Schimbari iminente
Deşi astăzi suntem încă obişnuiţi cu ele, mai curând sau mai
târziu ele vor fi altfel! Este bine să ne adaptăm de acum, să
acceptăm ideea că ele sunt în curs de dispariţie / schimbare –
poate nu la fel de repede în toate regiunile lumii…
1. OFICIILE POŞTALE
Trebuie să fim pregătiţi pentru o lume fără oficii poştale. În
majoritatea ţărilor, serviciile poştale clasice (susţinute de stat)
sunt atât de adânc împotmolite în probleme financiare încât nu se
întrevăd modalităţi ca ele să fie susţinute pe termen lung.
Firmele private, de genul "FedEx" şi "UPS", asigură transportul şi
distribuirea coletelor pe plan naţional şi mondial, cu un profit
uriaş, având fiecare câteva sute de mii de salariaţi. Ele se vor
dezvolta şi ramifica, utilizând cele mai moderne mijloace de difuzare.
Deocamdată poşta "de stat" are încă, în majoritatea statelor, un
statut protejat. Prin lege, este garantată şi responsabilă pentru
comunicaţia poştală. Bonul de trimitere/primire are valoare legală
de dovadă, şi dacă trimiterea se pierde pe drum poşta poate fi
trasă legal la răspundere.
2. CECUL
Ţări avansate, ca de ex. Marea Britanie, se pregătesc deja să
desfiinţeze cecurile (ca formă de plată) în următorii câţiva ani.
Aceasta din cauza costurilor mari ale procesării cecurilor. Ele vor fi
înlocuite în întregime de carduri din plastic şi de tranzacţiile
online.
3. ZIARELE
Sub forma tipărită, tirajul ziarelor este într-o scădere dramatică.
Deja câteva cotidiene mari au renunţat la versiunea tipărită.
Tendinţa este tot mai marcată. Tânăra generaţie pur şi simplu nu
citeşte ziarul – ei preferă (dacă mai citesc vreun ziar) versiunea
online. Acum editorii de ziare şi reviste caută o alianţă cu Apple,
Amazon şi cu companiile majore de telefonie mobilă pentru a dezvolta
un model de abonamente cu plată care să le salveze profiturile.
4. CARTEA
Am discutat cu cineva care mi-a declarat că nu va renunţa niciodată
la cartea tipărită, la senzaţia de a ţine cartea în mână şi de
a-i răsfoi paginile. Aşa credeam şi eu până când am accesat nişte
librării online (librării virtuale) unde am văzut că pot citi
gratuit chiar un capitol întreg de previzualizare înainte de a
cumpăra. Iar preţul era sub jumătate din cel al unei cărţi
tipărite! Şi, culmea, m-am obişnuit foarte repede cu "e-book"-ul sau
"rama digitală" şi practic am uitat că nu mai ţin în mână o carte
ci un "gadget"…
5. TELEFONUL FIX
Deşi la acest capitol părerile sunt încă împărţite, multă lume a
ajuns deja la concluzia că poate renunţa la telefonul fix, păstrând
numai unul sau două telefoane mobile. Excepţie vor face, poate,
familiile numeroase care efectuează zilnic un număr mare de convorbiri
locale. Însă mulţi păstrează telefonul fix doar din
obişnuinţă…
6. MUZICA
Este un capitol mai complicat şi mai neclar al schimbărilor. Se spune
că "industria muzicii" se află în mijlocul unui proces de moarte
lentă, impregnat de descărcările ilegale, de lăcomia şi corupţia
mediilor implicate, de dificultatea muzicii inovative în a ajunge la
ascultătorii care o aşteaptă. Marile "mărci" (_labels_) şi firmele
de radio se "auto-distrug"; aproape jumătate din ce se cumpără azi
reprezintă "bucăţi de catalog", deja cunoscute de marele public. Mai
multe pot fi aflate din cartea "_Appetite for Self-Destruction_" de
Steve Knopper şi documentarul video "_Before the Music Dies_."
