Gioconda lui da Vinci schiţează o grimasă de durere, şi nu un surâs
obişnuit, şi, mai mult, suferă de hipercolesterolemie, a fost una din
ipotezele prezentate de doctorul Mircea Beuran, la conferinţa "Medicina şi
pictura".
Lecţii de anatomie, primele transfuzii de sânge, terapie rudimentară
cu raze X, maladiile modelelor din picturile celebre şi picturi în care
artiştii şi-au reflectat propria suferinţă au fost unele dintre subiectele
conferinţei "devorate" de publicul de la Teatrul Naţional Bucureşti, timp
de peste o oră.
În "Operaţia la picior" (1628), de Adrian Brouwer, un felcer
taie cu bisturiul rana de la piciorul unui bătrân care caută să-şi
stăpânească suferinţa. Pictorul, influenţat de tradiţii flamande şi
olandeze, era obişnuit cu gesturile de "mică chirurgie" şi alte manevre de
îngrijire necesare propriei persoane, în urma încăierărilor la care
participa.
Doctorul Mircea Beuran vorbeşte despre „Operaţia la picior”
(1628), de Adrian Brouwer (Foto: Mediafax)
Jules Adler realizează în 1892
"Transfuzie de sânge de capră ". Metoda trasfuziei de sânge de la
capră la om era periculoasă şi ineficientă, dar a fost utilizată o
perioadă împotriva tuberculozei.
În locul unui singur medic pictura
înfăţişează o echipă, sugerând că persoanele implicate se pot schimba, dar
nu şi tehnica procedurii ghidată de un protocol. Reprezentarea sângelui
este discretă, acesta fiind vizibil doar prin contrastul cu paloarea
extremă a pacientei şi cu predominanţa culorii albe din încăpere
În 1661, Rembrandt pictează circumcizia. Conform legii ebraice,
fiecare băiat evreu trebuie să fie circumcis la opt zile de la naştere
(reprezentând admiterea copilului în alianţa pe care Dumnezeu o face cu
Israel). În tablou, circumcizia este efectuată în ieslea de la Bethlehem,
de către un preot, în timp ce un altul citeşte un text şi alături de el
este Iosif. Copilul este ţinut de Maria în timpul operaţiei
ritualice.
O altă lucrare prezentată de Beuran
înfăţişa prima încercare de terapie a cancerului cu raze X de către
doctorul Georges Chicotot, la 1907. Pictura reprezintă un "moment istoric"
al radioterapiei împotriva cancerului de sân: doctorul are în mâna stângă
un ceas cu care cronometrează expunerea, iar în mâna dreaptă un arzător de
tip Bunsen din al cărui vârf ţâşnesc flăcări şi care încălzeşte tubul de
vid. Se observă un tub Crookes, cu care Wilhelm Rontgen a descoperit
razele X. Acestea sunt aplicate pe sânul pacientei prin intermediul unui
cilindru de sticlă.
Chirugul a prezentat şi maladiile unor
modele din picturile celebre. A început cu "Mona Lisa" (1503-1506) a lui
Leonardo da Vinci. Conform opiniei lui Vito Franco, profesor de anatomie
patologică la Universitatea din Palermo, Mona Lisa ar fi suferit de
hipercolesterolemie. Franco susţine că în jurul ochiului stâng al chipului
pictat se află o pată galbuie, "o colecţie de acizi graşi strânşi sub
piele". Semnele hipercolesterolemiei pot fi confirmate şi prin lipoame
subcutanate la nivelul mâinilor, arată specialistul.
A urmat "Portretul unui tânăr"
(1482-1485) de Sandro Botticelli. Eleganţa aproape feminină a
tânărului nobil se datorează degetelor sale subţiri deosebit de lungi
(arahnodactilie), element caracteristic pentru Sindromul Marfan, o boală
genetică ce afectează ţesutul conjunctiv, în special la nivelul ochilor,
scheletului osos şi sistemului cardio-vascular.
Şi personajul din "Madona cu gâtul
lung" (1535 - 1540) a lui Parmigianino prezintă elemente
caracteristice frapante pentru Sindromul Marfan.
Infanta Marguerita, în vârstă de cinci
ani, pictată de Diego Velázquez, pare să sufere de Sindromul Albright,
maladie genetică manifestată prin pubertate precoce, statură scundă,
fragilitate osoasă şi tulburări hormonale. În partea stângă se observă un
pitic şi o persoană de sex feminin cu acondroplazie.
În "Betsabeea la baie" a lui
Rembrandt, se observă modificările tegumentului de la nivelul sânului
stâng (umflătură laterală, cu culoare nefirească şi denivelări), sugestive
pentru un proces malign. Făcând cercetări în istorie, s-a descperit că
modelul lui Rembrandt, Hendrickje Staffels, murise ceva mai târziu după o
îndelungată suferinţă.
