Pana
pe la inceputul anilor '70, pe locul actualului
hotel Dorobanti au existat doua localuri: "Mon
Jardin" si "Poarta Alba".
Primul era un
restaurant interbelic, cu loji de plus si ring de
dans, iar vara cu o gradina faimoasa. La "Mon
Jardin" s-a cantat jazz chiar si in anii '50, cand
acesta era considerat "muzica decadenta". Din
formatia de la "Mon Jardin" au facut pe atunci
parte Sergiu Malagamba, Iancsi Korosi si Johnny
Raducanu. A cantat in particular cu aceasta
formatie Yves Montand, care in 1956 a intreprins
un turneu la Bucuresti; unul rasunator, intrucat
de aproape un deceniu nu mai venisera in Romania
interpreti din Occident. Yves Montand era pe
atunci comunist. A sustinut cateva concerte, iar
dupa unul dintre acestea a fost dus la "Mon
Jardin", unde a ramas incantat de jazz-ul
interpretat acolo si a cantat impreuna cu
formatia. Nu-i exclus ca vreunul dintre muzicanti
sa fi incercat sa-i tempereze entuziasmul pentru
ideologia rosie. Frecventau in anii '50 "Mon
Jardin"-ul criticii de arta Petru Comarnescu si
Eugen Schileru, calamburgiul Oscar Lemnaru si
multi alti intelectuali.
Poarta Alba era o
carciuma cu ciorba de burta si gratar unde se
consumau bere si alcooluri distilate, inclusiv
secarica, populara bautura din anii '50. Intr-o
seara a nimerit acolo si Maria Tanase. Era iarna
si un taran din apropiere de Bucuresti isi
priponise calutul cu care aducea marfa la piata la
intrarea in local. Maria Tanase a intervenit
pentru ca animalul sa fie ingaduit inauntru, la
caldura. Acesta, ascultator, s-a lasat jos intr-un
colt al carciumii si-a adormit cu capul sub masa
stapanului.
Adio, mama!
La "Poarta
Alba" venea autorul versurilor cantecului "Din
bucata mea de paine" ("Din bucata mea de
paine/Am hranit un om si-un caine/Omul nu ma mai
cunoaste/Cainele ma recunoaste"), care putea
fi auzit in bodegile de periferie, si mai veneau
vreo doi poeti de carciuma; specie de mult
disparuta. Acestia isi multiplicau poeziile pe
coli de hartie, si, dupa ce intrau in local, le
imparteau clientilor asezati la mese. Dupa o
jumatate de ora, poetul facea din nou turul
meselor si isi strangea versurile. Unii musterii
drept rasplata, ii trimiteau autorului ceva de
baut: o halba de bere o tescovina, o suta de
rachiu sau de "Adio, mama!"... Versurile unui poet
de carciuma puteau suna in felul urmator: "Eu nu-s
decat un vagabond/Batut de vanturi si de
ploi;/Sunt un gunoi/Dar, din an in an/Imi fumez
pipa mea sub un castan."
Pe vremea
"dezghetului", cand galantarele si rafturile
restaurantelor nu mai erau goale, Pastorel
Teodoreanu sustinea in revista "Magazin" o
"Cronica gastronomica", iar Maria Tanase canta la
redeschisul restaurant "Continental de pe Calea
Victoriei acompaniata de Faramita Lambru. In
pauza, cantareata mergea in bucataria localului sa
fumeze cu sete doua-trei tigari, una dupa alta,
impreuna cu instrumentistul, care tocmai isi
instalase telefon si se furlandisea fata de
personalul restaurantului, sunand acasa. Intr-una
din seri, intrebandu-si in receptor nevasta ce ii
gatise, dupa primirea raspunsului, o indemna: "Da'
sa pui, fa, in tocana si-o foaie de dafin... si
pune si nitel piper..." Plictisita, Maria Tanase
ii recomanda intre doua fumuri de tigara:
"Spune-i, ma, sa puna si niste cacat!" Prompt,
acordeonistul se executa: "Doamna Maria zice sa
pui si niste cacat, pentru ca vine si dumneaei la
masa."
