Sapte reguli filocalice pentru restabilirea sanatatii
To
Today at 9:07 PM
Sapte reguli filocalice pentru restabilirea sănătății
1.Starea
de bine mintal grăbeşte refacerea fizică
Este regula numărul
unu, şi toate celelalte sunt detalii ale ei. Starea de bine mental grăbeşte
refacerea fizică… Sănătatea noastră este o funcţie a psihicului şi a gândirii
pozitive. Omul este ceea ce gândeşte. O gândire care selectează afecte pozitiv,
o gândire bazată pe mulţumire fermă va asigura o sănătate bună sau o recuperare
rapidă. Aceasta se întâmplă deoarece trăim într-o lume în care pierdem adesea
condiţia sănătăţii celei bune.
Mulţumirea lăuntrică
este garantul păstrării acestei stări.Cum se poate dobândi mulţumirea? Mută
mintea de la „veacul acesta” şi mintea se va schimba. Întrebaţi-vă: suntem
mulţumiţi? Există o relaţie între mulţumire şi inteligenţă, între mulţumire şi
înţelegere. Dacă eşti tipul cerebral, întâi înţelegi lumea şi eşti mulţumit că
lumea este ceea ce este. Dacă aparţii tipului intuitiv, afectiv, întâi îţi
creezi starea de mulţumire, şi va urma înţelegerea. Depinde cărui tip mental îi
aparţii. Dacă dominanta este intuitivă, atunci creează-ţi o stare de mulţumire;
din ea va rezulta inteligenţa. Dacă dominanta este cerebrală, atunci înţelegerea
creează mulţumire.Este un fapt valabil şi în relaţia dintre doi oameni, doi
soţi.
V-aţi pus vreodată
întrebarea de ce apar frecvent situaţii conflictuale între soţi? Pentru că nici
unul nu înţelege natura celuilalt. De pildă, femeia trebuie înţeleasă din punct
de vedere al dinamicii afective. Oscilând între închidere şi deschidere. Ca să
se refacă afectiv, uneori femeia se închide, se retrage în sine, pare mâhnită.
Bărbatul o vede închisă şi retrasă, şi atunci se gândeşte că sentimentele ei
faţă de el s-au răcit. Dar acel bărbat nu înţelege că aşa-zisa răceală a femeii
este o fază naturală prin care ea trebuie să treacă pentru a-şi reface
comportamentul afectiv.Dinamica masculină este alta, oscilând între fugă şi
revenire. Ca să-şi refacă afectivitatea, bărbatul fuge. Iată de ce, atunci când
vede un bărbat „fugind”, femeia n-ar trebui să se teamă că sentimentele lui faţă
de ea s-au răcit; ea ar trebui să ştie că dinamica lui afectivă se reface prin
fugă.
Această idee nu
trebuie înţeleasă eronat, cum că cei care fug au şi dreptate s-o facă. Fuga
poate fi exprimată divers – un bărbat „fuge” în cititul presei, e absent din
casă. E şi asta o fugă. Sau „fuge” să joace table cu vreun vecin. Sau „fuge” la
mănăstire, dacă este mai pios. Femeia trebuie să înţeleagă că bărbatul are, la
un moment dat, nevoie să „fugă”. Înţelegerea faptului că asemenea stări sunt
naturale ar putea evita numeroase conflicte, conflicte care generează ulterior
perturbări de personalitate ale membrilor familiei – fie localizate scurt, fie
cu amprentă de durată aspra copiilor.Psihologii au explicat deja că majoritatea
impasurilor pe care le vor avea copiii noştri mai târziu sunt cauzate de
conflictele din familie, petrecute în perioada copilăriei acestora. Aceasta
este, deci, prima regulă: sănătatea este o consecinţă a
binelui mental. Iar acest bine mental are la bază înţelegerea şi stare
de mulţumire. Nu automulţumire, ci acea mulţumire care, la urma urmei, înseamnă
înţelegere.
