut żi tace în faˇa celei
dintâi ciocoroade, dacĺ
o vede îmbrĺcatĺ alt fel ca el.
„Capul plecat sabia nu-l
taie“. De aceea, la oricine care
aratĺ sabia, el se pleacĺ.
Când simte însĺ cotul
tovarĺżului, adicĺ atunci când
este în ceatĺ, atunci, de îndatĺ
el se ridicĺ: żi atunci
fereżte, Doamne, pe oricine de
dânsul, cĺci este repede
la mânie.
Românul, ca soldat, este un
element excelent,
neîntrecut. Armatele româneżti
n-au cunoscut niciodatĺ
frica propagatĺ prin contagiune.
Dar cu toate acestea,
în timpul de pace armata
româneascĺ prezintĺ un
numĺr, relativ mare, de
dezertori. Recrutarea la armatĺ
este pentru cei mai mulˇi o
pacoste. Elevii cei mai leneżi
învaˇĺ carte numai sĺ-żi scurteze
termenul de militĺrie.
Dar absolut fĺrĺ pereche este
curajul românului în
exprimarea opiniilor, dacĺ
exprimarea el o face în
numele grupului, ca redactor de
jurnal bunĺoarĺ! Eżti
din acelażi grup cu dânsul,
atunci lauda lui pentru tine
nu mai are margini; eżti din celĺlalt
grup, atunci ocara
lui nu mai are margini! Iatĺ un
redactor curajos în tot
cazul, îˇi zici! Ei bine, te
înżeli. E curajos numai ca
mandatar al grupului. Vorbeżte cu
el între patru ochi żi
vei constata cĺ nu-żi aduce bine
aminte de ce a scris.
Ąntre patru ochi opinia lui este
chiar cĺ toˇi românii
sunt buni żi patrioˇi...
Dar żi religios este românul. De
ochii satului însĺ;
cam tot din aceeażi cauzĺ este żi
naˇionalist. Cu religia
merge pânĺ la evlavie. Se poate
ca el sĺ uite pe
Dumnezeul pĺrinˇilor sĺi, pe
Atotputernicul żi
Izbĺvitorul...? O aża uitare este
cu neputinˇĺ, mai ales,
cĺ el nici n-a avut încĺ ocazia
sĺ înveˇe cine este acest
Dumnezeu. Atotputernic żi
Izbĺvitor! Şi ce n-ai învĺˇat
nu poˇi sĺ uiˇi; acesta este un
adevĺr prea żtiut. Românul
este religios, dar pe câtĺ vreme
vede pe toatĺ lumea
cĺ este religioasĺ. Rar excepˇii
la care religiozitatea sĺ
fie pornitĺ din fundul inimii, de
acolo de unde porneżte
żi sentimentul personalitĺˇii...
Tot aża se petrece żi cu
naˇionalismul lui. Tot
românul face paradĺ cu
sentimentele sale naˇionaliste.
Dar numai pânĺ la faptĺ. Fapta
fiind a fiecĺruia, adicĺ
individualĺ, cu ea înceteazĺ żi
naˇionalismul. Dĺ-i unui
român în mânĺ toiagul
apostolatului ca sĺ predice
naˇionalismul... pentru alˇii, żi
el este imediat gata de
38 / Constantin Rĺdulescu-Motru
drum. Va predica peste tot locul
sfânta cauzĺ a
naˇionalismului; va conjura pe
toˇi semenii sĺi sĺ se
trezeascĺ din amorˇire żi sĺ-żi
cultive inima żi mintea
cu sentimente żi idei naˇionale;
va fi cel mai aprig
sfĺtuitor de bine. Dar pânĺ la
fapte. Pune pe acelażi
român sĺ facĺ o muncĺ anumitĺ cu
temei, żi atunci
lucrurile se schimbĺ. Dacĺ este
profesor, cu neputinˇĺ
sĺ-l faci sĺ rĺmânĺ la catedra
sa; dacĺ este meseriaż, la
meseria sa; dacĺ este agricultor,
la ogorul sĺu... Fiecare
se codeżte sĺ înceapĺ munca
specialĺ a profesiunii sale
pânĺ ce mai întâi nu-i żtie pe
toˇi românii treziˇi la
naˇionalism, żi pe toˇi gata sĺ
înceapĺ munca cea
serioasĺ. Ca sĺ înceapĺ unul dupĺ
altul, nu-i vine
nimĺnui în minte. Lasĺ sĺ începem
cu toˇii. Sĺ ne żtim
întâi cu toˇii naˇionaliżti, pe
urmĺ vom începe żi cu
fapte... Negreżit la începerea cu
fapte sunt mai multe
dificultĺˇi de biruit ca la
începerea cu vorba; dar
deocamdatĺ scapĺ fiecare de
muncĺ. Şi aża, suntem
naˇionaliżti. Un profesor care
îżi face datoria în mod
conżtiincios, un meseriaż
priceput, un agricultor harnic,
dacĺ nu fac paradĺ de
naˇionalism, nu sunt naˇionaliżti;
în schimb toˇi pierde-varĺ, care
muncesc pe apucate żi
când au gust, dacĺ fac paradĺ de
naˇionalism sunt
naˇionaliżti. Pe aceżtia din urmĺ
îi „żtie lumea“, mĺ rog,
cĺ sunt naˇionaliżti, pe când pe
ceilalˇi nu; żi lucru important
este nu sĺ-ˇi faci datoria de
cetĺˇean, ci sĺ te
żtie lumea cĺ eżti naˇionalist...