7. TELEVIZIUNEA
Şi televiziunea trece prin transformări dramatice. Reţelele de TV
prin cablu au venituri tot mai mici, clienţii se împuţinează
fiindcă mulţi preferă să privească TV-ul şi filmele direct de pe
computere. Pe de altă parte, companiile de televiziune – pentru a
rămâne profitabile – îşi scad cheltuielile, în dauna calităţii
programelor difuzate şi crescând până la limite uneori greu de
suportat cantitatea de publicitate. Răspunsul se pare că vine tot de
la continentul american. Aşa cum în urmă cu o jumătate de secol
americanii au lansat televiziunea prin cablu, acum tot ei propun
înlocuirea (sau suplimentarea) ei cu ceea ce s-ar putea denumi
"televiziune la comandă". Exemplul tipic este "Netflix". Cum
funcţionează? Un abonament de $10…15 lunar are două componente: (a)
DVD-uri – care se trimit prin poştă – şi (b) livrare de programe
/ filme – prin vizionare directă ("_streaming_"). Totul fără
reclame, fără "rating", la calitate maximă. Clientul are nevoie doar
de un DVD-player pentru componenta (a) şi de un PC cu Windows instalat
pentru componenta (b). Clientul cere ceea ce doreşte, costul celor mai
multe comenzi este inclus în abonament (suplimentar, contra cost, se
pot comanda jocuri, programe speciale etc.). Sună bine?
8. PROPRIETATEA (POSESIA)
Ideea de proprietate va suferi şi ea modificări. Astăzi suntem
obişnuiţi să fim posesorii unui PC cu hard-drive-ul lui pe care avem
stocate documente, imagini, muzică, filme etc. Ele se află în
proprietatea fiecăruia dintre noi, pot fi accesate folosind un software
adecvat şi copiate, stocate pe medii ca CD-uri, DVD-uri, HDD-uri sau
memorii externe. Suntem "proprietarii" lor. Dar ce ne propun Apple,
Microsoft şi Google? Sunt în curs de finalizare ultimele "_cloud
services_" (nu am găsit un termen potrivit în limba română). Asta
înseamnă că sistemul Dv de operare va fi organic legat de internet.
Dacă daţi clic pe o icoană, se va deschide ceva din "norul"
internetului. Iar dacă veţi salva un fişier, acesta va fi stocat tot
în acest "nor". Desigur, veţi plăti un abonament lunar furnizorului
de "cloud". În această lume virtuală, avantajul va fi că veţi putea
accesa cărţile sau muzica Dv de pe orice calculator, laptop sau
dispozitiv mobil, oriunde v-aţi afla. Aceasta este partea "bună" a
lucrurilor. Dar, pe de altă parte, întrebarea firească este: cât de
stabil va fi acest întreg edificiu? Dacă, la un moment dat, totul va
dispărea? Scepticii vor prefera să se deplaseze până la raftul cu
albume foto, la biblioteca unde îşi păstrează cărţile sau să
insereze în calculator CD-ul dorit… În concluzie, cloud-ul îşi are
rostul lui, dar şi limitele lui. Probabil nu va înlocui complet
niciodată "proprietatea" şi "controlul" pe care le oferă un suport de
informaţie local. În final, o mică remarcă: calculatoarele
"mainframe" de acum 30-40 de ani mergeau într-un fel pe aceeaşi idee,
că utilizatorul nu are nevoie decât de un "terminal" care să-i dea
acces la resursele şi "inteligenţa" unui "server" mamut central. Cât
de bine a rezistat modelul acela s-a văzut odată ce au apărut primele
calculatoare personale…
9. INTIMITATEA
Iată un concept în curs de dispariţie! Se înmulţesc camerele de
luat vederi pe străzi, în magazine, în clădiri şi chiar
încorporate în calculatorul, laptop-ul sau mobilul Dv. Ca rezultat,
veţi putea fi sigur că 24 de ore din 24 "ei" (adică cei interesaţi,
cei care vă urmăresc) vor şti cine sunteţi, unde vă aflaţi şi ce
faceţi. Vor fi ajutaţi în mod decisiv de sistemul GPS şi de
programul "Google Street View". Una din consecinţele benefice (sau cel
puţin inofensive) ar fi că "ei" vă vor putea construi un "profil"
cât mai fidel, care să reflecte obiceiurile Dv şi astfel să vă
ofere produse / servicii conforme acestui profil. În ce priveşte alte
consecinţe posibile, puteţi să le imaginaţi singuri…
* * *
Pentru încheiere, aş menţiona că singurul lucru care nu va putea fi
schimbat sunt "AMINTIRILE" Dv. Dar aici îşi va spune cuvântul
"Alzheimer" !