2.
Nu considera boala doar ca o pedeapsă pentru păcate
Unii consideră boala
ca fiind doar o pedeapsă pentru păcate: aceasta poate duce la o slăbire psihică.
Omul bolnav se reface mai greu când consideră că a fost bătut de Dumnezeu, şi că
Atotputernicul i-a dat boala în chip de pedeapsă. Dar dacă boala nu este doar o
pedeapsă pentru păcate, ce este atunci? Putem vorbi despre boală ca fiind o
oprire de la păcat, o informaţie, o atenţionare că am încălcat o lege. În
bunătatea Sa, Dumnezeu alege și
caile durerii pentru al ajuta pe om să se
dezlipească de păcate și
să întoarcă iarăși privirea
către cer.
S-a pus adesea
întrebarea: „De ce ne îmbolnăvim?”. Un răspuns ar fi că ne îmbolnăvim ca să ne
amintim de Dumnezeu. Întotdeauna când suntem bolnavi ne amintim de Dumnezeu.
Putem spune că de fapt, ne îmbolnăvim ca să ne smerim, ca să ne aducem aminte că
suntem trecători. În afară de asta, de ce ne mai îmbolnăvim? Ne îmbolnăvim ca să
smulgem tandreţe. În lumea aceasta în care toţi sunt grăbiţi, nimeni nu vrea, nu
are timp ca să ne dea tandreţe. Atunci, inconştient, ce facem? Ne îmbolnăvim, ca
să smulgem tandreţe, căldură. Le amintim celor din jur că ne datorează căldură,
căci ei uită! Toţi datorăm ceva semenului.
3.
Boala nu trebuie privită ca o catastrofă, ci ca un prilej de introspecţie, de
linişte, de întrerupere a gândurilor
Definiţia păcatului
o ştim. Păcatul sunt grijile şi încălcarea celor trei legi universale revelate.
Dacă până acum nu ştiaţi foarte limpede ce înseamnă „păcat”, iată o definiţie
ajutătoare. Păcat înseamnă să ai griji – dacă ai griji, ai păcate. Grijile ne
împuţinează liniştea, împuţinează viaţa. „Rumegarea” gândurilor slăbeşte omul.
Boala prilejuieşte această întrerupere a grijilor; este o oprire forţată din
„mecanica păcatului”, din mecanica vieţii păcătoase.
Există o a 11-a
poruncă – noi ştim doar 10, pe care le-am interiorizat şi după care ne
conducem.Porunca a 11-a apare ca un verset în Psalmul 45, sună aşa: „Opreşte-te
şi cunoaşte!” („Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu” Ps. 45:10).
Considerăm această frază ca porunca a 11-a.Ştiţi că în Pentateuh (Vechiul
Testament) sunt 613 porunci?! În afară de cele 10, cele mai importante, în
primele 5 Cărţi ale lui Moise apar deci şi multe altele. Iar a 11-a ar fi
„Opreşte-te şi cunoaşte!”. Nu poţi ajunge la cunoaştere din mers. Noi trebuie să
descoperim oprirea spirituală. Opreşte-te şi citeşte Filocalia sau Patericul.
Opreşte-te şi fă un minut de introspecţie. Introspecţie înseamnă liniştea
interioară. Nu analiza interiorul: analiza este un viciu intelectual.
Introspecţia este doar linişte interioară.Opreşte-te deci şi cunoaşte înălţimea
ta spirituală, precum şi dimensiunea ta cea mare.
Această a 11-a
poruncă este încununarea celor 10 porunci cunoscute, după ce te-ai civilizat,
când începi să-ţi descoperi dimensiunea metafizică. „OPRIREA” este o practică.
Ea a fost dezvoltată în Filocalia, care a propus „exerciţiul celor 6 opriri”.