Genunchii umflaţi ale personajelor lui
Michelangelo indică un exces de acid uric, tipic celor deranjati de
calculii renali. Michelangelo însuşi suferea de calculi renali, de vreme
ce, în timp ce lucra la Capela Sixtina, artistul se hrănea numai cu pâine
şi cu vin.
Ultimul capitol al conferinţei lui
Beuran s-a intitulat "Artişti sub influenţa propriilor suferinţe". Un prim
pictor prezentat a fost El Greco (1541-1614), cunoscut drept consumator de
droguri halucinogene şi diagnosticat ca astigmat şi psihopat. Mulţi au
văzut în el un vizionar dezechilibrat. În bisericile din întreaga Spanie
se găsesc picturile lui care prezintă personaje alungite cu priviri
extatice. Corecţia optică prin lentile cilindrice aduce la normalitate o
bună parte din personajele sale, dar le devalorizează sub raport estetic
şi ca semnificaţie.
Francisco
Jose Goya y Lucientes (1746 - 1828) îşi pierde auzul la 28 de ani, ceea ce
alături, de un pesimism cronic, îl aduce într-o stare de cădere psihică
uluitoare. Lucrările din acea perioadă sunt dedicate coşmarurilor umane,
decăderii morale şi fantasticului morbid. Pentru cei apropiaţi, Goya
devenise un fel de nebun rătăcit într-o lume
pe care nu o mai întelegea. Din ce în ce mai abătut şi tulburat, pictorul
se izolează complet cumpărând reşedinţa numită "Casa Surdului" (din cauza
fostului proprietar, nu a sa). Aici lucrează febril la un ciclu macabru
intitulat "Lucrări întunecate".
Picturile erau murale (căci nu voia să le vadă nimeni din afară), iar
ulterior au fost transpuse pe carton. Din acea perioada datează celebra
"Saturn devorându-şi fii", una dintre cele mai impresionante
lucrări ale "groazei şi canibalismului". Unii critici spun că suferea de
encefalită şi că ilustra tot ceea ce îi apărea în coşmarurile sale.
Vincent van Gogh (1853-1891) spunea "Eu
îmi visez picturile, iar apoi îmi pictez visele". Ca patologii a avut
sifilis, epilepsie, din cauza abuzului de absint, depresie şi glaucom. O
cauză pentru cunoscutul incident în care şi-a tăiat urechea ar fi fost şi
Sindromul lui Ménière - care provoacă zgomote incomode în interiorul
urechii.
Totodată, medicii pun imaginea din "Biserica din Auvers "
(1890), caracterizată prin violenţa culorilor şi sugerând un cutremur, pe
seama schizofreniei.
Dintre toate picturile lui Van Gogh,
"Lan de grâu cu corbi" a fost, probabil, subiectul celor mai multe
speculaţii. Mulţi cred că este ultima lui lucrare, considerând cerul
învolburat plin de ciori şi poteca întreruptă ca prevestiri ale morţii
apropiate.
Ar trebui menţionat că fratele său Theo
a murit de sifilis paralizant (în 1891), sora sa Willemina van Gogh a
murit de demenţă (1941), fiind internată aproape patruzeci de ani într-un
azil psihiatric, iar fratele Cor (Cornelis Vincent) s-a sinucis în 1900, a
mai arătat Beuran
În cazul lui Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), una din dramele
vieţii sale a fost generată de faptul că în familia sa se obişnuia
căsătoria între rude. Şi astfel, Lautrec era copilul unor veri primari,
iar bunicile sale erau surori. Avea, în consecinţă, o maladie congenitală
care s-a manifestat puternic atunci când, adolescent fiind, şi-a fracturat
femurul stâng şi apoi pe cel drept. Picioarele sale nu s-au mai vindecat
corect niciodată, iar creşterea a stagnat. Adultul Toulouse-Lautrec măsura
doar 1,52 metri şi avea un tors de om normal. Boala l-a transformat
într-un spectator avid să se hrănească din exuberanţa altora, mai întâi la
circ, apoi la cabaret.
Frida Kahlo (1907-1954) spunea că pictura ei "poartă în ea mesajul
durerii". Avea sechele din cauza poliomielitei, a suferit fractură la
bazin şi triplă fractură la coloana vertebrală.
Conferinţa "Medicina şi pictura" a fost susţinută de Mircea Beuran în
cadrul Conferinţelor TNB.
Mircea Beuran este medic primar chirurg, profesor la Universitatea de
Medicină Bucuresti, şeful Clinicii de Chirurgie a Spitalului Clinic de
Urgenţă Floreasca, preşedintele Societăţii Române de Chirurgie - filiala
Bucureşti.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com