LUCRURI CARE VOR DISPĂREA SAU SE VOR SCHIMBA RADICAL
Deşi astăzi suntem încă obişnuiţi cu ele, mai curând sau mai
târziu ele vor fi altfel! Este bine să ne adaptăm de acum, să
acceptăm ideea că ele sunt în curs de dispariţie / schimbare –
poate nu la fel de repede în toate regiunile lumii…
1. OFICIILE POŞTALE
Trebuie să fim pregătiţi pentru o lume fără oficii poştale. În
majoritatea ţărilor, serviciile poştale clasice (susţinute de stat)
sunt atât de adânc împotmolite în probleme financiare încât nu se
întrevăd modalităţi ca ele să fie susţinute pe termen lung.
Firmele private, de genul "FedEx" şi "UPS", asigură transportul şi
distribuirea coletelor pe plan naţional şi mondial, cu un profit
uriaş, având fiecare câteva sute de mii de salariaţi. Ele se vor
dezvolta şi ramifica, utilizând cele mai moderne mijloace de difuzare.
Deocamdată poşta "de stat" are încă, în majoritatea statelor, un
statut protejat. Prin lege, este garantată şi responsabilă pentru
comunicaţia poştală. Bonul de trimitere/primire are valoare legală
de dovadă, şi dacă trimiterea se pierde pe drum poşta poate fi
trasă legal la răspundere.
2. CECUL
Ţări avansate, ca de ex. Marea Britanie, se pregătesc deja să
desfiinţeze cecurile (ca formă de plată) în următorii câţiva ani.
Aceasta din cauza costurilor mari ale procesării cecurilor. Ele vor fi
înlocuite în întregime de carduri din plastic şi de tranzacţiile
online.
3. ZIARELE
Sub forma tipărită, tirajul ziarelor este într-o scădere dramatică.
Deja câteva cotidiene mari au renunţat la versiunea tipărită.
Tendinţa este tot mai marcată. Tânăra generaţie pur şi simplu nu
citeşte ziarul – ei preferă (dacă mai citesc vreun ziar) versiunea
online. Acum editorii de ziare şi reviste caută o alianţă cu Apple,
Amazon şi cu companiile majore de telefonie mobilă pentru a dezvolta
un model de abonamente cu plată care să le salveze profiturile.
4. CARTEA
Am discutat cu cineva care mi-a declarat că nu va renunţa niciodată
la cartea tipărită, la senzaţia de a ţine cartea în mână şi de
a-i răsfoi paginile. Aşa credeam şi eu până când am accesat nişte
librării online (librării virtuale) unde am văzut că pot citi
gratuit chiar un capitol întreg de previzualizare înainte de a
cumpăra. Iar preţul era sub jumătate din cel al unei cărţi
tipărite! Şi, culmea, m-am obişnuit foarte repede cu "e-book"-ul sau
"rama digitală" şi practic am uitat că nu mai ţin în mână o carte
ci un "gadget"…
5. TELEFONUL FIX
Deşi la acest capitol părerile sunt încă împărţite, multă lume a
ajuns deja la concluzia că poate renunţa la telefonul fix, păstrând
numai unul sau două telefoane mobile. Excepţie vor face, poate,
familiile numeroase care efectuează zilnic un număr mare de convorbiri
locale. Însă mulţi păstrează telefonul fix doar din
obişnuinţă…
6. MUZICA
Este un capitol mai complicat şi mai neclar al schimbărilor. Se spune
că "industria muzicii" se află în mijlocul unui proces de moarte
lentă, impregnat de descărcările ilegale, de lăcomia şi corupţia
mediilor implicate, de dificultatea muzicii inovative în a ajunge la
ascultătorii care o aşteaptă. Marile "mărci" (_labels_) şi firmele
de radio se "auto-distrug"; aproape jumătate din ce se cumpără azi
reprezintă "bucăţi de catalog", deja cunoscute de marele public. Mai
multe pot fi aflate din cartea "_Appetite for Self-Destruction_" de
Steve Knopper şi documentarul video "_Before the Music Dies_."