Acest „opreşte-te” se poate referi şi la controlul celor 6 surse de agitaţie şi
dezorganizare a personalităţii. Prima oprire este stabilitatea fizică: ea atrage
după sine stabilitatea minţii şi lipsa grijilor. A doua oprire este oprirea de
la păcat. A treia oprire este oprirea de la mâncarea care ne aprinde. A patra
oprire: de la adunarea cu oamenii inferiori moral – deci un îndemn de a te aduna
cu oameni sporiţi, cu oameni cu preocupări înalte. Oprirea este stazis. În
greceşte, stazis înseamnă exerciţiu spiritual, cum ar fi rugăciunea. Şi
rugăciunea este tot oprire. Aceasta este deci regula a treia: boala este un
prilej de oprire, de introspecţie.Omul se îmbolnăveşte nu numai pentru că
încalcă o lege, ci să-şi amintească de o lege sacră, şi să se
schimbe…
4.
Boala este un prilej de schimbare
Dacă vom privi boala
din acest punct de vedere şi dacă nu ne vom mai teme de ea, vom constata că
astfel ieşim mai repede din boală. După ce au fost bolnavi, mulţi oameni şi-au
schimbat modul de a mânca, de a trăi, de a (con)vieţui.
5.
Devii sănătos dacă îţi doreşti cu adevărat acest lucru
Asta înseamnă,
întrucâtva, că mulţi sunt bolnavi pentru că, în inconştient, ei se lasă să fie
bolnavi. Afirmaţia poate părea, la prima vedere, şocantă. Şi totuşi, ei sunt
bolnavi, în primul rând, ca să-şi atragă un beneficiu nevrotic: vor să fie
trataţi ca nişte copii. Când lupta vieţii ne copleşeşte, toţi simţim nevoia să
fim trataţi precum copiii; atunci subconştientul „cheamă” o boală. Dacă vrei cu
adevărat să devii sănătos, devii sănătos.
6.
Ajută-ţi subconştientul să grăbească vindecarea
Acest lucru este
posibil: să-ţi ajuţi subconştientul. Este un proces care se petrece în stare de
relaxare, într-o stare destinsă – mai ales dacă eşti bolnav. Relaxat, cu ochii
închişi, repetă-ţi dorința
însănătoşirii. Rostește o
rugăciune scurtă: Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui
Dumnezeu, miluiește-mă pe
mine păcătosul și către
Maica Domnului Preasfântă Născătoare de
Dumnezeu miluiește-mă!Repetarea
acestor formule duce la preluarea lor de
către rinencefal, iar rinencefalul transmite comenzile de refacere acolo unde
este nevoie. Rinencefalul, diencefalul şi formaţiunile reticulare trimit
comenzile de refacere acolo unde este slăbită structura
noastră.
7.
Pentru cei vrednici, un impas precum o boală poate să fie un prag
iniţiatic
Boala nu numai că
îţi dă o informaţie despre viaţă, dar îţi poate crea şi condiţia unei schimbări
mentale profunde, o trăire iniţiatică. Acestea sunt regulile restabilirii
sănătăţii. Ajungem din nou la regula dintâi: starea de bine mental întreţine
starea de bine fizic şi grăbeşte refacerea fizică. Cu cât vom supraveghea mai
bine mentalul, cu atât vom stăpâni starea de sănătate. Omul ar trebui să ştie nu
numai cum poate să îşi revină, cum să-şi restabilească sănătatea. El ar trebui
să ştie câte ceva despre corelarea dintre greşeală şi boală – ce tip de greşeală
naşte o categorie de boală – tocmai pentru a evita
îmbolnăvirea.
Asta trebuie
reţinut: faptul că, sănătoşi fiind, putem să evităm o eventuală îmbolnăvire prin
starea de bine mental. Starea aceasta de bine mental poate fi clădită prin
autoimpunere şi prin purificare.