Raj Kapoor a inregistrat la
Electrecord.
Un alt turneu al unui artist
strain care a lasat urme adanci la Bucuresti, mai
ales in cartierele marginase, a fost cel
intreprins in 1958 de actorul si cantaretul indian
Raj Kapoor, protagonistul filmelor "Vagabondul"si "Articolul 420"
Raj Kapoor a aparut si la noua televiziune - care
emitea din 1957. A
inregistrat un disc la Electrecord cu piesa
"Avaramu" din coloana sonora a filmului. Pe
canavaua acestuia, lautarii au dat la iveala o
manea care s-a cantat apoi ani de zile prin
bodegile de la periferie: "Pe Soseaua
Colentina trece Rita cu masina".
In anii cincizeci-saizeci, omul bine cotat avea motocicleta si magnetofon
Tesla - cehoslovac. Motocicletele cele mai sic erau
din RDG, MZ, de 250 cm3, si Jawa
(cehoslovaca). Mai existau Zundapp si BMW, unele
cu atas, dar acelea erau din timpul sau dinaintea
razboiului. La sfarsit de saptamana, bucurestenii
cu motociclete plecau impreuna cu sotiile sau cu
prietenele spre Snagov, Mogosoaia, Padurea
Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile
date in apartamente particulare, sambata seara,
magnetofonul era un simbol de modernitate si
inlesnire. In anturaje mai modeste, cu acelasi
prilej, se puneau la patefon discuri cu Dorina
Draghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. Dupa discuri de patefon dansau si elevii
din ultimele clase de liceu atunci cand mergeau in
excursie la munte, "scolile medii" avand patefon
in dotare.
Berlin in locul lui
"Modern"
In fostul local "Modern" aflat in
capatul dinspre Calea Victoriei al fostei strazi
Sarindar s-a deschis in 1958 restaurantul Berlin ,
cu specific culinar german, decorat de catre un
arhitect din Republica Democrata Germana. La etaj
exista un bar cu taburete inalte, unde Berea
blonda Radeberger, imbuteliata in sticle de o
jumatate de litru, era servita in sonde. Multe
dintre restaurantele bucurestene fusesera
rebotezate: Capsa devenise "Bucuresti", de pilda.
Athenee Palace isi pastrase insa hramul si-l
pastrase si pe Petrica Johnson, barmanul de
culoare de pe vremuri. La Capsa (tot asa ii zicea
lumea) si la Athenee Palace venea noua elita
intelectuala fidela regimului, aflata la loc de
cinste intre privilegiati.
In cele doua
braserii mai puteau fi vazuti si scriitori
interbelici straini de gratiile noului regim,
precum poetul Ion Barbu, sau Pastorel Teodoreanu.
Acesta din urma, putin grizat, intr-o seara iesind
de la Athenee Palace, a scos o bancnota de cinci
lei vrand sa i-o dea portarului - credea el -
galonat si plin de fireturi, cu rugamintea:
"Adu-mi te rog, un taxi." Poetul il confundase pe
portar cu un amiral venit la o receptie. Indignat,
acesta si-a declinat identitatea, amenintandu-l cu
arestarea pe poet. "Atunci, adu-mi un
vapor".