Se apucĺ românul cu greu de câte
ceva, dar de
lĺsat se lasĺ użor, zice
proverbul. Mai exact ar fi însĺ sĺ
se zicĺ: sub influenˇa mulˇimii
românul se apucĺ de
orice, dar când este sĺ execute
prin faptĺ individualĺ
lucrul de care s-a apucat, atunci
se lasĺ de el foarte
użor. Nu este iniˇiativĺ pe care
sĺ nu o ia românul în
grup! Sĺ facem o żcoalĺ? Sĺ facem
żi douĺ. Sĺ facem o
societate cu scopul acesta żi
acesta? Sĺ facem żi mai
multe! Sĺ contribuim pentru a
asigura mersul acestei
żi acestei instituˇii? De ce nu?
Sĺ contribuim. Dar când
vine rândul fiecĺruia sĺ punĺ în
execuˇie hotĺrârea luatĺ
în grup, atunci fiecare amânĺ pe
mâine, sau se face
nevĺzut. Când se adunĺ din nou
grupul, atunci încep
recriminĺrile żi noile hotĺrâri.
Este rużine, domnilor,
trebuie sĺ începem odatĺ! Patria
îżi are ochii îndreptaˇi
asupra noastrĺ! Ne privesc
strĺinii, râd strĺinii. Sĺ ne
punem pe lucru. A doua zi aceeażi
indiferenˇĺ. Ąn grup,
żi ca grup, fiecare se judecĺ
sever, foarte sever; în parte,
individual, fiecare se judecĺ
foarte indulgent. Lasĺ sĺ
înceapĺ ceilalˇi, ca sĺ nu rĺmân
eu singurul pĺcĺlit!
Apoi ce sunt eu ca sĺ îndrept
lumea! Iatĺ ultima ratio
care împiedicĺ activitatea
fiecĺruia.
Omul, care îżi are atenˇia
îndreptatĺ asupra
activitĺˇii sale personale żi żtie
sĺ preˇuiascĺ virtuˇile
din care izvorĺżte aceastĺ
activitate, ażteaptĺ foarte
puˇin de la politicĺ. Politica nu
poate sĺ reformeze
adâncul sufletesc al unei
societĺˇi, ci ea se mĺrgineżte
la schimbĺrile de la suprafaˇĺ. O
lege politicĺ bunĺ
sporeżte numai posibilitatea
faptelor bune, dar nu dĺ
żi motivarea acestor fapte;
motivarea vine din sufletul
individual. Din bogĺˇia acestui
suflet individual rĺsar
toate bunurile sociale: legile,
moravurile, żtiinˇa, arta
żi toatĺ cultura societĺˇii. Fĺrĺ
el, nimic nu se produce;
cum fĺrĺ sĺmânˇĺ nu poate rĺsĺri
nici firul de iarbĺ, cu
toate cĺ atmosfera dimprejurul
lui ar fi în condiˇiile cele
mai prielnice. Politica
reglementeazĺ numai condiˇiile
externe ale vieˇii sociale,
sĺmânˇa faptelor sociale însĺ
stĺ în sufletul fiecĺrui
cetĺˇean. Fĺrĺ calitatea acestei
seminˇe, nici un progres nu este
cu putinˇĺ – oricâte
legi politice s-ar face...