***
Predispoziţia
noastră pentru boală vine din predispoziţia pe care o avem de a alege răul. Noi
alegem răul. Dumnezeu nu vrea răul omului; omul alege răul. Omul alege răul
pentru că este uneori neştiutor. Nu ştie exact ce este bine şi ce este rău.
Alteori omul alege răul din constrângere. Este constrâns să îl aleagă.
Constrângerea ţine de firea omului, de naşterea lui.
Originea bolilor
depăşeşte, adesea, puterea noastră de înţelegere.
Există 3 origini
reperabile:
1. Unele boli sunt
genetice sau ancestrale: te-ai născut cu o povară în soartă. Nu eşti răspunzător
de aceste boli, ele sunt nişte poveri. Te-ai născut cu ele.
2. Alte boli provin
din conflictele sau traumele avute în perioada prenatală şi în copilărie. Dacă
au existat conflicte puternice sau traume în acea perioadă, individul le va
resimţi în tot timpul vieţii. Iată de ce copilăria, familia, mediul sacru al
casei trebuie privire cu mare grijă.
3. Boli cu surse
nomice. Nomos, în limba greacă, înseamnă lege. Acestea sunt bolile despre care
deja am vorbit, venite dintr-o încălcare a Legii revelate. Şi este palierul
actual: cumul cotidian de erori.
Pe
lângă toate acestea, la maturitate putem să observăm că în noi există o
predispoziţie la îmbolnăvire în funcţie de anumite coordonate – două la număr.
Adică: (1) ne îmbolnăvim pentru că suntem agresivi şi (2) ne îmbolnăvim pentru
că ne simţim vinovaţi.
Agresivul şi
vinovatul se îmbolnăvesc mai uşor. Neagresivul şi nevinovatul fac faţă multor
condiţii grele fără să se îmbolnăvească; fac faţă şi mediilor contaminate fără
să se îmbolnăvească. În privinţa agresivităţii, trebuie spus că de multe ori
nici nu o conştientizăm. Vă ştiţi agresivi? Cu siguranţă nu!
Există printre
cunoştinţele mele un domn care este foarte bisericos; are circa 40 de ani, merge
la biserică, este un bun închinător, un practicant al religiei. Cu toate aceste
calităţi, femeia din preajma lui, prietena lui simţea lângă el un disconfort
extraordinar. Cei doi au venit la mine să mă întrebe de ce se întâmplă acest
lucru, de ce ea simte astfel. Dacă o priveai pe acea tânără , constatai că în
preajma bărbatului respectiv starea ei era una tensionată, grea….
Concluzia este că bărbatul avea o agresivitate inconştientă, foarte puternică,
care influiența
și starea
sufletească a partenerei
sale.
El s-a mirat atunci
– de unde agresivitate, când se ştia pios, milostiv? Stând un pic de vorbă cu
el, am aflat că mai fusese căsătorit, divorţase şi purta o ură înverşunată
primei sale soţii. E lesne de înţeles că, în preajma lui, orice femeie simte un
mare disconfort, pentru că el se împotriveşte femeii în sine.
Aflând acestea,
bărbatul m-a întrebat ce-i de făcut. „Trebuie să-ţi rezolvi agresivitatea
inconştientă”, i-am spus.
În viaţa sa
conştientă, el era bun, milostiv, însă inconştient era agresiv. El ştia că este
bun ca pâinea lui Dumnezeu – făcea şi pomeni, punea lumânări la biserică – , nu
agresiv.
„Cum să-mi dizolv
agresivitatea inconştientă?” m-a întrebat.
L-am sfătuit ca în
fiecare zi, în rugăciunile sale, să o pomenească pe fosta lui soţie şi să ceară
pentru ea putere, sănătate, gândire bună.
„Cum să cer aşa ceva
pentru ea? Este o scorpie, cea mai mare scorpie! a ripostat el. Nu pot să mă rog
pentru ea!”
„Acest nu pot
trebuie să-l depăşeşti! Numai dacă te rogi pentru ea o să-ţi dizolvi
agresivitatea inconştientă”.