7. TELEVIZIUNEA
Şi televiziunea trece prin transformări dramatice. Reţelele de TV
prin cablu au venituri tot mai mici, clienţii se împuţinează
fiindcă mulţi preferă să privească TV-ul şi filmele direct de pe
computere. Pe de altă parte, companiile de televiziune – pentru a
rămâne profitabile – îşi scad cheltuielile, în dauna calităţii
programelor difuzate şi crescând până la limite uneori greu de
suportat cantitatea de publicitate. Răspunsul se pare că vine tot de
la continentul american. Aşa cum în urmă cu o jumătate de secol
americanii au lansat televiziunea prin cablu, acum tot ei propun
înlocuirea (sau suplimentarea) ei cu ceea ce s-ar putea denumi
"televiziune la comandă". Exemplul tipic este "Netflix". Cum
funcţionează? Un abonament de $10…15 lunar are două componente: (a)
DVD-uri – care se trimit prin poştă – şi (b) livrare de programe
/ filme – prin vizionare directă ("_streaming_"). Totul fără
reclame, fără "rating", la calitate maximă. Clientul are nevoie doar
de un DVD-player pentru componenta (a) şi de un PC cu Windows instalat
pentru componenta (b). Clientul cere ceea ce doreşte, costul celor mai
multe comenzi este inclus în abonament (suplimentar, contra cost, se
pot comanda jocuri, programe speciale etc.). Sună bine?
8. PROPRIETATEA (POSESIA)
Ideea de proprietate va suferi şi ea modificări. Astăzi suntem
obişnuiţi să fim posesorii unui PC cu hard-drive-ul lui pe care avem
stocate documente, imagini, muzică, filme etc. Ele se află în
proprietatea fiecăruia dintre noi, pot fi accesate folosind un software
adecvat şi copiate, stocate pe medii ca CD-uri, DVD-uri, HDD-uri sau
memorii externe. Suntem "proprietarii" lor. Dar ce ne propun Apple,
Microsoft şi Google? Sunt în curs de finalizare ultimele "_cloud
services_" (nu am găsit un termen potrivit în limba română). Asta
înseamnă că sistemul Dv de operare va fi organic legat de internet.
Dacă daţi clic pe o icoană, se va deschide ceva din "norul"
internetului. Iar dacă veţi salva un fişier, acesta va fi stocat tot
în acest "nor". Desigur, veţi plăti un abonament lunar furnizorului
de "cloud". În această lume virtuală, avantajul va fi că veţi putea
accesa cărţile sau muzica Dv de pe orice calculator, laptop sau
dispozitiv mobil, oriunde v-aţi afla. Aceasta este partea "bună" a
lucrurilor. Dar, pe de altă parte, întrebarea firească este: cât de
stabil va fi acest întreg edificiu? Dacă, la un moment dat, totul va
dispărea? Scepticii vor prefera să se deplaseze până la raftul cu
albume foto, la biblioteca unde îşi păstrează cărţile sau să
insereze în calculator CD-ul dorit… În concluzie, cloud-ul îşi are
rostul lui, dar şi limitele lui. Probabil nu va înlocui complet
niciodată "proprietatea" şi "controlul" pe care le oferă un suport de
informaţie local. În final, o mică remarcă: calculatoarele
"mainframe" de acum 30-40 de ani mergeau într-un fel pe aceeaşi idee,
că utilizatorul nu are nevoie decât de un "terminal" care să-i dea
acces la resursele şi "inteligenţa" unui "server" mamut central. Cât
de bine a rezistat modelul acela s-a văzut odată ce au apărut primele
calculatoare personale…
9. INTIMITATEA
Iată un concept în curs de dispariţie! Se înmulţesc camerele de
luat vederi pe străzi, în magazine, în clădiri şi chiar
încorporate în calculatorul, laptop-ul sau mobilul Dv. Ca rezultat,
veţi putea fi sigur că 24 de ore din 24 "ei" (adică cei interesaţi,
cei care vă urmăresc) vor şti cine sunteţi, unde vă aflaţi şi ce
faceţi. Vor fi ajutaţi în mod decisiv de sistemul GPS şi de
programul "Google Street View". Una din consecinţele benefice (sau cel
puţin inofensive) ar fi că "ei" vă vor putea construi un "profil"
cât mai fidel, care să reflecte obiceiurile Dv şi astfel să vă
ofere produse / servicii conforme acestui profil. În ce priveşte alte
consecinţe posibile, puteţi să le imaginaţi singuri…
* * *
Pentru încheiere, aş menţiona că singurul lucru care nu va putea fi
schimbat sunt "AMINTIRILE" Dv. Dar aici îşi va spune cuvântul
"Alzheimer" !
No comments:
Post a Comment
sau trimite comentariul tau la scanave@yahoo.com