Dar unde atenˇia nu este
îndreptatĺ asupra activitĺˇii
personale, żi unde lipseżte
conżtiinˇa valorii sufletului
individual, acolo este natural sĺ
stĺpâneascĺ politica.
De aceea românul este pasionat
pentru politicĺ. Pentru
el politica este ca o baghetĺ
magicĺ prin care totul se
40 / Constantin Rĺdulescu-Motru
poate transforma; fericirea
neamului întreg, ca żi
fericirea sa personalĺ pot fi
aduse prin politicĺ. „Dacĺ
aż fi eu la guvern“, „dacĺ aż
face eu legea“, cum s-ar
mai îndrepta lucrurile! Pentru
români lucrurile nu se
pot îndrepta decât prin lege.
Fiecare dintre noi are ca
supremĺ ambiˇie sĺ facĺ cel puˇin
o lege. Activitatea sa
proprie nu este unul sĺ o żtie
dirija cum trebuie; dar
fiecare totużi vrea sĺ facĺ o
lege prin care sĺ dirijeze
activitatea tuturor. Toˇi
ażteaptĺ mântuirea de la
acˇiunea poporului întreg. „Iatĺ
ce trebuie sĺ facem noi,
românii“; „iatĺ cum este mai bine
pentru neamul
nostru“; żi niciodatĺ: „iatĺ ce
trebuie sĺ fac eu, Ion sau
Gheorghe“, „iatĺ ce este bine
pentru activitatea mea“.
Când românul se desparte de grup
żi se priveżte ca
persoanĺ aparte, atunci este
totdeauna consumator;
ca producĺtor, niciodatĺ nu are
acest curaj. Când este
consumator, atunci el,
bineînˇeles, ca toatĺ lumea
vieˇuitoare, este individualist;
dar ca producĺtor de
bunuri, el ażteaptĺ totdeauna sĺ
vadĺ ce fac alˇii pentru
ca sĺ înceapĺ żi dânsul. Dacĺ
nimeni nu începe, nu
începe nici dânsul. Cele mai
energice sfaturi nu reużesc
sĺ-i clatine rutina żi sĺ-l
îndrepte spre întreprinderi
individuale.
Şi totużi rĺsar din când în când
żi întreprinderi
individuale! Sunt câˇiva
industriażi români, câˇiva
capitaliżti întreprinzĺtori
români... Sunt negreżit, dar
cu un suflet cu totul special,
adicĺ cu totul deosebit de
sufletul unui industriaż sau al
unui capitalist din ˇĺrile
apusene. Sufletul industriażului
de aiurea este stĺpânit
de frigurile muncii żi de riscul
luptei; în sufletul
industriażului român gĺsim
desfĺżându-se abilitatea
politicianului. Profitul
capitalistului român provine, de
cele mai multe ori, din mĺiestria
cu care acesta îżi
aserveżte bugetul statului.
Capitalistul român nu are
niciodatĺ încredere în forˇele
lui individuale, ci, ca żi
cel mai sĺrac dintre compatrioˇii
sĺi, el se bizuie pe
protecˇia statului, exclusiv pe
protecˇia statului.
Profesiunea care atrage mai mult
pe român este
aceea care nu-i prea departe de
mulˇime. Lui îi place
sĺ se simtĺ în mijlocul mulˇimii,
sĺ vorbeascĺ żi sĺ se
ajute cu mulˇimea. Specularea
forˇelor naturii prin
industrie żi comerˇ, el o
întreprinde numai în cazul cel
rĺu, adicĺ dacĺ nu poate fi
funcˇionar, avocat sau politician.
Când are talent, el rĺmâne la
avocaturĺ żi la
politicianism, adicĺ la
specularea concetĺˇenilor sĺi.
Ąn aceastĺ din urmĺ profesiune,
sufletul românului
câżtigĺ o energie neîntrecutĺ.
Cel mai anonim dintre
anonimi, intrat în politicĺ,
devine dintr-o datĺ „om
mare“. Şi cum toˇi românii au
râvna sĺ ajute żi sĺ
îndrume neamul, ˇara este
copleżitĺ de „oameni mari“.
Nu mai żtie neamul pe cine sĺ
urmeze. Mare a devenit
żi Ion, mare a devenit żi
Gheorghe, mare a devenit żi
Petre... S-a zĺpĺcit aproape tot
neamul, cĺ prea are
mulˇi „oameni mari“!
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com