„Dar nu merită…”,
mi-a răspuns.
„Tocmai pentru că nu
merită! Cu cât te rogi mai mult pentru ea, cu atât ea va înflori, acolo unde se
află”.
„Dar nu merită să
înflorească! Vreau să piară, să se usuce!”
„Iată, cred că ţi-ai
conştientizat destul de bine de ce, când se află lângă tine, prietena ta se
simte apăsată!”, i-am zis eu atunci.
Ce se întâmplă când
ai o inimă înnegrită? Eşti vulnerabil. Poţi să iei foarte uşor o gripă sau o
infecţie, de exemplu. În acelaşi timp, poţi resimţi influenţa negativă ce vine
dinspre o anumită persoană, sau pur şi simplu din câmpurile din jurul nostru
(din care, când suntem sănătoşi, selectăm numai
pozitivitatea).
Revenind, pot să vă
spun că acel pacient a reuşit până la urmă să se vindece, să se roage cu bucurie
pentru acea „scorpie”. În cele din urmă a început să vadă că nu era chiar aşa de
scorpie cum credea el, şi că numai încărcătura lui de ură o făcea pe fosta lui
soţie să pară atât de rea.
O
doză de agresivitate inconştientă avem cu toţii, să ştiţi. Ne naştem cu ea. Ea
este baza complexului Cain. Inconştient, vrei să-l elimini pe semenul tău. Omul
se simte bine dacă elimină un om. Subconştientul se simte bine când lichidează
pe cineva, când extermină. Ce înseamnă acest lucru? Să ne gândim la serviciu, de
exemplu. Toţi colegii îţi par răi şi urâcioşi. Te-ai simţi bine dacă ai reuşi
zilnic să elimini câte unul… Inconştient, deci, purtăm în noi complexul Cain –
unii mai puternic, alţii mai slab. Cert este că acest complex produce în noi o
anumită vulnerabilitate.
Cum dispare
agresivitatea inconştientă? La modul practic, această agresivitate dispare
mâncând mai des verdeţuri. E un lucru la îndemâna noastră. Dacă mănânci
verdeţuri, descreşte agresivitatea inconştientă – foarte simplu. E una dintre
cele 6 opriri: oprirea de la hrana care aprinde simţurile, care aprinde
agresivitatea. Noi nu ne dăm seama, mâncăm asemenea hrană spre împuţinarea
vieţii noastre şi spre urâţirea ei.
Dar mai ales terapia
iertării şi ofranda remediază agresivitatea inconştientă. „Împacă-te cu
aproapele tău… cu fratele tău, cu pârâşul tău”. (Matei 5:23-25). Dacă ai o
aversiune faţă de cineva, atunci la rugăciune evocă-i faţa senină şi
„dăruieşte-i” mental: pace, sănătate şi Har. Agresivitatea inconştientă se
împarte şi ea în 3 categorii: împotriva ta, împotriva semenului tău şi împotriva
spaţiului în care trăieşti. Conflictul psihic cu spaţiul predispune la boli de
piele, dar şi la dizarmonii nervoase.Cei agresivi împotriva lor înşişi sunt
foarte mulţi. Poate tu crezi despre tine că eşti blând. Adesea cei blânzi îi
iartă pe toţi ceilalţi şi se atacă pe ei înşişi. Asta este o agresivitate
împotriva ta.
Să nu spui
niciodată: „Nu merit să trăiesc”. Această agresivitate naşte predispoziţii
maladive în zona bazală. Bolile uterului pornesc de la această atitudine, de la
această auto-depreciere, de la această auto-ieftinire a femeii. Dacă aveţi
probleme în zona bazală, la aparatul uretral, să ştiţi deci, că prima măsură pe
care trebuie s-o luaţi este să vă schimbaţi atitudinea faţă de voi. Orice altă
depreciere naşte aici vulnerabilitate.
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com