Katanga, botezata dupa studentii de
culoare In apropiere de Athenee Palace, pe locul
actualului Hotel Bucuresti, intr-un imobil
prabusit la cutremurul din 1977, isi continua
existenta, la parter si la primul etaj, Cofetaria
Nestor, rebotezata " Victoria ". La etaj,
cofetaria avea aspectul unei braserii elegante. O
frecventau domni de pe vremuri, cu parul alb sau
grizonat, imbracati pedant, unii arborand batista
la buzunarul de la piept al hainei. Aici se
serveau caf�rap�i
Mazagrin, cu paiul lipit de sticla brumata a
sondei, bere germana, vermut italian, coniac
indigen, citron press�i
oranjada... Specialitatile de cofetarie erau
pregatite dupa retete vechi, adesea de catre
aceiasi oameni din epoca anterioara instaurarii
comunismului. Se serveau la "Nestor" profiterol,
tort si merengue-glace inghetata simpla ori
asortata cu frisca si "langue de chat",
Coube-Jacques, Krantz, Joffre, Parfait Marechal,
prajituri "Bibescu", carora ulterior li s-a spus
"Tosca", pricomigdale, alune de padure pudrate fin
cu sare, cafea turceasca si cafea-filtru. La
parter, pe langa bomboanele cu visine trase in
ciocolata si fructele confiate, se vindeau, in
cutii, fondante... O braserie cu scaune inalte
imprejurul barului fusese deschisa la parterul
unui bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae
Balcescu - noua denumire - care se invecina cu
Biserica Boteanu. Intrucat veneau studenti de
culoare, nu putini in Bucurestiul epocii, i s-a
spus " Katanga ", porecla substituindu-i
numele.
Ciao, ciao, bambina
Primele
doua congrese ale Partidului Muncitoresc Roman se
desfasurasera in Sala Ateneului. Apoi, ocarmuirea
s-a gandit sa inalte o cladire anume pentru ele si
asa a fost construita, la sfarsitul anilor '50
Sala Congreselor, cu o capacitate de 3600 de
locuri, in spatele fostului Palat Regal. S-au
demolat case vechi pentru ca noul edificiu sa fie
inconjurat de o duzina de imobile dominate de un
bloc turn cu 14 etaje. La parterul unuia dintre
acele blocuri mai exista si azi magazinul
"Filatelia", inaugurat in 1960, iar in capatul
opus, colt cu strada Stirbey Voda, la parterul
altui bloc, s-a deschis tot atunci un
restaurant-expres spatios, modern pentru acele
vremuri, in care se putea lua masa de pranz
compusa din doua feluri de mancare cu circa 10
lei.
Dupa ce in Sala Congreselor s-a tinut,
in iunie 1960, al treilea conclav al partidului
unic, au inceput sa fie proiectate aici filme,
indeosebi premiere, i s-a zis Sala Palatului, iar
din 1962 au inceput sa cante pe scena ei solisti
straini. Intre primii, Domenico, Modugno. In iarna
lui 1962 Modugno a cantat aici "Alleluia" si
cateva din compozitiile sale; "Volare", "L'uomo in
frac", "Piove", ramasa multa vreme in amintirea
romanilor prin refrenul "Ciao, ciao, bambina"... A
inregistrat si el un disc la Electrecord. In
acelasi an a mai cantat o celebra soprana
peruviana de coloratura, Imma Sumah, apoi Claudio
Villa, facand furori cu "Un tango italiano". Era
vremea muzicii usoare italiene - din 1964
Televiziunea Romana incepe sa retransmita
Festivalul de la San Remo. Insa noul "dezghet"
adusese cha-cha-ul, muzica latino-americana,
concomitent cu bomboanele cubaneze (din trestie de
zahar, colorate, in forma de inimioara) si
twist-ul, iar mai apoi Beatlesii.
|
frumoase vremuri, eu regret un sing lucru, ca nu l am cunoscut pe bunicul meu, omorat de un nenorocit de securist intr un accident de circulatie in zona pantelimon, securistul neacordandu i prioritate, culmea el conducea o motocicleta cu atas marca zundapp model 1956, cica era o bijuterie, ultimu discurs care l a avut cu tatal meu, suna asa ," ma duc sa i au tigari" si dus a fost, culmea, ca dupa cele intamplate tot pe el l au scos vinovat de neacordare de prioritate, comunisti imputiti.......
ReplyDelete